Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkort fungerer plutselig kun i et pci-e spor

Anbefalte innlegg

Skrudde av maskinen i natt, og skulle starte i dag. Ingen ting på skjerm. Etter mye feilsøking viser det seg at om jeg setter skjermkortet i de andre pci-e sporet på HK så fungerer alt fint.

Kan jeg da med rimelig sikkerhet si at hovedkortet er halvdødt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Ut fra opplysningene du har gitt er det ikke grunnlag får å konkludere med en slik påstand.

Vil du ha hjlep med problemstillingen må du oppgi hva slags eneheter du har i maskinen, hvilket OS du benytter etc etc.

Og kanskje be om at innlegget flyttes til annet forum.

Lenke til kommentar

Maskinen funker ikke, så del av forum kan vel ikke være alt for ille.

Hvilket OS kan da ikke spille noen rolle, ikke en gang post vises når det ikke kommer noe på skjermen.

Ellers har vi deler i PC-en:

HK: Asus P5K Premium Wifi

CPU: e8400

Ram: 4GB OCZ 800

Skjermkort: Gainward 9600GT, også testet med et eldre 7800GT kort

Power: OCZ 520 watt

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar

Og der fungerte det heller ikke i det andre pci-e sporet. Virker som det er vilkårlig om det starter nå, får post 1 av 20 ganger. Har testet med kun en rambrikke, annet power og ingen ting tilkoblet, men fortsatt like ustabilt.

Siden jeg er avhenging av maskin får jeg kjøpe meg et billig kort i morgen og se om det hjelper. Og om det går bra får vi sende det andre i retur.

Lenke til kommentar
Og der fungerte det heller ikke i det andre pci-e sporet. Virker som det er vilkårlig om det starter nå, får post 1 av 20 ganger. Har testet med kun en rambrikke, annet power og ingen ting tilkoblet, men fortsatt like ustabilt.

Siden jeg er avhenging av maskin får jeg kjøpe meg et billig kort i morgen og se om det hjelper. Og om det går bra får vi sende det andre i retur.

Det er ikke noe nytt, dersom du søker på det store nettet samt asus sine sider så finner du 100vis av poster om P5K-serien som har samme problem. De kommer aldri gjennom bios P.O.S.T, samme som mitt kort dette her, derfor har jeg søkt om RMA på mitt.

For å forklare hva jeg erfarer:

1) Maskinen POSTer ikke dersom strømmen har vært helt av i mindre enn 30 minutter.

2) Bios POSTer helt fint dersom:

a) Strømmen har vært av i mer enn 30 min

b) Dersom strømmen ikke slås av, soft reboot

3) Den POSTer etter en hard restart etter et vilkårlig antall resets mellom 1 og 300 (høyeste jeg har kommet til sålangt)

Etter hva jeg og andre eiere av P5K-serien har kommet til er at det er helt vilkårlig, og ingen har funnet noen fix for problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...