Thoz Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Heisann. Som noen observante brukere kanskje har fått med seg har jeg planer om å studere økonomi til neste år. Jeg har akkurat fått tilbud om studieplass på siv.øk. på BI, og har også søkt på økonomi og ledelse i ved Université de Toulouse og på profesjonsstudiet i samfunnsøkonomi i Oslo. Regner med å komme inn på de to siste også, så "problemet" ligger egentlig i hva jeg skal velge. Ettersom jeg er født og oppvokst i Oslo, selv om jeg liker meg ganske godt her, synes jeg kanskje Toulouse virker som det mest spennende studiestedet. Saken er den at jeg per dags dato har mest lyst på en fremtidig jobb i de mer faglig prestisjetunge institusjonene som finansdepartementet, Norges bank, en stor internasjonal organisasjon osv., og jeg har ikke lyst til å havne bak andre kandidater i køen p.g.a. mitt valg av utdanningsinstitusjon. Så jeg lurer egentlig på om noen vet, eller kan komme med en kvalifisert gjetting, på hvor mye mitt valg blant de nevnte studiesteder vil påvirke mine muligheter i arbeidsmarkedet etter endt utdanning, mtp. mine ambisjoner. Mvh. Thoz Endret 12. mai 2008 av Thoz Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Med den typen ambisjoner så er det i alle fall bare to av alternativene som gjelder, Université de Toulouse eller UiO. Jeg kjenner ikke Université de Toulouse noe særlig, men det ser meget spennende ut og du vil jo samtidig få beinkontroll på fransk. Men slik jeg skjønner det er dette et meget godt fransk universitet, så utdanningsmessig og karrieremessig vil jeg tro at dette er et meget godt valg. Du må nok også være forberedt på et litt annet tempo der, presset på franske topp-universiteter er vesentlig høyere enn på norske og her er det lite rom for privatliv. Bortsett fra den første setningen så er dette,som du ba om, bare kvalifisert gjetning. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det er flere fra årets BI-kull som starter i NBIM, Norges Bank etc. og det er hvert eneste år traineer i NBIM fra BI. At man skulle stille dårligere med norsk siviløkonom- eller finansutdannelse er dermed bare tull. Dette er prestisjejobber hvor det legges mye arbeid i å sile ut de riktige kandidatene. Skolebakgrunn må vike for en mer objektiv vurdering av kvalifikasjoner. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Så moralen i visa er at det egentlig ikke har så mye å si for karrieremulighetene senere hvilken av disse utdanningsinstitusjonene jeg velger så lenge jeg har gode resultater og er relativt sosialt oppegående..? Endret 12. mai 2008 av Thoz Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det er karakterer og øvrige kvalifikasjoner (jobberfaring, verv etc.) som skaffer deg intervjuet. Karakterer fra VGS kreves også av de fleste. Som alltid er det preferanser for ulike læresteder og de ser også hvilke skoler de kan stole på fra tidligere rekruttering, men jo mer prestisje det ligger i stillingen og jo mer profesjonalisert rekruttering de har, jo mer er det helheten og objektive vurderinger som legges til grunn. Ellers i næringslivet betyr skole ofte en hel del Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Det er flere fra årets BI-kull som starter i NBIM, Norges Bank etc. og det er hvert eneste år traineer i NBIM fra BI. At man skulle stille dårligere med norsk siviløkonom- eller finansutdannelse er dermed bare tull. Edit: Beklager, jeg leste feil. Mente klokkeklart at jeg leste Bodø da jeg leste tråden. Da er situasjonen noe annerledes og valget vanskeligere. Kommer veldig an på hvilken type utdannelse du ønsker deg. Noen institusjoner som departementet har vel fortsatt en forkjærlighet for rene samfunnsøkonomer, mens NBIM vil gjerne har folk med begge bakgrunnene. Med gode resultater fra en av disse tre (og et utenlandsopphold hvis du tar de to i Oslo) har du all verdens muligheter til å få akkurat den jobben du vil ha. Så moralen i visa er at det egentlig ikke har så mye å si for karrieremulighetene senere hvilken av disse utdanningsinstitusjonene jeg velger så lenge jeg har gode resultater og er relativt sosialt oppegående..? Nja, for å si det slik: Gode resultater + sosialt oppegående fra en ok skole: Bra Gode resultater + sosialt oppegående fra en meget bra skole: Bedre Osv. :-) Man kan si hva man vil, men navnet/kvaliteten på lærestedet har en del å si, i alle fall for typiske prestisjejobber. Man er uansett ikke ekskludert på noe som helst måte med gode resultater fra andre steder, men ja det betyr noe. Jeg har selv erfaring fra fire forskjellige læresteder som student eller underviser og det er utvilsomt stor forskjell på kvalitet og hva som stilles til krav for å få gode karakterer forskjellige steder, så det er en grunn til dette. Endret 12. mai 2008 av stadskle Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Men dere tror altså ikke jeg stiller noe særlig dårligere enn en samf.øk. fra UiO eller siv.øk. fra BI med en bachelor og master fra Toulouse, eller en bachelor fra Toulouse og en master fra et godt universitet i f.eks. UK? Endret 13. mai 2008 av Thoz Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det kommer helt an på hvor du søker jobb. Små, private firmaer er nok litt skeptisk til utenlandske utdanninger (http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2164458.ece). Men når du sikter så høyt som du gjør, så tror jeg en utdanning fra et godt fransk universitet, gjerne kombinert med et år eller to i Storbritannia, bare er positivt. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Dersom målet er å jobbe med samfunnsøkonomi/finans i departement, Norges Bank etc. ville jeg nok kanskje vurdert UIO fremfor Toulouse. Jeg kjenner ikke skolen så jeg skal ikke uttale meg om den, men UIO er jo ganske anerkjent på samfunnsøkonomi, og du vil få en veldig god økonomiutdannelse. Jeg vil tro det er en viss norsk vinkling på det også, og veldig mange av de som jobber der har nettopp denne bakgrunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå