Gå til innhold

Intels Nehalem-serie. Informasjonstråd (OC/Benchmarks kan også postes når den tid kommer)

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Core i7 940 2.93ghz review:

http://diy.pconline.com.cn/cpu/reviews/0809/1426985.html

Gjør det bra i syntetiske tester og winrar, ellers ikke mye å snakke om. Redusert ytelse i noen spill i forhold til penryn. Sikkert god til serverbruk og "stuevarmer", eller ray-tracing som de satser så hardt på. Har store forhåpninger om deneb nå, da det kan resultere i en velkommen priskrig :) Og for å ikke snakke om deneb fx hvis det kommer noe. AMD har fremdeles igjen å bruke high-k metalgate som jeg har forstått det.

Oppdatert:

Har sjekket tomshardware cpu chart, og det ser ut til at resultatene til intel penryn og amd phenom i testene nedenfor stemmer ganske bra. En liten ting er at phenom 9650 med ddr2-1066 scorer 7878 poeng på tomshardware (i testen nedenfor er det brukt ddr2-800, som utgjør ca. 300 poeng mindre score).

14269853dmarkvthumbsh7.th.jpg

bce4d47c53a74b00aee3a9ewt6.th.gif

Så en Phenom X4 20550 (45nm, 3.0ghz) vil yte på nivå med en Intel Core 2 Extreme QX6800 (ifølge tomshardware cpu chart)?

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Helt klart en bra måte å kompansere for redusert "single-threaded" ytelse grunnet "hyperthreading". Synd egentlig, da det vil få amd til å se enda værre ut (enn det allerede er) i benchmarks. "hyperthreading" kan sikkert slås av, som vil være bedre hvis pc'en skal brukes til spilling.

Lenke til kommentar
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=333348

Men nehalem jukser. :thumbdown:

Vi kan trekke fra den overklokkede ytelsen å komme under det penryn yter? :p Fiasko!

Hva er det du vrøvler om??

Det er ikke å jukse.... Intel har allerede gjort dette lenge på laptop-siden. Selv min Dell Latitude D830 med Intel Core2 Duo T7700 klokker opp den ene kjernen når den andre er idle.

CPU holder seg selvsagt innenfor TPD. Det er en smart måte å øke single-thread ytelsen, i og med at de andre kjernene ikke brukes.

HyperThreading er er veldig kjekk funksjonalitet for å bruke mer av resursene i CPU. Det har nok skjedd litt der siden Pentium 4, så vil nok se noen grundige tester med ikke-beta hardware før jeg trekker noen slutninger.

Lenke til kommentar

RamGuy: Jeg prøvde å finne den påstanden fra THG, uten hell. Har du en lenke dit?

Uansett, jeg fant noe annet interessant. Siden det ryktes om aggressiv prising på Core i7 (fra 284$ for 2,6GHz/130W om jeg husker rett) så prøver de vist å kompensere for det med dyre brikkesett. Noe som igjen gir dyre hovedkort. Rettere sagt 300-400 dollar, som igjen kan oversettes til 2500 - 3500 kr inkludert moms her i landet. Er det fortsatt sånn at Intel nekter andre produsenter å lage brikkesett til LGA1366?

Lenke til kommentar
RamGuy: Jeg prøvde å finne den påstanden fra THG, uten hell. Har du en lenke dit?

Uansett, jeg fant noe annet interessant. Siden det ryktes om aggressiv prising på Core i7 (fra 284$ for 2,6GHz/130W om jeg husker rett) så prøver de vist å kompensere for det med dyre brikkesett. Noe som igjen gir dyre hovedkort. Rettere sagt 300-400 dollar, som igjen kan oversettes til 2500 - 3500 kr inkludert moms her i landet. Er det fortsatt sånn at Intel nekter andre produsenter å lage brikkesett til LGA1366?

http://www.tomshardware.com/news/IDFFall20...halem,6207.html

Er visst bare snakk om "mainstream" Nehalem?

Når det gjelder brikkesett så skal nVIDIA komme med noen de også, men bare til mainstream og low-end etter hva jeg forsto, blir vell noen strømsparende varianter med integrert grafikk utifra det jeg kan søke meg frem til på nettet?

Uten om det så er det vell bare Intel, nå er det jo ikke stort andre enn Intel og nVIDIA som faktisk lager populære brikkesett?

Om det er nVIDIA selv om ikke ønsker å lage entusiast kort, eller om det er Intel som nekter dem aner jeg ikke.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Er visst bare snakk om "mainstream" Nehalem?

Da stemmer det nok bra. Veikartet har vært det samme i minst et halvår. Det har stått 2. halvår 2009 og 4. kvartal 2009 litt om hverandre alt etter hvilken mainstream-modell man prater om. Veikartet holdes oppdatert på wikipedia.

