abene Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 En av harddiskene klarte seg overraskende bra etter Columbia-havariet i 2003. Les mer Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ganske imponerende å redde noe ut av de restene. Lenke til kommentar
PlatypusPedersen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Fikk tilbake håpet om å redde harddiskene mine nå, selv om jeg ikke har råd til å sende den til Ibas. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det spennende er at norske IBAS i Kongsvinger ligger i verdenseliten på slike redningsoperasjoner. Dette må jo være kjempe-PR for dem. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ifølge den refererte artikkelen var det "Ontrack Data Recovery" som gjenopprettet dataene fra disken. Hva har disse med IBAS å gjøre? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 jeg er imponert over at data overlevde og like imponert over at noen klarte å ta den ut, men å si at harddisken overlevde er vel å dra det litt langt. det som "overlevde" her var platene, mye av komponentene rundt ble smeltet av varmen sammen med loddetinnet som var brukt for å feste komponenter. så vil ikke si at hardisken overlevde men at dataen gjorde det. men det er kanskje litt mye pirk Lenke til kommentar
Jan-Tore Tonheim Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 "Ibas AS (www.ibas.no), Nordens ledende tjenesteleverandør av datarekonstruksjon, datasletting og dataetterforskning, er nå et heleid selskap av amerikanske Kroll Ontrack. Selskapet er internasjonalt anerkjent for sin ekspertise i å redde viktige data for sine oppdragsgivere. I Kroll Ontrack gruppen har Ibas ansvaret for Norden og Holland. Hovedkontoret er på Kongsvinger." Dette vil jo si at det ikke akkurat var Ibas som gjorde dette, men heller moderselskapet i USA. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ifølge den refererte artikkelen var det "Ontrack Data Recovery" som gjenopprettet dataene fra disken. Hva har disse med IBAS å gjøre? IBAS ble vist kjøpt opp av Ontrack så de er samme selskapet nå. Ontrack hadde sin kompetanse på programvareløsninger for redning av data mens IBAS hadde teknisk utstyr for å redde data fra fysisk delvis ødelagte harddisker. Så vidt jeg skjønner er det IBAS som har gjort hovedjobben i dette tilfellet. Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 På jobben har vi en del programvareløsninger fra IBAS i tillegg til at vi bruker dem til fysiske jobber. IBAS bruker sine teknikkere til å disken i så godt stand som over hode mulig, for så å bruke OnTrack-programvaren på platene. Det var i alle fall slik jeg fikk det forklart når vi hadde en konsulent fra IBAS på besøk. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) IBAS ja, husker jeg fikk et HDD-havari for en 6-7 år siden. Hadde hørt om disse IBAS folkene så tok kontakt. Litt av noen priser... Hehe. Men det er jo forståelig. Skjønner godt at en bedrift glatt betaler 30-40 tuser for gjenopprettelse av noe som har million verdi. Fascinerende at de fikk til noe slikt. Noen som vet noe om innholdet på diskene, gir det noen svar fra selve hendelsen? Endret 12. mai 2008 av Habitats Lenke til kommentar
kilik Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Litt merkelig at de bruker harddisker i stedet for flashminne ombord i en romferge med tanke på de enorme G-kreftene. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Litt merkelig at de bruker harddisker i stedet for flashminne ombord i en romferge med tanke på de enorme G-kreftene. Husk at denne ulykken skjedde for en god del år siden, så jeg tror ikke flashminne var aktuelt uansett. Hva de bruker i dag er et annet spørsmål. G-kreftene er heller ikke noe problem i forhold til hva denne harddisken ble brukt til. Den er nok slått av ved start og landing, og det er kun da G-kreftene er store. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 håper at prisen er høy fordi de har store kostnader og ikke fordi de "kan" ta høye priser er det nå så sikker at data på en flash disk har større sjanse for å overleve en data på harddisk ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 IBAS ja, husker jeg fikk et HDD-havari for en 6-7 år siden. Hadde hørt om disse IBAS folkene så tok kontakt. Litt av noen priser... Hehe. Men det er jo forståelig. Skjønner godt at en bedrift glatt betaler 30-40 tuser for gjenopprettelse av noe som har million verdi. Redning av data koster som regel godt under 10 000 kr men i ekstreme tilfeller som dette koster det nok mer enn du antyder. Fascinerende at de fikk til noe slikt. Noen som vet noe om innholdet på diskene, gir det noen svar fra selve hendelsen? Sjekk linkene i artikkelen. Der står det hvilke data som ble hentet ut. Dvs. resultater fra et eksperiment om viskositeten til Xenon-gass. Hvorfor ferden endte som den gjorde er forklart i andre rapporter. Kort oppsummert: Skade på varmeskjoldet som oppsto under oppskytning. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Seagate, så pålitelig at harddisken til og med overlever re-entry i atmosfæren! VG-artikkelen Angrer ikke et sekund på at jeg konsekvent velger bare Seagate-harddisker. Eneste merket som hittil ikke har dødd for meg. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Regner med at Seagate er relativt fornøyde med det bildet der ja Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 kan noen gi meg kriteriet for at hardisken har overlevd? for meg er det at man kan bruke harddisken etterpå. Noe som helt kalrt ikke er tilfellet her. datan overlevde det er jeg enig i men å si at hardisken overlevde er helt galt. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 skulle bare ønske det var gjort noe for bergbarheten av hardisker for hjemmebruk uten å måtte blåse 10000+... slik det er nå er det fint lite en privatbruker kan gjøre om hardisken går nedenom... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 I følge wikipedia var Columbia 63 km over bakken da den gikk i oppløsning, og den hadde en hastighet på litt over 20 000 km/t (dvs godt over mach 16). Imponerende at harddisken har kommet ned i en tilstand som i det hele tillater forsøk på gjenoppretting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå