Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skiller bibelen og harry potter eller ringenes herre? Ikke en dritt når du tar vekk "kristenmystikken"... Det har akkurat like stor troverdighet også for deg hvis du ikke er kristen og er programforpliktet til å mene motsatt.. :)

 

Sorry, men bibelen er og blir en eventyr bok på lik linje med alt annet. Det eneste som skiller den fra de andre eventyrene er at den er forferdelig grusom og urettferdig....

Lenke til kommentar

Ingen selvrespekterende kristen anser bibelen som historisk eller vitenskapelig sann, det blir bare for dumt.

Det er en grunn til at Noas ark er blitt til flerfoldige barne-filmer, det er en eventyrhistorie.

 

At derimot bibelens historier fremmer god moral og etikk, er en helt annen sak og der sier jeg meg enig, men samtidig er jeg av den oppfatningen at mennesker er grunnlggende gode, men med noen unntak (kriminelle etc) som en følge av at de rett og slett er feildesignet.

 

Jeg liker hvordan Hawkins forklarer skaperen og balansen i universet:

"Representing the balancing factors of hte universe, (number of protons, electrons, neutrons, their attractive strength, etc), dials are placed infront of our Creator, turning one of these dials even one factor in a million million, would destroy the universe as a whole, all life would seize to exist."

Dette er for min del, grunnen til at jeg er agnostiker og ikke ateist, egentlig tror jeg det er mange ateister som rett og slett ikke vet hva det vil si å være agnostiker, fordi å nekte for muligheten til noe overordnet er ærlig talt ignorant.

Mer ignorant enn det er å tro på noe spesifikt.

 

Men dette ble jo litt offtopic, beklager, jeg hoppet fra side 3 til 10 fordi alt jeg fant etter side 2 var usaklig "flaming", orker ikke sånnt.

Lenke til kommentar
Den eneste forskjellen er at Bibelen ikke er en eventyrbok, men Harry Potter og snehvit og de svy dvergene er.

 

 

hva! samenligner du en barnebok med den hellige bibelen! hvordan våger du! noe sier meg at du ikke har peiling på hvordan ting fungerer, du er mata opp med den tullevitenskapen, bare tull alt sammen! sannheten står i bibelen, dermed basta bom!

Lenke til kommentar
Det er også en av tingene som gjør at jeg er en kristen.

I kristendommen så døde Jesus for oss slik at vi skal få et bedre liv etter døden.

I nesten alle andre religioner så må du gjøre deg fortjent til det selv og det er som regel nesten umulig.

Ja, da slipper man jo å anstrenge seg, alt man trenger å gjøre er å være kristen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc
Det er også en av tingene som gjør at jeg er en kristen.

I kristendommen så døde Jesus for oss slik at vi skal få et bedre liv etter døden.

I nesten alle andre religioner så må du gjøre deg fortjent til det selv og det er som regel nesten umulig.

Ja, da slipper man jo å anstrenge seg, alt man trenger å gjøre er å være kristen.

 

NETTOPP!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc
Hvorfor Jesus og ikke Buddha eller Muhammad eller noen andre lignende typer?

 

fordi: "Det er ikke noe annet navn under himmelen, gitt blandt mennsesker, ved hvilket vi kan bli frelst." (Bibelen).

 

Jesus er så totalt motsatt av religionene fordi i religionene må man gjøre noe for å bli oppnå evig liv(son jeg også utelykker man får gjennom egne gjerninger fordi de ikke holder for den hellige Gud), , mens i den den kristne troen er det Jesus som bøyer seg ned til oss i gjørmen og frelser oss ufortjent, bare av nåde! Og det vil han så gjerne gjøre! Av nåde er dere frelst ved tro, det er ikke deres eget verk, men en Guds gave.(Eferserbrevet kapittel 2, vers 8. NT, Bibelen.)

 

Det er til ingen hjelp at Konfucius eller andre står og gir oss all slags råd om hvordan vi kan komme oss opp fra gjørmen vi har sunket ned i (synden vår), - bare Jesus var villig til selv å bøye seg ned til oss i gjørmen, og dra oss opp me sin makt!!

 

"Han drog meg opp av fordervelsens grav, av den dype gjørmen. Han satte mine føtter på en klippe, han gjorde mine trinn faste. Han la i min munn en ny sang, en lovsang for vår Gud. Mange skal e det og frykte, og sette sin lit til Herren". (Salme 40).

Lenke til kommentar

å herregud... :(

 

Du skjønner det alpefiol, og andre nyforelskede kristne :), at du BEVISER ikke en dritt ved å strø om deg med bibel sistater! Tvert i mot beviser du kun ditt eget meget innsnevrede syn på hvordan verden egentlig virker. Som jeg har sagt før, du ER kun forelsket!

Lenke til kommentar
Harry Potter er skrevet av en og samme person over ca. 15 år elns. Veldig få tror at det som står der er sant.

Bibelen er skrevet av flere mennesker, mange, mange tror på det som står der.

Dette beviser ingenting, men det er et godt argument

Så det eneste som skal til for at en ting blir til en ekte sannhet, er at nok folk tror på det?

 

Millioner av folk kan jo ikke ta feil?

Lenke til kommentar

Problemer for sCuper er at hvis han innrømmer at Jesus ikke nødvendigvis eksisterer, og at "Gud" ikke nødvendigvis er slik han er beskrevet i bibelen, så er han automatisk en agnostiker.

Kristendommen, og alle andre religioner krever en absolutt, uavvikende tro på at det den religionen representerer er sant.

 

Troen på at det kan finnes en gud/overordnet kraft, og at det ikke er en vi har reell kjennskap her på jorda, er agnostisisme.

 

Av den grunn vil det være umulig å overbevise sCuper (og hvem som helst andre) til en annen tro, fordi man kan ikke legge fra seg en absolutt tro, en absolutt tro er representert ved total avkreftelse av andre syn enn ens eget.

 

Det er derimot mulig å overbevise noen til å innse at deres tro ikke er absolutt (og dermed at de ikke er kristne/muslimer, osv.), Alpefiol er det helt totalt umulig med.

Lenke til kommentar

Grunnen til at folk er kristne er fordi det var det de ble lært av foreldrene da de var små. Det ga svar på det de lurte på, og stilte ikke spørsmål ved dette fordi de ikke visste bedre.

 

Og det man blir lært som barn har man vanskelig for å ikke tro på, spesielt når det er så innprentet som kristendom...

Lenke til kommentar

Først av alt, jeg er kristen, jeg mener at bibelen er rett, men jeg hadde ikke blånektet at den var gal hvis dere komme me noe jeg vurderte som håndfaste bevis rett foran nesen på meg.

Jeg tror at Jesus og Gud finnes og det er jeg gla for :D

 

For det andre, det er mange, mange som jeg kjenner som kommer fra familier som ikke er kristne, men de har selv blitt kristne for det om. Ei jeg kjenner blir mobbet av forelderene sine fordi hun er kristen.

Lenke til kommentar
Først av alt, jeg er kristen, jeg mener at bibelen er rett, men jeg hadde ikke blånektet at den var gal hvis dere komme me noe jeg vurderte som håndfaste bevis rett foran nesen på meg.

Jeg tror at Jesus og Gud finnes og det er jeg gla for :D

 

For det andre, det er mange, mange som jeg kjenner som kommer fra familier som ikke er kristne, men de har selv blitt kristne for det om. Ei jeg kjenner blir mobbet av forelderene sine fordi hun er kristen.

 

For all del.

Det er heldigvis religionsfrihet i norge. Folk får tro på det de vil. Jeg mener de kaster bort tid og energi når de tror det finnes en allmektig skrulling der oppe som liksom skal høre millioner av mennesker be om alt mellom himmel og jord.

 

Og vis meg ett stykk såkalt "under" som ikke kan forklares på annen måte enn at Gud må ha vært inne i bildet med allmektighetsfingeren sin. Du vil nok slite litt med å finne det. Og da teller ikke historier om en person i innerste India som vistnok skal ha fått sitt avkappede hode på mirakuløs måte på plass igjen. Eller lignende. Slike historier tror vi ikke på, for de kan ikke verifiseres.

Lenke til kommentar

Det ikke mange som forstår (tror jeg) er at bibelen er en mytisk bok. Myter ble skrevet ned for å gi mennesker en rettningslinje for hvordan de skulle leve. Og skal IKKE bli tatt bokstavlig. Folk som tror at Jesus faktisk stod opp fra de døde, vil hos meg kvalifiseres som dumme.

 

En annen ting er at mange historier i bibelen er kopiert fra andre myter. Et meget godt eksempel er en Gilgamesh fortelling som er (etter min meing) HELT lik fortellingen om Noas Ark.

 

Til dere lystkristene (gjelder alle dere "kristene") som har skrevet i denne diskusjonen så vil jeg bare si at ingen av dere har kommet med noe informativt når det gjeldet at dere skal forklare hvorfor dere tror på Kristendommen. Alt jeg har lest er at dere har fått indre ro pluss mye annet bullshit som dere ikke kan forklare fordi det faktisk ikke eksisterer annet i hodet deres. Jeg vil si at Gud (som ikke finnes) har gjort en latterlig dårlig jobb med å skape oss mennesker, alt han har klart å skape er egoistiske og selvopptatte individer (inkludert meg selv).

 

Kristendommen ble diktet opp av to grunner. For å tjene penger. Og for å kunne hold folket i sjakk.

 

Til slutt vil jeg bare tilføye at du ikke kan kalle deg kristen før du har lest biblen og utelukkende er enig i alt den står for. En annen ting er at hvis du ikke har lest bibelen på gresk, så har du faktisk bare lest en dårlig oversettelse som ikke gjir de samme betydningene som i orginal tekst.

 

Ps. I 1631 ble det gitt ut en bibel (The Wicked Bible) som manglet ordet "ikke" i det 7. budet.

"Thou ſhalt commit adultery."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...