Fribbern Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 I dag ble jeg lykkelig eier av en Peugeot 205 cti. Det er en Hvit 1986 model med 1,6l og 105 hester. Den har rullet 202000, så begynner og bli litt sliten. Caben må byttes ut, for den er holdt sammen av sølvteip. Ellers er det lite rust på den, tror til nå jeg klarer meg med og kun pusse, men når jeg først begynner må jeg vel fram med sveiseaparatet. Intreøret er meget pent, kun fører sete som er litt slitt på ene siden, men det tror jeg at blir bra når jeg får skinbehandlet det. Motoren svetter litt olje, men det er kun ventildeksjelet, så det byttes raskt. Ellers er målet mitt og holde den orginal, og i god stand. Det blir sommer bilen, er bare til og kose seg med Bilder kommer i morgen, nå er det mørkt og jeg må sove. Edit: Bilder Litt mere om bilen: Døra på fører siden er verst utsatt for rust: Skal strippe den ned snart og se hvor lille det er, om jeg heller burde kjøpe en ny dør enn og pusse det ned og lakere opp Så er det litt rust på bakluka: Det er ikke så ille, så det pusser jeg ned grunner og lakerer opp igjenn. Og som dere kan se her så er cab`en ødelagt, så må invistere i en ny en. Noen som har erfaring med og sette på dette selv? er det drittjobb? Så er det rust under baksete, dette lurer jeg på om ikke må sveises. Her lekker motoren litt olje, tror det bare er topdeksjelet. Og dette er det verste på intreøret: Ellers litt mere bilder av bilen: Jeg tror dette kan bli bra når jeg får kommet i gang på dette:) Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Spennende bil dette, sikker fin på varme sommerdager Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Spennende bil dette, sikker fin på varme sommerdager Det er en artig bil og kjøre, gir litt gokart følelse, og så er det veldig deilig når det er sol og varmt Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvor mye måtte du gi for en så herlig bil? Kunne tenkt meg en slik selv Jobber med peugeot og er straks litt enklere da. Denne med en GTI motor er jo bare snadder Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Hvor mye måtte du gi for en så herlig bil? Kunne tenkt meg en slik selv Jobber med peugeot og er straks litt enklere da. Denne med en GTI motor er jo bare snadder Den kostet meg 20 høvdinger. jobber ikke du på peugeot i ski? får du gode %`er på deler? Det er så mye slark i girspaken på den, vet ikke hva det heter, men overøringa(?) må vel byttes. Clutsjen er hard som f***, er det wieren tror du? fikk med masse deler og der lå det noen wiere, men vet ikke om det er noen av dem. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvor mye måtte du gi for en så herlig bil? Kunne tenkt meg en slik selv Jobber med peugeot og er straks litt enklere da. Denne med en GTI motor er jo bare snadder Den kostet meg 20 høvdinger. jobber ikke du på peugeot i ski? får du gode %`er på deler? Det er så mye slark i girspaken på den, vet ikke hva det heter, men overøringa(?) må vel byttes. Clutsjen er hard som f***, er det wieren tror du? fikk med masse deler og der lå det noen wiere, men vet ikke om det er noen av dem. Ja jeg jobber der ja.. Og du jobber på follo autoco like ved? PM om noe trengs da. Ja- kan være giroverføringer som begynner å bli slitne- og klare til utskiftning. Clutchen- der kan det jo være wire- men ikke helt sikker på at det er hovedårsaken. Men kan jo prøve med ny wire- eventuelt prøve å smøre den andre der ligger ann mot ting. Men hvordan hard er den? Er den slik at den er myk først og deretter blir litt hardere? Hvordan føles clutchen? Utslitt? Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Giroverføringene er en vanlig del å skifte på 205´er. Min røk når jeg var ute på tur. Måtte kjøre på 2 gir hele veien hjem. Dro til en mekaniker jeg kjenner og han tok en hårstrikk og satt det sammen med igjen. Er ellers enig i at du skal holde bilen original. Savner min 205 noe helt sykt. Men er litt for stor for den. Når man er 190 så er det litt slit å komme seg inn og ut av en så liten bil. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Hvor mye måtte du gi for en så herlig bil? Kunne tenkt meg en slik selv Jobber med peugeot og er straks litt enklere da. Denne med en GTI motor er jo bare snadder Den kostet meg 20 høvdinger. jobber ikke du på peugeot i ski? får du gode %`er på deler? Det er så mye slark i girspaken på den, vet ikke hva det heter, men overøringa(?) må vel byttes. Clutsjen er hard som f***, er det wieren tror du? fikk med masse deler og der lå det noen wiere, men vet ikke om det er noen av dem. Ja jeg jobber der ja.. Og du jobber på follo autoco like ved? PM om noe trengs da. Ja- kan være giroverføringer som begynner å bli slitne- og klare til utskiftning. Clutchen- der kan det jo være wire- men ikke helt sikker på at det er hovedårsaken. Men kan jo prøve med ny wire- eventuelt prøve å smøre den andre der ligger ann mot ting. Men hvordan hard er den? Er den slik at den er myk først og deretter blir litt hardere? Hvordan føles clutchen? Utslitt? Jeg er ford mann jobber på nybil der borte, og har ikke noe mekaniskbakgrund, så ting blir fort litt vanskelig for meg, men suger til meg den kunskapen jeg kan Den er hard hele veien, like hard når den er helt inne som helt ute, clutchen tar fint hele veien, og ikke bare i enden som gjerne er et tegn på at den er slitt. og når jeg legger den i 5 gir og gir full gass, så slurer den ikke. Derfor trodde jeg det bare var wieren. Giroverføringene er en vanlig del å skifte på 205´er. Min røk når jeg var ute på tur. Måtte kjøre på 2 gir hele veien hjem. Dro til en mekaniker jeg kjenner og han tok en hårstrikk og satt det sammen med igjen. Er ellers enig i at du skal holde bilen original. Savner min 205 noe helt sykt. Men er litt for stor for den. Når man er 190 så er det litt slit å komme seg inn og ut av en så liten bil. De må byttes rimelig raskt ja, skal ha den opp på bukken på torsdag, og ta en service på den, og da finner jeg ut hva mere jeg trenger og bytte. Nå rager jeg i høye 193 cm, og jeg synes det er greit. Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg hadde jo ikke cab så vet ikke om det er en liten forskjell. Men jeg satt iallefall med knærne i rattet. Har veldig lange bein og. Men er jo en veldig grei bil å fikse på. Kunne virkelig tenkt meg en sånn selv. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Det skjedde litt med bilen i går. Beklager dårlige bilder, men hadde bare med meg mobil. Veldig lite som er synelig da.. Bilen lekker litt olje, så min mistanke var toppdeksjelpakninga, så den ble byttet i går: Dro den av: Toppdeksjelet etter en god runde i delevaskeren: Ny pakning: Men problemet er ikke løst, den lekker olje enda, skal svinge innom jobben i dag (Har egentlig fri) og ta en motorvask, så kanskje jeg klarer og finne ut hvor det er. Så byttet jeg luftfilter, det tror jeg var på tide. Gammel og ny, gjett hvem som er hvem: Ellers så byttet jeg olje og oljefilter, byttet olje på girkassa, manglet en halv liter olje der, av 2 liter som skal være. Men at en peugeot svetter fra girkassa er ikke noe nytt:) Byttet også kjølevæske og bremsevæske. Her er bilde av bremseveske sugeren: Så var det inn i vaskehallen for en god og velfortjent vask: Jeg behandlet også skinnsetene, de stygge sprekkene på førersiden ble mye bedre, Men det har jeg ikke bilde av. Endret 16. mai 2008 av Fribbern Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Kult prosjekt! Gleder meg. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Stilig bil! Blir moro å se videre Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Glemmer nesten og følge opp her Var ute og tok noen "penere" bilder av bilen min her om dagen: Hva synes dere? Så ble det litt jobbing med bilen her om dagen også.. Byttet giroverføringer, clusjwire og tok forhjulskontroll. Litt bilder, det er gøy Først, her er plassen jeg står på, her har jeg det meste jeg trenger. så se på han her a, skulle nesten tro han eide en 205cti (meg) Dagens deler Her er stagene til giroverføringen, de er bare dyttet innpå, så var ikke noe stress og bytte Gammelt og nytt All slarken var i denne "L" formen, og den hadde jeg ikke kjøpt, så jeg la en liten sveis på den, og da ble det supert. Så inn med nye stag: Så byttet eg clutsjwire, den satt foran på girkassa, hadde ut bateriet for og komme enklere til: Så måtte jeg ha av clutsj pedalen for og løsne wiren på andre siden, og da var det bare og tre inn den nye og stramme etter eget ønske: Så dro jeg bilen opp på fireøyleren og tok en forstillingskontroll: Dette er en data som sier alt jeg skal gjøre camber og caster og alle de greiene der, aner ikke hva noe av det betyr, men vet ca hvordan jeg gjør det Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg har ikke oppdatert her på veldig lenge, men det er mye som har skjedd med bilen. Det blir litt klipping og liming fra prosjekttråden min i peugeot klubben, så er kanskje en del som ikke blir så veldig utfyllende, men spørr meg, så skal jeg svare Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Tok en full rubbing og polering av bilen i dag Brukte bare 5 timer. he he he... Her er alt av produkter jeg har, har vært fan av Meguiars lenge før vi var på kurs:P Jeg liker og bruke maskin best, synes resultatet blir så mye bedre. Et lite raskt før og etter bilde, er ikke så lett og se glansen på dette bildet, men det ble sykt bra, eneste nå er at alle bulkene ble så mye lettere og se.. Måtte knipse et lite bilde i kvelssolen her på gården: Var og fikk meg noen felger i dag. Kjøpte de fra Kleng. Og takk til Frode som gadd og dra meg opp tidlig på lørdags morgen, hvor jeg tviler på at det og kjøre bil er lovlig for og gi meg noen felger. Som han har trasnportert fra sørlandet:) Noen bilder av dette: Felgene, de trenger litt pussing og litt lakk Fikk tilogmed dekk som går noen sesonger til... Det kan se bra ut dette:) Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Det sitter orginalt en 1,6 gti motor på 105 hester i bilen. Men det må ut. Så da var det kommet 1,9l gti motor (130hk) i hus. Fikk den hjem i dag, og måtte stå og skru i bagasjeromet på min sørgelige forcus, for jeg klarte ikke løfte komlpett motor med girkasse alene. Fikk fra hverandre det som går og skru av. og nå står alt trygt og godt i låven, må bytte regreim på den, men ellers tror jeg det skal være helt kurant. Noen som har en liten guide til regreim bytte? Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Da ver jeg på biltema her om dagen og kjøpte meg en del sting, blandt annet et motorstativ. Fikk lempet motoren opp på stativet etter MYE stress: Var alene, så endte med og sette den på en auropall for så og stå med gargejekken og 4 støttebukker, jekket litt og litt til den var i riktig høyde. Så skrudde jeg av alt som ikke har med selve motoren og gjøre, for og vaske alt få det rent og pent til jeg skal ha den i bilen. Sappet på og ta bilder av alle delene og legge boltene i poser som jeg merket med hva det hører til, for jeg glemmer: Plassen jeg står og leker på: Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Har vasket litt: Før: Etter: Får pusse litt mere i morgen.. Ser ut som jeg fikk gjort noe i dag også. Fikk vasket en del flere deler, fant ut at beste måten og fjerne iringen på var og ta en dremel med en liten stårlbørste på og dra over, blir ikke perfekt men nå tror jeg ikke at jeg gidder noe mere. Fikk satt på en del av delene igjenn i dag, så er ikke så alt for langt unna og få den i bilen. Begynte på reg.reim bytte i dag. det var overaskende enkelt. Kamhjulet og veivhjulet var bare og låse med to 10mm borr, for det var det jeg hadde for hånden. Så skrudde jeg ut bolten på veivhjulet, som jeg egentlig ventet at skulle sitte virkelig godt, men den gikk lett av. (noen som vet om denne må byttes?) Det var virkelig dritt og ta av veivhulet, satt lenge og bare lirket, men av kom det. Så var det av strammeren. satt bare i 3 bolter, og så nappe av reima. (her kan du også se hvordan jeg har låst kamhulet) Så var det og bytte vanpumpe, pusset godt der hvor dan gamle pakningsn satt, for og få det helt rent: Gjett hvem som er den nye: Dette er så langt jeg har kommet i dag. setter på den nye reima i morgen, så skal jeg få bilen opp på bukker snart tenker jeg: Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Fikk satt på regreima i dag, og plukket løs alt på den gamle motoren, bortsett fra drivaksler. Så i morgen så er det siste resten og så håper jeg og bytte på lørdag. Må si jeg er litt spent på om alt går bra Smil Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Da er gamle motoren ute:) Bilder kommer:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå