chrstein Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Jeg leter etter en enkel måte å switche til Norsk tastatur layout (har altså US EEEPC). Jeg gidder ikke å klistre nye symboler på alle tastene og kjøre permanent Norsk. Derimot hadde det vært fint å kunne switche til Norsk de å gangene man faktisk skriver og trenger æøå. På statuslinjen i Xandros er det et ikon som jeg kan høyreklikke på og velge SCIM setup. Der kan jeg velge Norsk layout og switche frem og tilbake med en hotkey kombo. Genialt, bortsett fra at det ikke funker. Når jeg trykker hotkeyen så spretter det opp en liten statusdings som viser at SCIM er aktivert. Likevel kommer det ikke norske symboler når jeg skriver. Dette hadde vært den enkleste måten ser jeg for meg, og SCIM må jo være brukt i Xandros ettersom den ligger på statuslinjen?! Så jeg fant en annen metode som faktisk gir meg norske bokstaver; To change the keyboard layout, open a console (ctrl+alt+t) and open the control center with kcontrol Go to Peripheral Devices/Keyboard Layout. Choose the approriate layout. Hit 'Apply'. MEN, her finner jeg ingen måte å aktivere/deaktivere med hotkey. Man får opp US og Norsk flagg på statuslinjen som man må klikke på for å skifte layout. Greit nok på en måte, men denne innstillingen forsvinner når man restarter! J..vlig plagsomt! Løsningen for å gjøre innstillingen i kcontrol sticky er; To make the change stick (even in easy mode) continue in the console: sudo kate /etc/alternatives/x-session-manager Search for the line sudo rm /tmp/nologin and add the following line before it: (sleep 3; /usr/bin/kxkb) & Close kate and close the console. Jeg finner imidlertid ikke den linjen det henvises til, mitt KATE-vindu er helt tomt og jeg har ikke peil på hva det egentlig er for noe heller.. WTF er KATE?! Noen som har funnet ut av en bra måte å løse dette på?! Noen som kan si meg om Xandros bruker kcontrol eller SCIM som hoved input metode?! Litt rart at SCIM ligger opp i dagen på statuslinjen mens det er kcontrol som faktisk ordner biffen.. Fint om noen vil forklare meg hva jeg gjør feil her, er jeg helt på villspor eller farlig nær æøå-nirvana? Evig takknemlig for alle tips! ( beklager det lange innlegget, håper noen gidder å lese det ) Endret 12. mai 2008 av chrstein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå