Gå til innhold

Nytt nvidia skjermkort - 6600 vs 8600?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et skjermkort som jeg på grunn av bytte av chipset vifte, ikke kan ha i PC-en lenger. Har montert på ei feit NV vifte å skjermkortet som tar mye plass. Gjorde det i sin tid pga støy fra den gamle. Chipset vita vil gjøre at det gamle skjermkortet ikke får plass. Kjiipt, men sånn er det. Den gamle vifta til skjermkortet er forlengst kastet :-(

Jeg kjører for det aller meste Linux, men det hender jeg booter winxp for å spille litt. Så litt futt må det være. Men ikke noe Crysis på meg altså! :-)

Det bør ikke koste alt for mye heller. Jeg har sett på et kort uten vifte til omlag 800+ kroner. Dette:

Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

Men hvor mye bedre er dette kortet enn mitt geforce 6600 m/128mb ram? Vil jeg oppleve bedre ytelse?

Jeg mottar også gjerne gode forslag til andre kort med og uten vifte, til under tusen lappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

Men hvor mye bedre er dette kortet enn mitt geforce 6600 m/128mb ram? Vil jeg oppleve bedre ytelse?

Dersom resten av pcen er ok, så vil du garantert merke mye bedre ytelse, ja. Men se på kortet linket til over, dersom det ikke er et must at det skal være silent. Men btw... hvorfor vil du ha nvidia?

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Men btw... hvorfor vil du ha nvidia?

Enn så lenge fungerer Nvidia best under Linux. AMD/ATI kommer seg. De har lovet mye, men de er bare ikke helt der ennå. Da Linux er mitt hoved OS, ønsker jeg Nvidia skjermkort. Nvidia har i mange år tatt Linux på alvor og levert like gode (mer eller mindre) drivere til Linux som til Windows.

For spillingen sin del kunne jeg vel ha tenkt meg ATI like gjerne som Nvidia. Men for alt det andre ønsker jeg meg et Nvidia. Det er forklaringen.

Akselerert desktop fungerer mye bedre med Nvidia i Linux enn ATI. ATI er ikke helt umulig, men altså ikke ønskelig.

Lenke til kommentar
Men btw... hvorfor vil du ha nvidia?

Enn så lenge fungerer Nvidia best under Linux. AMD/ATI kommer seg. De har lovet mye, men de er bare ikke helt der ennå. Da Linux er mitt hoved OS, ønsker jeg Nvidia skjermkort. Nvidia har i mange år tatt Linux på alvor og levert like gode (mer eller mindre) drivere til Linux som til Windows.

For spillingen sin del kunne jeg vel ha tenkt meg ATI like gjerne som Nvidia. Men for alt det andre ønsker jeg meg et Nvidia. Det er forklaringen.

Akselerert desktop fungerer mye bedre med Nvidia i Linux enn ATI. ATI er ikke helt umulig, men altså ikke ønskelig.

Jeg sitter på 2x Radeon HD 3850 kort og ser lyst på fremtiden i Linux.

Hvorfor? Jo for i motsettning til Nvidia frir ATi nå til Linux brukere BIG TIME med å slippe ut en MASSE god dokumentasjon på skjermkortene sine for driver utvikling.

Venter nå bare ett sett med drivere som har "grønt lys" også setter jeg igang.

Tror ATi endelig går lyse tider imøte med tanke på Linux.

Lenke til kommentar
Jeg sitter på 2x Radeon HD 3850 kort og ser lyst på fremtiden i Linux.

Hvorfor? Jo for i motsettning til Nvidia frir ATi nå til Linux brukere BIG TIME med å slippe ut en MASSE god dokumentasjon på skjermkortene sine for driver utvikling.

Venter nå bare ett sett med drivere som har "grønt lys" også setter jeg igang.

Tror ATi endelig går lyse tider imøte med tanke på Linux.

Håper virkelig du har rett i dette. Kan virke som om det ligger til rette for at ATI skal bli bra under Linux. Grunnen til at jeg skal holde meg til et budsjett kort nå, er den at jeg om et år eller noe slik kommer til å kjøpe meg ny PC. Og da kan de hende jeg går for ATI. Enn så lenge holder jeg meg nok til Nvidia da jeg har veldig god erfaring med Nvidia både under Linux og også Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...