fluefiskern Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hei I dag har jeg for første gang vært ute med kamera mitt og testet ut litt macro på levende vesen. Og det er jammen meg en utfordring når man ikke gidder å drasse med seg stativ og det som værre er. Prøvd å fotografere flygende vesen, men og få det helt skarpt er nok en tolmodighetsprøve utenom det vanlige. Fikk noen bilder som var ok på lcd skjermen men blei fort kasta når de blei åpna på pcen. Men dette bilde var det jeg blei mest fornøyd med, men ser muligens ut som jeg har bommet noe på fokus, men øvelse gjør mester. Mulig jeg skulle angrepet det fra en noe annen vinkel, men dyret ville jo ikke stå stille. Tatt med ett Canon 400D F 8 1/100 ISO 100 Canon 100mm Macro (merker jeg gjerne skulle hatt mer her (150 - 180) Har også lyst opp litt ved hjelp av blitz (canon 580EXII) Jeg har nok handla for mye før jeg har lært meg å bruke ting, men jaggu er det moro å kaste bort litt penger på utstyr også. Hva kunne vært gjort anderledes? Hvordan fokusere bedre og treffe akkurat der jeg vil? Skulle jeg hatt mer dypdeskarphet? Jeg er ganske uenig med meg selv, men nå har tegen flydd så har ikke store muligheter for å teste ut med det første. Fargene var det noe mer sprut i hos meg enn i nettleseren, er det fargeprofilen som gjør det? Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det ble jo ekstremt liten dybdeskarphet. Men det virker som om du fikk fokuset på øyet, og det hjelper. På frihånd må du ha kort lukkertid, og det går fort på bekostning av behovet for liten blender. I makro kan du ikke tenke den gamle regelen om 1/brennvidde. Eksponeringa ser jo grei ut, så da må du hente inn justeringen andre steder: *Du kan redusere blender ved å bruke blits. Dette gir også endret lukkertid, da det er blitsens korte blink som gir hovedbelysningen. *Øke ISO-verdien til 400 eller 800, sette blenderen til 11 eller 16 og korte ned lukkertiden til 1/200 eller 1/400 sekund. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Ja dypdeskarpheten blei dårlig, mulig jeg skulle gått lenger fra motivet, da ville jeg vel automatisk fått mer dypdeskarphet uansett? Har brukt blits her, men da hadde jeg ikke fått 1:1 bilde som dette er. Kunne muligens tatt med vesent ut i litt mer lys også, var vel forholdsvis lite lys der jeg fant den. Men øvelse gjør mester Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hadde du blitsen løst fra kameraet, eller sto den på toppen? (Den innebygde blitsen duger ikke til makro) Det er nødvendig å få blitsen så langt ut til siden at objektivet ikke skygger for motivet. En fin ting er det da å bruke en reflektor på motsatt side for å dempe skyggene. Blitsen kan gjerne være så nær motivet som mulig, for da vil den relative størrelsen gi veldig lite skygger på insektet, og reflektoren vil lyse opp det meste av skyggene på motsatt side. Husk at med 1:1 har du allerede mistet 2 blenderverdier av objektivets lysstyrke, og dette hjelper på når blitsen kommer så nær. Har du blender 16 vil dette tilsvare blender 32 i forhold til lyset som slipper inn. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg satte blitsen på ett stativ på siden, også satt jeg på en liten hvit hatt jeg fikk med. Motsatt side her så var det grønne blader, så veit ikke virkningen av reflektor, men ser poenget ditt. Skal teste neste gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå