Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øvelseskjøring på 125ccm sykkel

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan begynne og øvelseskjøre på lett-mc nå når jeg er 15, jeg har ikke tatt traffikalt grunnkurs enda.

Grunnen til at jeg lager en ny tråd om dette er fordi jeg blir bare helt forvirret av alle de andre som har tusen forskjellige svar.

Jeg fant dette på nettet og lurer på om dette er sant:

Du kan begynne å øvelseskjøre når du er 15 år, men det er en del regler du må følge. For det første må du ha en ledsager som har fylt 25. Vedkommende er ansvarlig for deg under kjøringen. Ledsageren kan ikke kjøre etter i bil, men må kjøre egen moped eller motorsykkel, og kjøre veldig nært deg. Dere må kunne snakke sammen når dere kjører, og det må dere gjøre med godkjent kommunikasjonsutstyr. Skoler som driver mopedopplæring, motorsentre og kjøreskoler har slikt utstyr. Dere må være lett synlige i trafikken. En refleksvest for eksempel fungerer bra!

Dere bør kjøre på tørr veibane, og hjelm er alltid påbudt.

Du trenger ikke trafikalt grunnkurs for å starte øvelseskjøringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger trafikalt grunnkurs. Det er for å få deg orientert på hva som skjer i trafikken. Det er også med førstehjelp i trafikalt grunnkurs. Tar vel en uke ellerno å bli ferdig med det. Så får du et bevis på at du har lov til å øvelsekjøre.

Endret av THE-DOCTOR
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om jeg kan begynne og øvelseskjøre på lett-mc nå når jeg er 15, jeg har ikke tatt traffikalt grunnkurs enda.

Grunnen til at jeg lager en ny tråd om dette er fordi jeg blir bare helt forvirret av alle de andre som har tusen forskjellige svar.

Du kan begynne å øvelseskjøre når du er 15 år, men det er en del regler du må følge. For det første må du ha en ledsager som har fylt 25. Vedkommende er ansvarlig for deg under kjøringen. Ledsageren kan ikke kjøre etter i bil, men må kjøre egen moped eller motorsykkel, og kjøre veldig nært deg. Dere må kunne snakke sammen når dere kjører, og det må dere gjøre med godkjent kommunikasjonsutstyr. Skoler som driver mopedopplæring, motorsentre og kjøreskoler har slikt utstyr. Dere må være lett synlige i trafikken. En refleksvest for eksempel fungerer bra!

Her var det mye tull og tøys.

Regler for øvelseskjøring:

-Du ha fyllt 15 år

-Du ha trafikalt grunnkurs

-Ledsager skal ha fylt 25 år, og skal ha hatt mc-lappen i 5 år på rad.

-Dere skal kjøre med kommunikasjonsutstyr. Enten intercom eller frifamilie(m/handsfree)

-Ledsager skal sitte bakpå sykkelen med deg, ikke på sin egen sykkel eller i en bil. Er sykkelen kun registrert for 1 person så kan det søkes på lensmannskontoret om godkjenning for følgebil/mc.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Her var det mye tull og tøys.

Regler for øvelseskjøring:

-Du ha fyllt 15 år

-Du ha trafikalt grunnkurs

-Dere skal kjøre med kommunikasjonsutstyr. Enten intercom eller frifamilie(m/handsfree)

-Ledsager skal sitte bakpå sykkelen med deg, ikke på sin egen sykkel eller i en bil. Er sykkelen kun registrert for 1 person så kan det søkes på lensmannskontoret om godkjenning for følgebil/mc.

Akkurat!! :D Jeg var ikke så spesefik som det men... Det er i allefall riktig :)

Lenke til kommentar

Hehe, da fikk jeg ihvertfall vite det jeg skulle og et endelig svar :tease:

Men er det et krav at sykkelen har skilt? Vet at det er teit spm, men mange av kompisene mine sier at man bare må ha L :confused:

Går det i det heletatt an og få prøveskilt på lett-mc?

Lenke til kommentar
Hehe, da fikk jeg ihvertfall vite det jeg skulle og et endelig svar :tease:

Men er det et krav at sykkelen har skilt? Vet at det er teit spm, men mange av kompisene mine sier at man bare må ha L :confused:

Går det i det heletatt an og få prøveskilt på lett-mc?

Dette toppet listen. :whistle: Såklart må sykkelen være registrert og ha skilt.

Lenke til kommentar

Sammenhengende siste 5 år.

Men er det et krav at sykkelen har skilt? Vet at det er teit spm, men mange av kompisene mine sier at man bare må ha L

Trenger ikke L eller refleksvest eller noe slikt, men gult roterende lys som er festet med sugekopp på hjelmen :roll:

9185202RL006846001.jpg

Neida, det med lyset var en spøk.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Ledsaker har lov å kjøre bak på tung-motorsykkel. 2-veis-kommunikasjon skal det selvfølgelig være. Ledsaker skal ifølge biltilsynet (har kontaktet dem) ha en rød L bakpå ryggen, og også helst refleksvest. Dette er seriøst, men om politiet tar det like seriøst tviler jeg sterkt på.

Det med at man helst skal kjøre på tørr veibane syns jeg blir for drøyt. Man skal beherske alle forhold, også regnvær.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Da kan jeg slenge inn ett par spørsmål her også. :)

-Stemmer det at man ikke trenger noen kjøretimer på kjøreskole? At man kan ta alt selv?

-Er det slik at man får kjøretimer på trafikalt grunnkurs?

Lenke til kommentar

-Stemmer det at man ikke trenger noen kjøretimer på kjøreskole? At man kan ta alt selv?

For øvelseskjøring trenger du bare trafikalt grunnkurs. Du får ikke kjøretimer på grunnkurset. Det er bare teori.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

For øvelseskjøring trenger du bare trafikalt grunnkurs. Du får ikke kjøretimer på grunnkurset. Det er bare teori.

Joda det vet jeg forøvrig, men er det noe obligatorisk antall kjøretimer som må gjennomføres på trafikkskole før man får ta oppkjøringen?

Lenke til kommentar
Og på lett mc Kl A1 er dette antallet, hvor mange timer?

Mer eller mindre til kjørelæreren mener du har kommet gjennom opplæringen, det er læremål de følger...

Og ja, traffikalt grunnkurs er det samme som til bil :yes:

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...