Gå til innhold

stativ til naturfoto

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er tiden inne for å kjøpe stativ(skal brukes til fuglefotografering og litt macro) :) derfor lurer jeg på om dere kan finne (gi meg link) et bra og stødig stativ(trenger ikke å veie så lite i kg)til en relativ billig pris (billig for et bra stativ). Jeg vil at det skal ha en form for kulehode som er lett å bevege.

Skal helst kjøpes i norske butikker. :)

PS. har søkt i forumet, men fant ikke noen som skule bruke det til det jeg skal ;)

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velbon Sherpa 600R kan jeg og mange andre her på forumet anbefale. Du kan fjerne midtsøylen slik at stativet kan brukes til makrofotografering. Det har ikke kulehode, men er nesten like raskt å bruke. Vri på håndtaket, og du kan vri stativet akkurat slik det passer deg, uten å vri på noen flere hjul eller spaker.

Et godt stativ til en billig penge. :)

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik på stativ-ekspertene her på huset, at billig og kulehode ikke går sammen. Dvs. at skal du ha et billig stativ, så gå for treveis-hode (og Velbon Sherpa 600R er et godt forslag). Ellers så må du langt høyere i pris. Regn med 2-3000 for stativ og hode.

Tom

Lenke til kommentar

siden jeg allerede har en topic gående, tenkte jeg at jeg kunne spørre her. :p

Jeg skal også kjøpe meg et kamuflasje telt/duk til under 2000 (helst 1000 om det er mulig ;) )

Så derfor lurer jeg på hvilke erfaringer dere har med deres telt/duk, om de virker bra osv

Kan dere eventuelt gi meg link til teltene dere anbefaler eller har? :)

og en siste ting, hvilken farge er best til helårs telt?

takk :)

Lenke til kommentar
...

Jeg skal også kjøpe meg et kamuflasje telt/duk til under 2000 (helst 1000 om det er mulig ;) )

...

Jerven dukene fungerer bra. I tillegg til kamuflasje gir den deg effektiv beskyttelse mot vind og regn. Ulempen er at de kan bli noe klamme i kraftig direkte sol.

Forsvarets knappeduk er og en klassiker. Selges som regel i store flak, som du selv klipper opp i passende deler. Den er absolutt ikke vindtett, men gir effektiv kamuflasje så lenge du ikke bruker klær som stikker seg alt for mye ut i naturen. Rimelig er den og, hvis du finner rette leverandøren.

Ellers kan et vanlig telt og gjøre en utmerket jobb i mange tilfeller. Men da bør du sette det opp noen dager før du skal bruke det slik at fuglene, eller hva du nå enn skal fotografere, får tid til å vende seg til det.

Bilen er forresten og en utmerket kamuflasje. De fleste arter oppfatter ikke en bil som en trussel.

Men, det er nok større sjanser for at du får de svarene du trenger hvis forteller hva slags bruk du egentlig tenker deg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Det er lett å bevege, uten knirking. ;)

Har stativet og har brukt det en del,har ikke hørt en eneste knirkelyd,jeg har også prøvd stativ til mellom 1500-2000 kr + hode og fant ikke at disse var noe bedre,vil påstå at skal en merke noen vesentlig forskjell så må en opp i prisklassen over 4-5000 for komplett stativ/hode.

PS;bruker det til fuglefoto.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Men, det er nok større sjanser for at du får de svarene du trenger hvis forteller hva slags bruk du egentlig tenker deg.

skal bruke det til fuglefoto

Det fikk jeg med meg. Men fuglefoto er så mangt.

Noen fugler er svært vare på hva slags kamu du bruker, mens andre aksepterer det meste. Skal du drive krypjakt eller bruke en mer permanent innstallasjon, hvor avhengig er du av komfort, hvordan kler du deg osv. Alt dette og mye annet kan ha betydning for hvilke svar som er best.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

det blir vel mest skogsfugler som spettklassene, spurveklassene og de andre skogsfuglene (ikke rovfugler til og begynne med),hegrer og andre sjøfugler, og av dyr blir det vel ekorn og rådyr.Det blir nok mer sitte inne i teltet og vente, enn krypjakt

Har det noe å si hvilken farge det er, jeg vet jo at det ikke bør være rosa, men går det med svart,brun eller mørkegrønn??

Kan noen fortelle meg hvordan forsvarets teltduker fungerer?

hvordan de kan stå på baken uten støtte av trær osv

Endret av idenb
Lenke til kommentar

Om teltet får stå en stund, slik at fuglene vender seg til det, så har ikke fargen nødvendigvis så stor betydning.

