Autofil Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hei. Jeg skal nordover til Finnmark i sommer, og hente et flyttelass med min kassevogn og tilhenger. Nordover kjører jeg selvfølgelig gjennom Sverige og Finnland, siden det er bedre veier, og korter kjørevei. Men sørover igjen, så er det jo plutselig frakt av varer, og tollregler å passe på ved kryssing av landegrenser. Så spørsmålet mitt er om det er for mye bryderi med tolletatene å kjøre Finnland/Sverige, eller om en like greit bare kjører Norge sørover, selv om det er en del mil ekstra? Hvordan er reglene for transitt med slik last. Prøvde å google litt, men fant ikke noe... Lenke til kommentar
avRack Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Søk etter Ford Transit Load Limit også finner du rett årsmodell så kanskje du får treff då www.google.com Endret 12. mai 2008 av avRack Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Søk etter Ford Transit Load Limit også finner du rett årsmodell så kanskje du får treff då Ehh... Hva med å lese posten min èn gang til... Jeg skrev transitt med 2 "t" ikke èn, som i Ford Transit... Dette gjelder TOLL-regler Endret 12. mai 2008 av Autofil Lenke til kommentar
avRack Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Ja, såg du skreiv transitt og ikkje Transit.. Trudde du meinte at du ville bruka ein Transit eg og lurte på kor mykje last du kunne ha på den! Orsak meg Endret 12. mai 2008 av avRack Lenke til kommentar
valentino Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Dette var et ganske vanskelig spørsmål. Fant noe på toll.no om transittering: Transittering - Temahefte Helt nederst kan en lese følgende: Forenklet Grensetransittering I forbindelse med vareførsel ved veitransport fra Nord-Norge til Sør-Norge eller omvendt, kan det være behov for å benytte Sverige og/eller Finland som transittland. For å lette transit-teringsprosedyrene ble det fra 27. desember 1994 åpnet for å benytte en egen prosedyre for grensetransittering. Forutsetningen for å kunne benytte den forenklede grensetransitteringsordningen er at firma, på søknad til tolldistriktssjefen idet distrikt firma er hjemmehørende, er blitt autorisert til å foreta denne prosedyren. Videre må de til enhver tid gjeldende vilkår, herunder krav om sikkerhetsstillelse for autoriserte avsendere i henhold til Transitteringskonvensjonen og nasjonale retningslinjer, være oppfylt. Nærmere informasjon om ordningen kan fås ved henvendelse til Tollvesenet. Ser ut som det skal gå greit, men det er sikkert noe papirer som må fylles ut og noen grensestasjoner som må besøkes. For å få gode svar bør du ta kontakt med tollvesenet som det står i siste setning i sitatet. Kontaktinfo finner du her. Edit: ser nå at dette sitatet har en forutsetning om at dette bare gjelder bedrifter. Hvordan dette fungerer for privat transport klarer jeg ikke å finne noe om. Endret 12. mai 2008 av valentino Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Takk for hjelpen, ihvertfall. Ser nok ut til at det enkleste er å kjøre omveien innenlands... Lenke til kommentar
valentino Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Tviler på at dette er så veldig vanskelig og regner med du får greit svar fra tollvesenet dersom du tar kontakt. Jeg hadde nok ikke gitt opp så raskt, det er tross alt en del mil og timer med kjøring det er snakk om. Folk som har bodd i utlandet en periode får ta flyttelasset sitt med tilbake til Norge uten store problemer så jeg kan ikke tenke meg at det skal være så vanskelig når du bare skal transittere gjennom Finnland og Sverige. På denne siden står det at ting som blir tatt med ut av landet naturlig nok kan tas tilbake uten å betale avgifter. En kan også få Legitimasjonsbevis for gjenstander for å unngå å få ubehagelige spørsmål ved grensepassering inn til landet igjen. Tror faren min gjorde dette en gang vi kjørte øst-finnmark - troms med noe passelig dyre nye varer bak i bilen. Setter pris på om du poster prosedyren her når du har snakket med tollvesenet. Slikt kan være svært kjekt å kunne. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Det blir jo litt av en jobb, om man skal ha id-bevis for et komplett flyttelass med innbo. Det enkleste hadde jo vært om det var en mulighet for en form for forsegling. En slags klistremerke over døråpningene på varebilen, fra Tollvesenet, som ikke måtte brytes før man igjen var tilbake i moderlandet. Blir kanskje litt vanskelig på en åpen henger med presenning. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Har vært på en drøss med spillejobber i utlandet, og vi har bare fylt ut et ATA Carnet. http://www.chamber.no/tekster.cfm?artid=57 Dette fyller du ut, og viser i tollen inn og ut. Problemfritt! Dessuten tror jeg ikke du får problem med Tollvesenet om du har med deg et flyttelass Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Har vært på en drøss med spillejobber i utlandet, og vi har bare fylt ut et ATA Carnet. http://www.chamber.no/tekster.cfm?artid=57 Dette fyller du ut, og viser i tollen inn og ut. Problemfritt! Dessuten tror jeg ikke du får problem med Tollvesenet om du har med deg et flyttelass Takker for opplysningene, men for det minste gebyret på kr. 1890,- kan jeg fylle ganske så mye diesel på varebilen min, og kjøre omveien i Norge... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jo, men jeg viste ikke hvor mange turer du skulle kjøre Lenke til kommentar
haninord Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Så tilfeldigvis denne postingen. Jeg jobber for et firma som heter Skibotn Spedisjon AS og vi kan hjelpe deg med å lage transitteringspapirer elektronisk for ditt flyttelass. Under forutsetning at flyttelasset verdi ikke overstiger 150.000,- kr. så vil dette koste deg 300,- kr. + mva. Se vår nettsider for kontaktopplysninger på http://www.skibotn.com/ Hilsen Hans-Arne Nordeng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå