Gå til innhold

[løst]Archlinux, mystisk unicodeproblem!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter litt med at unicode skal funke skikkelig, og det gjør det. I de fleste programmer, og selv ute i vc funker det fint. Problemet jeg har er med urxvt, og med msn programmet mitt. Bitlbee. Urxvt klarer ikke å vise øæå noe xterm klarer, og gome-terminal. Det er det ene problemet, det andre er med msn klienten min. Det er bitlbee, det er en irc msn klient. Jeg kan motta øæå og skrive inn øæå selv men mottakeren ser ikke øæå. Bare noen rare bokstaver, hva kan dette komme av? Det samme gjelder forøvrig tmsnc, jeg kan motta og skrive øæå. Bortsett fra at øæå som ser fin ut på min side ikke likner grisen hos mottakeren. :wee:

Her er rc.conf:

KEYMAP="no-latin1"

LOCALE="nb_NO.utf8"

Mystisk at urxvt skal nekte og vise bokstavene, og at jeg kan skrive dem inn i "sendetekst vinduet" uten at de ser ut slik som de skal når de ankommer mottakeren.

Test-lokalt Jeg testet lokalt med to msn-klienter på pcen min, så når jeg chatter med Bitlbee mot tmsnc så viser øæå seg helt fint. Akkurat som unicoden er noe kun maskinen min internt forstår, altså ikke samme type som resten av det norske folk bruker. Urxvt vil framdeles ikke vise øæå, noe som er irriterende. Det er den beste terminalemulatoren.

update Jeg testet med å bytte LOCALE tilbake til usa, og da funker øæå i urxvt. Men de i msn mottar framleis bare firkanter når jeg skriver øæå? WHY?

lol, jeg måtte skrive set charset utf-8 inne i bitlbee =) ITS WORKS

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...