Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

Først av alt, jeg er kristen, jeg mener at bibelen er rett, men jeg hadde ikke blånektet at den var gal hvis dere komme me noe jeg vurderte som håndfaste bevis rett foran nesen på meg.

Har du bibelen liggende foran nesen din? Hvis ikke så legg den der.

 

Der har du beviset du spør etter. ;)

 

 

Jeg sier ikke at alt er feil, men alt kan ikke være riktig. Hvis du har en selvmotsigelse så kan bare èn av de to sidene stemme, det er hva en selvmotsigelse er for noe. Bibelen er full av dem, så bibelen beviser selv at den ikke er feilfri.

 

 

 

En ting jeg lurer på: Kan du med hånden på hjertet si at du ikke bare er kristen fordi du ble fortalt gjennom oppveksten at du bør være det?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Først av alt, jeg er kristen, jeg mener at bibelen er rett, men jeg hadde ikke blånektet at den var gal hvis dere komme me noe jeg vurderte som håndfaste bevis rett foran nesen på meg.

Jeg tror at Jesus og Gud finnes og det er jeg gla for :D

 

For det andre, det er mange, mange som jeg kjenner som kommer fra familier som ikke er kristne, men de har selv blitt kristne for det om. Ei jeg kjenner blir mobbet av forelderene sine fordi hun er kristen.

 

For all del.

Det er heldigvis religionsfrihet i norge. Folk får tro på det de vil. Jeg mener de kaster bort tid og energi når de tror det finnes en allmektig skrulling der oppe som liksom skal høre millioner av mennesker be om alt mellom himmel og jord.

 

Og vis meg ett stykk såkalt "under" som ikke kan forklares på annen måte enn at Gud må ha vært inne i bildet med allmektighetsfingeren sin. Du vil nok slite litt med å finne det. Og da teller ikke historier om en person i innerste India som vistnok skal ha fått sitt avkappede hode på mirakuløs måte på plass igjen. Eller lignende. Slike historier tror vi ikke på, for de kan ikke verifiseres.

 

 

Hm... jeg kjenner ei som har hatt ryggproblemer hele livet, i sommer var hun på Oase. Der var det mange som ba for henne og så ble hun helbredet.

 

Hun kommer ikke fra India og er ikke en historisk person.

Lenke til kommentar

Jeg har sett en del slike "mirakler".

 

Når de blir testet i en skikkelig undersøkelse så er konklusjonen alltid at antallet "helbredelser" er rundt det samme man ville gjettet basert på ren sannsynlighet.

 

 

Faktisk, å be for en syk person slik at den personen vet at du ber kan gjøre situasjonen værre. Personen svekker sitt naturlige forsvar til fordel for at gud skal gjøre personen frisk (og det skjer ikke).

 

http://www.medicalnewstoday.com/articles/40765.php

Lenke til kommentar
Hm... jeg kjenner ei som har hatt ryggproblemer hele livet, i sommer var hun på Oase. Der var det mange som ba for henne og så ble hun helbredet.

 

Ja, du kjenner en som har sett en som ble fortalt at det garrantert var ett ekte mirakel.

 

Du tror på det fordi du gjerne vil la deg overbevise. Du greier ikke ett beste evne å være kritisk. Sånn er det med religion, og sånn er det med oss mennesker. Vi VIL la oss lure, fordi det passer med (vrang)forestillingene våre. Alle andre argumenter, unasett hvor gode de er, avfeies som sludder, fordi de ikke passer med DIN sannhet.

Lenke til kommentar
9 av 10 kreftpasienter ber til gud.

 

1 pasient overlever, hopper i været og skriker "yeah, jeg ble frisk og jeg ba til gud!"

 

det er bare snakk om sannsynligheter.

 

selv om jeg tror bønn har svært lite å si, så tror jeg det kan være beroligende for psyken til de som måtte være i en slik kinkig situasjon.

Beroligende for psyken kan det godt være, men det beroliger mer enn det.

 

Jeg vil heller sloss mot en sykdom enn å ligge der og tro at alt kommer til å bli bra fordi gud skal hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Hm... jeg kjenner ei som har hatt ryggproblemer hele livet, i sommer var hun på Oase. Der var det mange som ba for henne og så ble hun helbredet.

 

Ja, du kjenner en som har sett en som ble fortalt at det garrantert var ett ekte mirakel.

 

Du tror på det fordi du gjerne vil la deg overbevise. Du greier ikke ett beste evne å være kritisk. Sånn er det med religion, og sånn er det med oss mennesker. Vi VIL la oss lure, fordi det passer med (vrang)forestillingene våre. Alle andre argumenter, unasett hvor gode de er, avfeies som sludder, fordi de ikke passer med DIN sannhet.

Dette kalles kognitiv dissonans, se LINK

 

Må bare le når jeg hører sånne "helbredelses" historier og ler enda bedre av folk som faktisk tror på disse.... For de VIL tro at dette er sant såklart, for det støtter deres tro på gud. Hadde de kikket bittelitt på dette med et kritisk blikk hadde de omgående sett at dette bare var tull, men i steden benytter de seg av kognitiv dissonans for å løse problemet... Livet som religiøs ER virkelig bygget opp av løgner. :no:

 

Skulle det mot alle odds vise seg at den kristne gud finnes er muligheten for at vi som er ateister kommer rett inn perle porten mens de som har løyet for seg selv og andre i sin "tro" får rusjebane til hellvette.... :)

 

Som den godeste Christoper Hitshens sa: det er synd at helvette ikke finnes, for noen kristne hadde virkelig fortjent å komme dit.....

Lenke til kommentar

Jeg vil dit det er kjentfolk og det er definitivt helvette, da omtrent hele min omgangs krets er ateister...

 

Jeg har også, i samme slengen, lyst til å besøke azkaban og se den sorte porten i morgoroth... :innocent: Eller roter jeg sammen eventyrene her?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
kort og godt: folk må gjøre undersøkelser selv. for min del har jeg undersøkt bibelen nok til å tro. for meg er bevisene tydelig, for andre, ikke.

 

pluss, bibelen sier ikke noe om at mennesker skal havne i ett brennende helvete, de som virkelig lurer og undersøker, vil finne ut det.

Det nye nå er vel at alle som dør uten å ha jesus i sine hjerter vil ha et helvette eller noe i den duren.

 

Bare av ren nysgjerrighet, hva var det du fant i bibelen som fikk deg til å tro? Jeg har også lest bibelen men fant kun det motsatte..... at denne bibelen er en samling røre istorier en faktisk skal lete en stund for å finne maken til..... og hvem "beviser" er det du snakker om? Finnes ikke et eneste bevis i bibelen, så det ville være rart om du fant et der mener jeg... :)

Lenke til kommentar

vel, har du lest gjennom eller satt deg ned å studere den?

her har du noe å tenke på:

De døde lever ikke. Bibelen stiller døden og livet opp som kontraster: «Syndens lønn er døden, men Guds nådes gave er evig liv.» (Romerne 6: 23) Bibelen viser at en som er død, er uten bevissthet: «De levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting.» (Forkynneren 9: 5) Bibelen sier hva som skjer når et menneske dør: «Han går tilbake til sin jord. På den dag opphører hans tanker.» - Salme 146: 3, 4, NW.

 

Etter at synden og døden hadde kommet inn i verden, åpenbarte Gud at det var hans hensikt at de døde skulle bli gjenreist til liv ved en oppstandelse. Bibelen sier derfor: «Abraham . . . regnet med at Gud endog har makt til å vekke opp døde.» (Hebreerne 11: 17-19) Abraham hadde god grunn til å nære en slik tillit, for Bibelen sier om den Allmektige: «Han er ikke en Gud for døde, men for levende. De lever alle for ham.» - Lukas 20: 37, 38.

 

Sitatene fra Bibelen er hentet fra den norske oversettelsen av 1978 hvis ikke noe annet er angitt. Forkortelsen NW står for New World Translation of the Holy Scriptures.

 

hentet herfra: http://watchtower.org/n/t16/article_01.htm

Lenke til kommentar

Jeg tror det ganske enkelt koker ned til følgende:

 

Noen mennesker synes verden er for steril og kjedelig. De oppsøker da fantasifigurer som Gud, Allah eller Julenissen for å slippe å forholde seg til virkeligheten.

 

Dessverre er det også frykten for virkeligheten som mange ganger gjør at folk oppsøker disse fantasiforestillingene.

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar
Jeg kjenner ei som ble helbredet sa jeg! Jeg sa ikke at jeg kjenner en som kjenner en som har hørt om en osv.

Jeg var riktignok ikke der, men jeg så at hun ikke kunne vøre me på idrett før, nå er hun en av dem som er mest aktive.

Så var de det hersens idiotiske og stadig tilbakevendene bevisene da..... men det er kanskje ikke så farlig i kretsene der du kommer fra eller? Det er bevis nok at hun også tror på gud? Eller noe slikt?

 

Men du ekke på bedehuset nå veit du, her er bevis salig gjørende. Uten bevis er dette bare en påstand...

 

Men fra det ene til det andre, hun kan ikke ha blitt frisk av seg selv tror du? Eller av placebo effekten av alt oppstyret rundt dette? Det MÅ være gud som har gjort det tror du?

Lenke til kommentar
kort og godt: folk må gjøre undersøkelser selv. for min del har jeg undersøkt bibelen nok til å tro. for meg er bevisene tydelig, for andre, ikke.

Hvis det bare er tydelig for deg så er det ikke bevis.

 

Hele poenget med bevis er at det skal være tydelig for alle. Det finnes ingen bevis i bibelen.

 

pluss, bibelen sier ikke noe om at mennesker skal havne i ett brennende helvete, de som virkelig lurer og undersøker, vil finne ut det.

Bibelen sier det kanskje ikke, men temmelig mange religiøse mennesker sier det. Ettersom bibelen er skrevet av mennesker så ser jeg ikke forskjellen.

 

 

Jeg kjenner ei som ble helbredet sa jeg! Jeg sa ikke at jeg kjenner en som kjenner en som har hørt om en osv.

Jeg var riktignok ikke der, men jeg så at hun ikke kunne vøre me på idrett før, nå er hun en av dem som er mest aktive.

Det der beviser ingenting. For alt du vet så ble hun ikke helbredet, hun ble frisk. Hvorfor hun ble frisk er det nok en forklaring for og jeg kan tenke meg den ikke er "gud gjorde det".

Lenke til kommentar

du ser ikke forskjell på religiøse mennesker og bibelen? aner du hvor mange forskjellige trosretninger det er? ingen er jo enige.

bevisene vil heller aldri bli annerkjent slik som verden er.

man kan f.eks lese på profetiene i bibelen og se at de har gått i oppfylelse, tilogmed til den dag i dag.

men vil ikke folk tro, vil de heller aldri finne noe som vil få dem til å tro.

 

forresten, bevisene er heller ikke der og annerkjent for at det IKKE er en gud.

Lenke til kommentar
du ser ikke forskjell på religiøse mennesker og bibelen? aner du hvor mange forskjellige trosretninger det er? ingen er jo enige.

Bibelen er en bok skrevet av religiøse mennesker. At ingen er enige burde da virke mot og ikke for religion.

 

bevisene vil heller aldri bli annerkjent slik som verden er.

Bevis er et konsept som er statisk uansett hvordan verden er.

 

man kan f.eks lese på profetiene i bibelen og se at de har gått i oppfylelse, tilogmed til den dag i dag.

Og så? Mye har gått i oppfyllelse, men mye har ikke gått i oppfyllelse.

 

men vil ikke folk tro, vil de heller aldri finne noe som vil få dem til å tro.

Det finnes folk som har gått fra å ikke tro til å tro, men det er sjeldnere enn folk som har sluttet å tro. Hvorfor? Fordi det skal en del til å få et rasjonellt menneske til å gjøre seg selv irrasjonell.

 

forresten, bevisene er heller ikke der og annerkjent for at det IKKE er en gud.

Det skal dem ikke være heller. Man finner beviser for hypoteser, ikke mot. Bevisbyrden faller på dem som kommer med påstandene, derfor er det du og andre religiøse som skal komme med bevisene.

 

Ingen skikkelige vitenskapsmenn sier at gud definitivt ikke finnes, men mange sier at gud antakeligvis ikke finnes.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...