Gå til innhold

Intels Nehalem-serie. Informasjonstråd (OC/Benchmarks kan også postes når den tid kommer)


Anbefalte innlegg

Kan jeg slenge inn et totalt n00b-spørsmål: vil fremtidige skjermkort være kompatible med denne generasjons hovedkort eller bare med Core i7 og AM3? Hva med prosessorer? (skjønner at Deneb og Nehalem er laget for de nye platformene, men betyr det at E8xxx og Q9xxx er de siste seriene vi kommer til å se for dagens platformer?)

 

Med andre ord: hvis jeg kjøper ny PC nå med X48-hovedkort, vil jeg kunne oppgradere noe som helst om et år eller to uten å måtte skifte hovedkort? :hmm:

Regner med du mener hovedkort ja :)

 

Svaret er nei. Nehalem krever nytt hovedkort med den (de) nye soklene. Du vil ikke kunne oppgradere nehalem på nåværende hovedkort.

 

Deneb skal være kompatibel med AM2/AM2+ hovedkort (så sant de får den påkrevde BIOS oppdateringen), mens den senere vil gå over til kun AM3 sokkelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg slenge inn et totalt n00b-spørsmål: vil fremtidige skjermkort være kompatible med denne generasjons hovedkort eller bare med Core i7 og AM3?

I motsetning til Uglegutt regner jeg med du faktisk mener skjermkort. Der kan jeg berolige deg med at de nye hovedkortene også vil få PCI-express-port og dermed være kompatible med de aller fleste nye skjermkort fra ca 2005 og nyere. (Før det var AGP-port vanligst). Fremtidige skjermkort vil også kunne brukes på eldre hovedkort.

 

 

Hva med prosessorer? (skjønner at Deneb og Nehalem er laget for de nye platformene, men betyr det at E8xxx og Q9xxx er de siste seriene vi kommer til å se for dagens platformer?) Med andre ord: hvis jeg kjøper ny PC nå med X48-hovedkort, vil jeg kunne oppgradere noe som helst om et år eller to uten å måtte skifte hovedkort? :hmm:

Det kommer neppe noe særlig raskere prosessorer til LGA775 enn det som finnes i dag. Det kan derimot godt hende det kommer flere budsjettprosessorer til LGA775 de neste 12 månedene. Altså bom stopp i oppgraderingsmuligheter for Intel-prosessor uten å skifte hovedkort.

 

Kjøper du AM2/AM2+ hovedkort i dag ser det derimot langt lysere ut. De nye AM3-prosessorene skal nemlig passe i både AM2 og AM2+ hovedkort. Altså gode oppgraderingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...