Gå til innhold

Firma for scanning av negativ 135

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen gode? Som gir OK filer til en OK pris.

Kan bruke en lab gjennom jobb, men koster litt mye (120,- per film). Krav er at jeg får de på CD, helst med kontaktark eller noe, så jeg vet hva som er inne på CDen :p

Fint om det også er mulighet for å få bildene i 10x15 kopier på siden til en OK pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å brenne en CD på lab er en relativt tidkrevende prosess. Hvis filmen ikke er fremkalt, må dette gjøres først. Det tar ca. 15 minutter.

Så må filmen føres inn i printerenheten, bildene justeres manuelt (ihvertfall der jeg jobber), og så må selve filmen finscannes. Hele denne prosessen tar et par-tre minutter.

Så må CD'en brennes. Et par minutter.

Filmen må klippes opp, man må vente litt på kontaktkopien som legges med CD'n, og alt pakkes i ordreposen.

Flere ting kan gjøres parallelt mens man venter, men det er fortsatt ganske tidkrevende. Koster 119 for fremkalling pluss CD der jeg jobber. Så betaler man 49 ekstra for et sett kopier på papir i tillegg.

Vi scanner i seks megapiksler der jeg jobber, og et bra utgangspunkt blir bra filer. Renhold av fremkallermaskin sikrer godt mot riper og streker på negativene. Det finnes billigere steder, men da uten justering av bildene (lettere og mer rom for å justere direkte fra negativ enn om bildet allerede er lagret som en fil), dårligere CD'er, samt at mange scanner i kun én megapiksel. Man kan også risikere riper i negativene fra dårlig rengjorte fremkallermaskiner. Har sett dårlige resultater fra ganske bra negativer blant annet her på forumet. Kvalitet og pris går så absolutt hånd i hånd når vi snakker fremkalling og scanning.

Skal man bare ha enkle scans, er det greit å gå for billige løsninger. Vil man ha kvalitet, bør man legge litt mer penger i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...