Gå til innhold

hvilket digitalt speilrefleks passer til meg?


Anbefalte innlegg

De fleste er enig at EF-s 18-55 ikke akkurat er kremen av objektiver, og er noe man fort vokser fra, MEN har man en grense på 5000kr så har man det. Ved og kjøpe 18-55 IS er det klart at man får et mye bedre objektiv (noen mener det kansje burde ha "mest for pengene" prisen blant alle objektiver Canon selger). Gleder meg veldig til jeg kan ta løpefart og hive mitt 18-55 i veggen, men det funker jo, og bildene blir ikke så dårlig.

Jo da, men mange kjøper slr med objektiv en gang, og ønsker å være ferdig med saken da. Hvis det er tilfellet her vil jeg råde trådstarter til å hoppe over Canon, og heller velge et av de andre merkene. De leverer bedre optikk enn den gamle Canon 18-55 uten IS, og alle er enige om at optikken er viktigst for bildekvaliteten i dag.

 

Det er jo ikke nødvendig å se seg så blind på Canon at man kjøper et kamera som summa summarum gir dårligere bilder. Da er det bedre å se på andre merker. Hvis man derimot ønsker å ha et mer seriøst forhold til foto, og dermed senere satse på å bytte ut zoomen med en som er bedre, anbefaler jeg gjerne trådstarter å velge det samme som meg - Canon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva me dette tilbudet?

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=95108

 

 

er det noe å satse på i forhold til prisen?

kvalitet?

er objektivet med IS?

er objektivet bra?

Objektivet er helt greit. Generelt bedre enn Canon sin tilsvarende 18-55, og den har vel fått bedre kritikk enn Pentax sitt tilsvarende objektiv også. Men det er og blir et billig kitobjektiv, så ikke forvent all verden. Det har ikke bildestabilisering, da må du kjøpe den nyere AF-S 18-55 f/3,5-5,6 VR (VR = "Vibration Reduction", tilsvarer Canons IS).

 

Tilbudet er vel helt greit det også. Jeg vet ikke hvor mye ryggsekken vanligvis koster. Minnekortet ligger vel rundt 300 kr til vanlig.

 

Hvis du ikke har så fryktelig bruk for en ryggsekk, så har Japanphoto en del greie tilbud på D40, du får bl.a. huset med det bedre 18-70 mm kitobjektivet for 5000 (eller med 18-135 som er en veldig grei allround-løsning) til samme pris. Eventuelt så får du en pakke med to objektiver (18-55 og 55-200) for 4000.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
hva me dette tilbudet?

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=95108

 

 

er det noe å satse på i forhold til prisen?

kvalitet?

er objektivet med IS?

er objektivet bra?

Objektivet er helt greit. Generelt bedre enn Canon sin tilsvarende 18-55, og den har vel fått bedre kritikk enn Pentax sitt tilsvarende objektiv også. Men det er og blir et billig kitobjektiv, så ikke forvent all verden. Det har ikke bildestabilisering, da må du kjøpe den nyere AF-S 18-55 f/3,5-5,6 VR (VR = "Vibration Reduction", tilsvarer Canons IS).

 

Tilbudet er vel helt greit det også. Jeg vet ikke hvor mye ryggsekken vanligvis koster. Minnekortet ligger vel rundt 300 kr til vanlig.

 

Hvis du ikke har så fryktelig bruk for en ryggsekk, så har Japanphoto en del greie tilbud på D40, du får bl.a. huset med det bedre 18-70 mm kitobjektivet for 5000 (eller med 18-135 som er en veldig grei allround-løsning) til samme pris. Eventuelt så får du en pakke med to objektiver (18-55 og 55-200) for 4000.

 

ok så du mener at canon og nikon tilbudene ikke er noe og satse på?

hva er forskjelen på 18-55mm 18-70mm og 55-200mm?

takk for raskt svar ;)

Endret av creaT
Lenke til kommentar
ok så du mener at canon og nikon tilbudene ikke er noe og satse på?

 

takk for raskt svar ;)

Jeg mener strengt tatt bare at du skal tenke over hva du får for pengene. Jeg har så langt ikke overvettes imponert over fotovideo, men de har visst skjerpet seg en del siden jeg handlet hos dem sist.

