Gå til innhold

Vidvinkel til EOS 350D for å ta bilbilder - Sigmas 10 - 20?

Anbefalte innlegg

Jeg skal være med på et Corvette-treff i nær framtid, og skal muligens dekke det for en stor avis. Dermed kunne jeg tenke meg en god vidvinkel til mitt EOS 350D. Jeg kunne i og for seg trengt en god vidvinkel uansett, ettersom jeg jobber litt frilans.

Jeg har sett litt både på Canons 10 - 22 mm og Sigmas 10 - 20 mm. Canon ligger litt for høyt prismessig, så jeg lurer egentlig på om det er andre her som har Sigmaen og som kan fortelle litt om objektivet.

Jeg tilhører de (få?) som liker fortegningen som vidvinkler gir, så dette har ikke særlig mye å si for meg. Jeg lurer stort sett på om objektivet er skarpt og om det jobber raskt ifht autofokus og slikt.

Har sett litt på Tokina 12-24 også, men jeg kjenner ikke til merket. Nå rusler jeg rundt med et 18 - 125 mm, og dette dekker ikke alltid "kravene" mine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde du brydd deg om å søke så ville du funnet ut at mange her har et av de objektivene, og aller er fornøyde.

Ok, beklager. Flott at alle er fornøyde da.

Greit å vite at jeg kan kjøpe hvilket som helst av disse to, så blir det bra.

Fant stort sett bare folk som hadde bestilt det etter en lengre diskusjon med seg selv og andre, og få erfaringer.

Da får moderator bare slette tråden.

Edit: typo.

Endret av mirwais
Lenke til kommentar

Jeg jobber ca 60-70 timer i måneden frilans i pressen, og jeg brukte 10-20 i ett år ca, men den bommet for ofte på fokus på nært hold (spesielt ille i møreke omgivelser). Det var surt å komme tilbake fra en jobb å se at fokus lå bak menneskene jeg hadde tatt bilde av. Ikke mye heller, men omtrent som å klikke en gang på Filter -> Blur -> Blur i PS. Syntes godt på en 6spalter og større.

Dette var ikke Canon-utgaven, så den hadde ikke HSM-fokusmotor, men brukte kameraet sin, så mulig det var feilen, men ingen andre av objektivene gjorde dette. Bortsett fra dette var den tilstrekkelig skarp og fin fra vidåpen tilstand til slik bruk.

Nå har jeg en Tokina 12-24 og er MEGET fornøyd. Fokus treffer alltid, byggekvaliteten er ett nivå over Sigmas og fargene og forvregningen helt ok. Den er også fast blender 4, som er litt raskere og kjekt. Har ikke direkte savnet de to milimeterene, men merker jo at den er litt mindre vid, dog 10-20 er meget spesiell på 10mm, neppe noe du vil bruke for ofte i presse i alle fall.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...