Gå til innhold

Trådløst filserveroppsett +kabling. Hvordan? Illustrert.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en stasjonær PC og en laptop, og planlegger nå å sette opp en filserver for lagring av data fra disse. Se vedlegg for foreslått oppsett.

Jeg ønsker idéelt sett at lagring skal kunne gjøres trådløst via en trådløs router, og at det skal være mulig å printe trådløst via samme router.

Det er også mulig at jeg etterhvert ønsker å kunne se filmer på TV fra filserveren, så oppsettet må ikke være slik at dette er helt utelukket (ok med oppgraderinger).

Har i utgangspunktet sett for meg å begynne med noe tilsvarende HomeServer i20 fra Komplett, men jeg har også en PC pr i dag som kan degraderes til filserver (skal kjøpe ny stasjonær).

Det jeg er usikker på er:

Hva slags komponenter trenger jeg for å få dette oppe å gå?

Har pr i dag en trådløs router med printserver-muligheter (Asus WL 500g deluxe), men vurderer å bytte til D-Link Extreme N Wireless 802.11n pga ustabilitet på nåværende. Vil jeg isåfall trenge egen printserver omtrent som dette: CNet Printserver 10/100 Mbps USB 2.0??

Hvor skal isåfall denne printserveren inn i systemet (se vedlegg).

Vil det holde med en HomeServer fra Komplett?

Det mest praktiske ville selvfølgelig vært å hatt trådløs router ved uttaket fra kabel (stue) men ville jeg da kunne kjørt oppsettet jeg ønsker? Måtte isåfall kjørt trådløst fra router til server...

Noe annet jeg overser her?

Mvh

Eirik

post-61838-1210607986_thumb.jpg

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har kanskje ikke stilt de rette spørsmålene... :)

Uansett. Har nå kjøpt HP MediaSmart Server EX470 500 GB, Windows Home Server siden den var satt ned en tusenlapp. Antar at denne skal bli et godt utgangspunkt for det jeg er ute etter. Den er også såpass liten at jeg kan revurdere plasseringen på tegningen over. Mulig jeg får lurt den inn i en stereoløsning (selv om den sikkerhetsmessig burde være stuet inn på boden).

Tenker altså å koble den mot en DIR-655 trådløs router, så får vi se om det eventuelt blir en trådløs printserver av noe slag i tillegg. Om noen skulle ha noen forlag til hva som er best å velge videre nå, så fyr løs. Setter pris på alle innspill! :)

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg bestilte selv en EX470 i går og har utrolig likt oppsett som deg.

Har litt lite tid nå men skal se om jeg ikke kan få tegnet hvordan mitt oppsett vil bli.

Siden EX470 er en server og mest sannsynlig derfor skal stå på 24/7 kan du koble en printer direkte i den og dele den via nettverket. Alternativt kan du kjøpe en printer med nettverkstilkobling og koble den direkte til dir-655. Finnes både kablet og trådløse alternativer.

Jeg har bestilt meg ny prosessor til serveren og tenkte jeg skulle forsøke å lage meg en vga tilkobling=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...