Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøling av hovedkort ved relativt stor fsb økning

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å bruke Asus P5E som utgangspunkt i resten av innlegget da det er dette som er akutelt for meg og som jeg derfor har kikket nærmere på.

Det er i all hovedsak fire komponenter som må aktivt kjøles på ett hovedkort. Det er North Bridge, South Bridge og to stk Mosfets.

post-77009-1210583887_thumb.jpg

Rød=Mosfets Gul=South Bridge Grønn=North Bridge

Tanken min er å overklokke fsb ganske kraftig da jeg planlegger en 45nm quad prosessor med fsb på 333Mhz som standard og lav multiplikator (akkurat hvilken er ikke bestemt enda). Siden jeg uansett skal vannkjøle prosessoren så leker jeg med tanken på å sette vannkjøling på northbridgen også. Jeg har sett og lest på diverse forum at folk har erstattet hele den standard kjølingen med vannblokker (altså fire stk). Dette har jeg følelsen av at blir litt overkill, men jeg er altså ikke sikker, ergo denne tråden.

Den teoretiske planen er da å fjerne mesteparten av orginalkjølingen på hovedkortet, men la ribbene som sitter over mosfets'ene være igjen å kjøle de. Jeg kjøper også en liten ribbe som jeg kan sette på south bridgen med termisk lim, og altså vannkjøling på north bridge.

Spørsmålet blir vel egentlig, vil kjøleløsningen jeg beskriver for south bridge og mosfets være tilstrekkelig for "uendelig" fsb-økning?

Hvor mye mer varme utvikler South Bridge og Mosfets ved overklokking av fsb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en 45nm quad har problemer med å komme noe særlig over 450fsb. Så hvor mye kjøling du trenfer i tillegg kan vel diskuteres. En god kjølepasta under stock-kjølern og go luftlfyt over kortet burde holde. Men om akkurat dette kortet tjener godt på vannkjøling så får du bruke det.

Lenke til kommentar
en 45nm quad har problemer med å komme noe særlig over 450fsb. Så hvor mye kjøling du trenfer i tillegg kan vel diskuteres. En god kjølepasta under stock-kjølern og go luftlfyt over kortet burde holde. Men om akkurat dette kortet tjener godt på vannkjøling så får du bruke det.

Jeg er klar over denne fsb veggen, og planen var heller ikke å komme meg opp i 500-600 mhz. Tanken var enkelt å greit at siden jeg uansett skal ha vannkjøling, og jeg tenkte å klokke litt så kan det være greit å transportere ut varmen fra north bridgen med vannkjølingen. Slik at jeg ikke har behov for så stor luftflow i kabinettet. Det er nemmelig veldig viktig at oppsettet er stlle også.

Derfor kommer jeg ikke til å ha ett utall deltavifter rett på de resterende kjøleribbene heller, ergo spørsmålet blir south bridge og mosfetene varmere ved økning av fsb?

Lenke til kommentar

Ja, mosfetene blir i alle fall en del varmere ved økning av FSB, og uten OTES-viftene snurrende på mitt ABIT HK så kommer disse opp i 85C mot 65C med disse viftene aktivert...

Går sterkt ut ifra at SB også blir en del varmere, men er vel NB som blir varmest, selv om sistnevnte ikke blir noe problem med vannkjøling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...