Gå til innhold

stativ til naturfoto

Anbefalte innlegg

Jeg må nok ta duken med meg for hver gang jeg går,for her jeg bor er det bare folk som ødelegger^^

I og med at fargen ikke har noe å si, er det samme hvilken jeg tar?

Endret av idenb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må nok ta duken med meg for hver gang jeg går,for her jeg bor er det bare folk som ødelegger^^

I og med at fargen ikke har noe å si, er det samme hvilken jeg tar?

Vi har ikke sagt at fargen ikke har betydning. I noen tilfeller har den det, i andre ikke. Det at du må ta ting med hjem hele tida, gjør at du nok bør tenke litt over farge.

Men vilken farge som er best kan nok ikke vi hjelpe deg med. Det kommer an på terreng og vegetasjon der du skal sette den opp. Vi kjenner ikke forholdene der du skal drive. Så det valget må du nok ta på egen hånd.

En annen ting er at når du forteller at du må ta det med deg hjem, så begynner jeg å lure på om du vil være best tjent med et ferdigsydd kamutelt. Det vil spare deg for masse tid. Tid som du heller bør bruke på å vente på motivene.

(Derfor var det jeg spurte deg om hvordan du skulle bruke det, vi har nå gitt deg masse dårlige råd, fordi vi ikke var klar over dette)

Lenke til kommentar

Jeg er godt fornøyd med mitt Manfrotto 190 og kulehodet Manfrotto 486RC2.

Hurtigkoblingen sitter stødig og godt.

Med senket midtsøyle er stativet godt og stødig.

Til makro kan jeg legge midtsøyla horisontalt, slå ut stativbeina og dermed få kameraet "helt ned på" bakken.

Lenke til kommentar
Jeg er godt fornøyd med mitt Manfrotto 190 og kulehodet Manfrotto 486RC2.
Jeg er kke fornøyd med RC2 koblingen. Synes den glipper alt for mye sideveis. Så jeg vurderer å bytte mitt 486RC2 hode i noe annet nettopp av den grunn.

Dette er litt interesant. Mange roser RC2 kobling, mens andre deler mitt syn. Jeg lurer på om det skyldes ulike krav, eller om det finnes en del mandagseksemplarer av dette hodet?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ja, jeg har tenkt på å kjøpe ferdigsydd telt, men jeg vil heller lage et til 300kr for å se om jeg bruker det mye enn å kjøpe et ferdigsydd til 2000mr som ikke blir brukt.

Er det noen som vet hvordan den grønne duken ser ut, for på bildet ser den ikke mye grønn ut?

Lenke til kommentar
Ja, jeg har tenkt på å kjøpe ferdigsydd telt, men jeg vil heller lage et til 300kr for å se om jeg bruker det mye enn å kjøpe et ferdigsydd til 2000mr som ikke blir brukt.

Er det noen som vet hvordan den grønne duken ser ut, for på bildet ser den ikke mye grønn ut?

Diskuteres litt her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=930332

Bla dette som jeg selv vurderer-

872chairblind].jpg

http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

Lenke til kommentar

Hallo.

Jeg bruker dette teltet: http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

AMERISTEP Outhouse Pop-up kamuflasjetelt

Pop-up kamuflasjetelt, 170x170x195 cm, plass for 1-2 pers, 3,3 kg, 4 vinduer. Ameristep Tangle kamuflasje.

kr 1 195,00

Funker helt utmerket og er meget raskt å sette opp og ta ned når du har lært deg tekniken.

Bruker også Velbon sherpa 600r sammen med 300mm f2,8 og canon 30d.Godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med vinduene på AMERISTEP Outhouse Pop-up kamuflasjeteltet. Kan ikke fuglene se deg igjennom eller dekker du noe over??

Det er bare å justere glidelåsene på vinduet slik at du får ut objektivet.

Lenke til kommentar
Det er bare å justere glidelåsene på vinduet slik at du får ut objektivet.
Det er en ting. En annen er at lite sky fugler tilsynelatende ikke opplever deg som truende selv om de ser deg.

Jeg har aldri vært fugl, så jeg vet ikke hvordan de tenker. Men på meg virker det som de synes det er greit så lenge du er inne i teltet. Det er først når du beveger deg utenfor at de trekker seg unna.

På litt mer sky fugler kan det være et godt triks å bruke solbriller. Da ser de ikke øynene dine, og det virker som det er de som trigger fluktrefleksen.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Da ser de ikke øynene dine, og det virker som det er de som trigger fluktrefleksen.

Eller en sjørøverlapp på det ene øyet - mener å ha lest eller sett noe på tv om at det er 2 øyer som trigger dem :)

Dette er sant, men er mer tiltenkt småfugler. Dette fordi 2 øyne minner dem om ugler, noe de er redde for.

Var blant annet et forsøk om dette på ut i naturen for 3-4 år siden, der det funket å lukke det ene øyet.

Lenke til kommentar

ja det er vel det jeg skal jobbe mest med i begynnelsen.

Her jeg bor finnes det hverken ørn, tiur og lignende arter, utenom å måtte kjøre minst 2 timer i bil og det er ikke noe jeg har annledning til siden jeg ikke er 18.

Har lest mange plasse er de nevner ordet "poncho", hva er det??

Vet dere om ekorn, røyskatt eller mink er redde for store vinduer/åpninger i et kamotelt??

Endret av idenb
Lenke til kommentar
Dette er sant, men er mer tiltenkt småfugler. Dette fordi 2 øyne minner dem om ugler, noe de er redde for.

Var blant annet et forsøk om dette på ut i naturen for 3-4 år siden, der det funket å lukke det ene øyet.

Ikke bare ugler, de reagerer nok på alle arter som kan utgjøre en fare. Mange arter er programert til å reagere på et sett med øyne som stirrer på dem. Det er en del av forsvaret deres. Ganske smart egentlig. Å bli stirret på kan innebære fare.

Jeg forsøker forresten å sørge for at et øye er skult bak kamera, når jeg sitter synlig i terrenget. Jeg bruker også ofte hånda til å skygge for et øye. Om det virkelig har effekt skal jeg være forsiktig med å uttale meg om ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...