Handler det derimot om sky arter, da bør teltet stikke seg minst mulig ut i terrenget. Er det ekstremt sky arter bør du og legge vekt på å ikke være synlig utenfor teltet når de er aktive.

Men i starten kan du a mye glede og nytte av et helt vanlig telt, uten å ta noen særlige forholdregler.

Knappeduk som det heter er avhengig av en eller annen form for støtte. Bruk terrenget rundt deg, trær, steiner o.l. Ellers så kan du rett og slett ha den over deg, men da bør du være forsiktig å bevege deg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Tenker litt på å kjøpe 4 knappeduker og lage en slags lavo med en pinne i midten som holder det oppe visst det går eller lage en ramme av tre og legge en overtrekkspresenning i kamuflasje over rammen (for å finne presenningen søk på Overtrekkspresenning atv på biltema .no)

Hvilken metode tror dere funker best??

Glemte å si at det skulle være plass til 2 personer i kamohytten/teltet

Endret av idenb
Lenke til kommentar
Tenker litt på å kjøpe 4 knappeduker og lage en slags lavo med en pinne i midten som holder det oppe visst det går eller lage en ramme av tre og legge en overtrekkspresenning i kamuflasje over rammen (for å finne presenningen søk på Overtrekkspresenning atv på biltema .no)

Hvilken metode tror dere funker best??

Glemte å si at det skulle være plass til 2 personer i kamohytten/teltet

Knappeduken selges is 10 x 10 meter eller noe sånt, så det høres svært ut ;)

Men lavoprinsippet funker som regel bra. Ellers så er gapahuk ofte og et got utgangspunkt. Hva som er best kommer ann på terreng og hvordan du kan nytte det. Det kan være lurt å gjøre det enkelt i starten, sånn at det er lett å flytte den om det viser seg du har bomma på plassering. Det må ofte litt justeringer til før alt klaffer.

Lenke til kommentar

http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=671 her står det at sidene er 180cm,men visst det selges 10 x 10 meter så hvordan skal jeg klippe det, har jo lyst å ha knappene om du skjønner :p

Her hjemme er detrelativt flatt terreng men på hytten er det bratt og humpete, så igjen er spørsmålet hva skal jeg velge?

Visst det går an å bruke teltdukene på en firkantet ramme velger jeg det tror jeg.

Dette var vrient, jeg vil jo velge det jeg får mest utnytte av.

Men hvilken farge skal jeg velge på knappetelte? (skal bruke det hele året)

Endret av idenb
Lenke til kommentar

Det er etter min oppfatning ingen spesiell farge som er super hele året.

Jeg har lite erfaring med foto, men mer med støkkjakt. Men som nevnt over her så vil det meste som enten flyr eller går godkjenne teltet etter en liten periode.

En ting du bør vektlegge er hvordan klærne dine ser ut i forhold til duken/teltet.

Mange dyr har dårlig fargesyn, men ser kontraster svært godt.

Hvordan du skal sette den opp ser man gjerne fort. Der finnes det ingen fasit siden du alltid vil møte forskjellige situasjoner.

Til slutt, lykke til!

Lenke til kommentar
http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=671 her står det at sidene er 180cm,men visst det selges 10 x 10 meter så hvordan skal jeg klippe det, har jo lyst å ha knappene om du skjønner :p

Her hjemme er detrelativt flatt terreng men på hytten er det bratt og humpete, så igjen er spørsmålet hva skal jeg velge?

Visst det går an å bruke teltdukene på en firkantet ramme velger jeg det tror jeg.

Dette var vrient, jeg vil jo velge det jeg får mest utnytte av.

Men hvilken farge skal jeg velge på knappetelte? (skal bruke det hele året)

Disse dukene som du henviser til kan brukes som telt ved bruk av 3 eller 5 stk og oppover.

Dem har også en spalte i mitten av duken som er fint og ta kamera ut av.

Du kan også tre duken over hodet som ponhco,fungerer fint når du sitter på post.

En mørk farge fungerer vel best utenom i rene snøhabitater.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Står teltet eller kamuen ute på helårsbasis, så vil oftest deler av den bli dekket av snø når det snør, akkurat som resten av terrenget.

Så hvis den ligner på underlaget den står på blir fargen mer eller mindre uvesentlig.

Men ikke tolk dette helt bokstavelig. Bruk huet sjøl. Som Deluze er inne på finnes det ikke noen fasit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...