Intel og Nvidia har vært i tottene på hverandre angående lisens til å lage brikkesett for intel-prosessorer vs lisens til å bruke SLI. Så vidt jeg har skjønt er Nvidia den siste 3.parts produsenten som fortsatt får produsere (på nåde) brikkesett til intelprosessorer. Intel vil ha dette markedet for seg selv. Det er vel ikke lenge før Nvidia skyves helt ut i kulda på brikkesett. Via, S3 osv har vel mistet sine lisenser for lengst. Beskyldninger om monopolistiske virkemidler og ulovlig markedssegmentering henger løst for tida. Noe som forsåvidt føyer seg inn i rekken av tilsvarende beskyldnigner, tiltaler og dommer mot Intel.

Lenke til kommentar
Veikartet holdes oppdatert på wikipedia.

Oi, nå la jeg merke til en del endringer:

Core i7 3,2 GHz har blitt satt opp fra 999 til 1412$ (+41%)

Core i7 2,93 GHz har blitt satt opp fra 530 til 720$ (+36%)

Core i7 2,66 GHz har blitt satt opp fra 284 til 367$ (+29%)

I tillegg har dollarkursen steget med ca 22% de siste par månedene.

Tidligere var estimatet for priser i norge henholdsvis 6400, 3400 og 1800 kr. Nå har det steget til 11000, 5600 og 2800 kr. I tillegg ser det ut til at de første hovedkortene vil koste 3-400 dollar, noe som betyr ca 2300-3100 kr. Om ikke det var nok så krever Core i7 DDR3-minne. DDR3 koster for tida ca 2-3 ganger så mye som DDR2. Noe som fort blir på en tusenlapp for 4GB avhengig av hastigheter. Drømmen om billig Core 7i ser altså ut til å sprekke ganske grundig.

Andre endringer er at estimerte klokkehastigheter og priser på de litt lavere modellene har dukket opp.

Lenke til kommentar

Det blir dyrt ja, og selv avventer jeg nok av et par årsaker:

1#: Det vil nok være noen barnesykdommer her og der, spesielt helt nye hovedkort, helt ny sokkel og helt nye brikkesett pleier å føre med seg mye hodebry og irritasjon de første tida, og det å betale skjorta for noe slikt er veldig uaktuelt. Så avventer på at ting skal "modnes" litt

2#: Vil se hvordan det faktisk er med overklokking og Core i7, har vært så mange ymse og merkelige rykter på forhånd at jeg har blitt litt skeptisk og vil lese grundige tester osv.. og få et inntrykk av det hele før jeg hopper på.

3#: Se hvordan dette faktisk vil være sammenlignet med dagens Penryn, om det er verdt den ekstra prisen?

4#: Spillytelsen, den vil jeg gjerne se.. For til nå ser jo faktisk Core i7 ut til å yte dårligere enn penryn? Noe som er skuffende for min egendel.

5#: Prisen.. Alltid dyrt og hoppe på med engang, ting blir nok drastisk billigere over tid, spesielt prisen på DDR3 og utvalge av minnebrikker vil nok florere etter at Core i7 blir sluppet ettersom du da er nødt til å gå over til DDR3. Med tiden så blir nok også både hovedkort og prosessorene billigere.

6#: Kanskje vente på 32nm utgaven? Da vil alt av barnesykdommer ha lagt seg, vi snakker sikkert om Intel X68 brikkesett som sikkert da har lagt bak seg noen negative aspekter med X58, alt har blitt mye billigere og det er plutselig blitt såpass og hente på Core i7 sammenlignet med Penryn at det hele har blitt verdt pengene?

Lenke til kommentar

7#: Vente på modeller med vesentlig lavere TDP enn 130 Watt.

I mellomtiden oppgraderer jeg nok fra Athlon X2 5600+ til Deneb (45nm). Det ryktes fra mange plasser på nett at disse skal overklokke svært bra. Oppgraderingen blir nok svært billig i forhold til å gå over til Core 7i. Ytelsemessig ser jeg ikke bort i fra at toppmodellen av Deneb på standard hastighet kan konkurrere med Core 7i på standard hastighet.

Siden det ryktes om overklokkingsproblemer med Core 7i og ryktes om svært gode overklokkignsegenskaper på Deneb ser jeg ikke bort i fra at Deneb kan bli overklokkernes nye drøm. Særlig for oss som har AM2+ hovedkort og god DDR2-ram fra før.

Fra Phenom-tråden

Redigert: Beklager AMD-pratet i Intel-tråden om noen føler seg støtt. Jeg synes det er relevant å ta med for de som ikke har låst fast sine valg på forhånd, så jeg lar det stå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Og med det vil wolfdale/penryn fortsette å være relevant enda en stund framover.

Savner fortsatt litt høyere stockfrekvenser, synes erfaringene vedrørende disse har vært at de er enda mer aggressive klokkere enn conroe/kentsfield

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Her er ganske grundig test av i7 940 2,93ghz

http://translate.google.com/translate?u=ht...zh-CN&tl=en

Tyder på det er lite å hente på spill, men raskere i benchmarks sef, og raskere i oppgaver som kan bruke flere kjerner, sikkert mye på grunn av HT.

Ser på side 8 i den testen at forskjellen mellom dual og triple channel memory er så liten at det blir som å betale extra for ingenting. Og ikke minst disse triple channel minne kit'a blir overpriset ifølge rykter, som om ikke ddr3 er overpriset fra før med minimal ytelsesøkning i forhold til ddr2. Ser ut til at nehalem blir "reddet" takket være den automatiske overklokkingen og hyperthreading (bare i program som drar nytte av det). Gleder meg til å se det endelige resultatet, nehalem vs deneb.

Lenke til kommentar
Veikartet holdes oppdatert på wikipedia.

Oi, nå la jeg merke til en del endringer:

I tillegg har dollarkursen steget med ca 22% de siste par månedene.

Tidligere var estimatet for priser i norge henholdsvis 6400, 3400 og 1800 kr. Nå har det steget til 11000, 5600 og 2800 kr. I tillegg ser det ut til at de første hovedkortene vil koste 3-400 dollar, noe som betyr ca 2300-3100 kr. Om ikke det var nok så krever Core i7 DDR3-minne. DDR3 koster for tida ca 2-3 ganger så mye som DDR2. Noe som fort blir på en tusenlapp for 4GB avhengig av hastigheter. Drømmen om billig Core 7i ser altså ut til å sprekke ganske grundig.

Andre endringer er at estimerte klokkehastigheter og priser på de litt lavere modellene har dukket opp.

Det ser ut som om prisene er kommet tilbake til det opprinnelige.

En ting jeg lurer litt på. Vil Core i7 2,66 GHz være raskere enn E8400 i spill? Vi vet jo det at spill ikke yter særlig mer med flere kjerner så spørsmålet er om den nye arkitekturen på 2,66 ghz er raskere enn Penryn på 3,0 ghz. Det at det påpekes at spill

ikke yter så mye bedre på Nehalem enn Penryn, er det basert på klokkehastighet mot klokkehastighet eller på de prosessorene som er priset tilnærmet likt? For hvis det er slik at E8400 er bedre enn Core i7 2,66ghz i spill så kommer Nehalem til å bli en flopp. Hvem vil betale så mye mer for prosessor, hovedkort og ram hvis det ikke gir uttelling? Da må man eventuelt vente til Westmere kommer og prisene på ram og hovedkort har falt betraktelig.

Lenke til kommentar
Vil Core i7 2,66 GHz være raskere enn E8400 i spill?

Det vil nok variere fra spill til spill. Vi må nok vente på anerkjente tester for å vite noe mer sikkert om hvilke spill som gjør det best med den ene eller den andre.

Uansett så kommer det til å bli en vesentlig forskjell: prisen. (X58 hovedkort, DDR3 ram og selve prosessoren). Det vil garantert koste ganske mange tusen kroner å oppgradere fra E8400 til Core i7 2,66 GHz. Vi bør som sagt vente på tester for å få noen gode vurderinger, men jeg kan allerede nå si at det er ganske mye som taler i mot at den blir verd prisen.

Dermed blir det vel som med mye annen ny teknologi: Det lønner seg ikke å kaste seg over de første tilgjengelige produktene. Lar man det gå noen måneder så settes nok prisen ned til et nivå som gjør at de selger en fornuftig mengde i forhold til hvor mye de produserer. De første prisene er alltid litt "logging" av hva markedet er villig til å gi, mens produksjonen ennå er ganske lav. Deretter settes "riktig" pris og produksjonskapasiteten er økt så den takler bedre salg. En variabel til i ligninga er hvordan finanskrisa påvirker kjøpelysten i verden. Jo lavere kjøpelyst jo større prispress får intel. Finanskrisen kan altså påvirke prosessorprisene.

Lenke til kommentar

Kan jeg slenge inn et totalt n00b-spørsmål: vil fremtidige skjermkort være kompatible med denne generasjons hovedkort eller bare med Core i7 og AM3? Hva med prosessorer? (skjønner at Deneb og Nehalem er laget for de nye platformene, men betyr det at E8xxx og Q9xxx er de siste seriene vi kommer til å se for dagens platformer?)

Med andre ord: hvis jeg kjøper ny PC nå med X48-hovedkort, vil jeg kunne oppgradere noe som helst om et år eller to uten å måtte skifte hovedkort? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...