 

Hvis du føler det tilbudet dekker ditt behov, så er det sikkert bra. Crumpler-vesker er jo generelt gode produkter, så det er ikke noe billig ræl de prakker på deg. Men hvorvidt det er den mest praktiske bæreløsningen er en annen sak. Selv hadde jeg heller gått for D40 med 18-70 eller 18-135, og så eventuelt supplert med en snutebag som f.eks. en av Lowepro sine Top Load Zoom-vesker. Men det er mine preferanser. Skulle jeg gått for Canon hadde jeg valgt ut low-end-husene totalt og gått for 30D eller 40D, men igjen har det med mine preferanser å gjøre (jeg liker rett og slett ikke grepet på de små Canon-husene).

 

Jeg ville heller ikke ignorert andre produsenter som Pentax og Olympus (Sony er stort sett utelukket for min del, men det har mer å gjøre med at jeg ikke liker Sony som konsern og deres måte å drive forretninger på enn med kvaliteten på kameraene).

Lenke til kommentar

Skulle jeg gått for Canon hadde jeg valgt ut low-end-husene totalt og gått for 30D eller 40D, men igjen har det med mine preferanser å gjøre (jeg liker rett og slett ikke grepet på de små Canon-husene).

----------------------------------------------------------------------

når du sier små canon husene er 400D, 450D osv, du mener da?

og hvor små er de?

 

tak for svar=)

Endret av creaT
Lenke til kommentar
hva er forskjelen på 18-55mm 18-70mm og 55-200mm?
Brennvidde :p

 

18-70 er mer robust bygget enn 18-55 og har bedre optisk kvalitet, samt noen ekstra mm i teleenden. 55-200 er et rendyrket teleobjektiv (mens 18-55 og 18-70 er normalzoomer), og kvalitetsmessig ligger det vel omtrent på linje med 18-55 (IE ikke overveldende kvalitet, men helt ok). Nikon har også en 55-200 VR som er litt dyrere men en del bedre.

 

 

når du små canon husene er 400D du mener da?

og hvor små er de?

350D, 400D, 450D. Entrylevel-modellene til Canon. De er ikke noe mindre enn f.eks. D40, men utformingen på grepet synes jeg er ubehagelig, og jeg er ikke så begeistret for knappeplasseringen. Men det er som sagt personlige preferanser, så det beste er om du faktisk prøver ut husene og kjenner om du synes de er bra for deg eller ikke.
Lenke til kommentar
hva er forskjelen på 18-55mm 18-70mm og 55-200mm?
Brennvidde :p

 

18-70 er mer robust bygget enn 18-55 og har bedre optisk kvalitet, samt noen ekstra mm i teleenden. 55-200 er et rendyrket teleobjektiv (mens 18-55 og 18-70 er normalzoomer), og kvalitetsmessig ligger det vel omtrent på linje med 18-55 (IE ikke overveldende kvalitet, men helt ok). Nikon har også en 55-200 VR som er litt dyrere men en del bedre.

 

 

når du små canon husene er 400D du mener da?

og hvor små er de?

350D, 400D, 450D. Entrylevel-modellene til Canon. De er ikke noe mindre enn f.eks. D40, men utformingen på grepet synes jeg er ubehagelig, og jeg er ikke så begeistret for knappeplasseringen. Men det er som sagt personlige preferanser, så det beste er om du faktisk prøver ut husene og kjenner om du synes de er bra for deg eller ikke.

 

ok takk for svar;)

skal ta meg en tur til expert og ta og kjenne på noen kamera før jeg kjøper noen;)

Lenke til kommentar

350D kit, 400D kit, D40 kit, D40x kit, Pentax K200D kit, Olympus E410 kit, Olympus E420 kit, Olympus E-510 kit.

 

Samt alle andre hus du har råd til. Alle er gode valg, velg det som passer dine hender og din økonomi best.

 

Sony velger jeg å ikke uttale meg om da jeg ikke har nok kunnskap om aktuelle kamera i deres modellprogram.

Lenke til kommentar
350D kit, 400D kit, D40 kit, D40x kit, Pentax K200D kit, Olympus E410 kit, Olympus E420 kit, Olympus E-510 kit.

 

Samt alle andre hus du har råd til. Alle er gode valg, velg det som passer dine hender og din økonomi best.

 

Sony velger jeg å ikke uttale meg om da jeg ikke har nok kunnskap om aktuelle kamera i deres modellprogram.

takk for flott svar;)

skal ta meg en tur til expert i løpet av uka, og se hvilket som passer mine hender best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...