Gå til innhold

Forkjellen på 1080i og 1080p


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker :!:

Men er det vits med hdmi kabel da? Jeg får 1080i på filmer for det, ikksant?

Som sagt, TV'en din har oppløsning på 1024x768, da hjelper det INGENTING å sende et 1920x1080-signal av mindre god kvalitet (interlaced), som tven så må reskalere ned til 720p.

 

Det som skjer i PS3en din er at 720p-signalet gjøres om til 1080i, og tven din gjør det så om igjen til 720p = dårligere bildekvalitet.

 

Blir oppløsningen mindre av at jeg spiller på 720p? Får man større oppløsning ved å spille på 1080p/i..Det er lxsm ikke stor forkjell mellom 720p og 1080p/i når det gjelder grafikk?

 

Nei kjøre 720p du. Både TV'en din og 99% av spillene til nå er laget for den oppløsningen :)

 

Kan bare komme på Super Stardust HD som kjører 1080p.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme TV selv og er også veldig godt fornøyd :new_woot:

 

Men du kan fint sette oppløsning i PS3-menyen til 1080P. Dette er fordi at Tv-et er i stand til å ta i mot dette signalet(1080@24p). Det er det nemlig ikke alle tv-er som kan av de som har denne oppløsninga. Det som er bra med å sette den til dette er at da vil du få bedre flyt i bildet, spesielt når du ser på film.

 

Da vil det stå 1080P i XMB og også når du ser på Blu-ray. Men tv-et vil selvsagt skalere ned til 720P

Lenke til kommentar

Du kan forresten ta en titt her visst du er ute etter gode innstillinger til Pio:

 

http://avforum.no/forum/tv-apparater/58048...-pdp-508xd.html

 

Det er mange flinke folk der med mye profft kalibrerings-utstyr. Hvis du akkurat har kjøpt tv'et vil jeg anbefale deg å bruke Alex's innstillinger til å begynne med. Det fordi han kjører på lav kontrast, som er bra i innkjøringsfasen med tanke på innbrenning.

 

Kun på blu-ray-film det er noe vits i. Ingen andre steder. Så sett oppløsningen separat, tror man kan velge 720p for spill og 1080p for film.

 

Den settes automatisk til 720P hvis spillet har den oppsløsninga

Lenke til kommentar
men når jeg prøvde 1080p seperat, så ble hele skjermen svart :scared:

 

Men du må krysse av for alle oppløsningene i PS3-menyen.

 

Og joda den støtter denne oppløsningen:

 

1080P/24 Kompatibel, med logo

Filmene er kommet hjem. Med all magien til originalene. 24 bilder per sekund – dette er ekte kino.

Ny HD media som Blu-ray lar deg se på filmene i original kinokvalitet. Pioneer High Definition TV garanterer avspilling i 1080p/24 som lovet.

 

Fra pioneer.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg tror du har bommet kraftig på hvilken TV han faktisk har.

 

Dette er TV-en hans. Hvis du ser på oppløsningen, ser du at det er umulig at den kan støtte 1080P.

 

EDIT: Men 24Hz støtter den jo. ;)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hva er poenget med å i det hele tatt prøve å kjøre 1080p, når det uansett blir nedskalert til 720p?

 

EDIT: Joda, jeg ser den 24Hz'n. :)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jammen jeg har jo som sagt akkurat samme tv selv og har krysset av for samtlige oppløsninger under Display options i XMB. Får ikke svart skjerm her.

 

Grunnen til at det blir svart er jo selvsagt at tv'et ikke er 1080P, men 720P. Men den kan ta imot et 1080@24P-signal, så bruker den 3:3 pulldown for å skalere til 720@72hz.

Lenke til kommentar
Hva er poenget med å i det hele tatt prøve å kjøre 1080p, når det uansett blir nedskalert til 720p?

 

Først og fremst fordi jeg synes det er et bedre bilde i XMB med 1080P, synes skrifta blir altfor stor i 720P. Men det er jo en smaksak da.

 

Men den viktigste grunnen til å krysse av for 1080P er jo at når man skal se på Blu-ray er det en helt annen flyt i bildet enn hvis man bruker 720P. Er egentlig usikker på hva tv'et gjør med signalet fra filmen hvis man bruker 720P. Om den da gjør en helt standard 3:2 pulldown eller hva..

 

Men det er jo en av styrkene til denne tv'en at den gjør en perfekt multippel av 1080@24P-signalet, i motsetning til mange andre tv'er.

Lenke til kommentar
men når jeg tokk på en Blu-ray film(pirates of carribean)spilte den seg på 1080i og ikke 1080p

 

Hmm.. det var jo rart. Men hvis du står i XMB og trykker på knappen rett under det øverste 4-tallet på pio-fjernkontrollen. Hva står det da? 1080i eller P? Og du har krysset av for alle oppløsningene i XMB?

Lenke til kommentar

Trengs hjelp her, samojed!

Når jeg trykker på 'input 4' så står det 1080i,forresten samojed har du ps3? Fordi viss du har, kunne du hjulpet med med hva jeg skulle.. Hva jeg må gjøre etter jeg har vært innom skjerminstillinger

Endret av Deathsh00t
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...