Gå til innhold

En ateist prøver seg som kristen

Anbefalte innlegg

I denne tråden prøver jeg meg som kristen.

Er livet en tilfeldighet? Vi som mennesker bærer i oss en evne til å skape. Derfor vet vi også at bak et maleri, en datamaskin, ei bok eller en bil finnes det en kreativ og skapende intelligens. For ting blir ikke til av seg selv. Det kan vi alle være enige om.

Hvordan er det da mulig å tro at marken som huset står på og gresset, plantene, trærne og dyrelivet rundt er blitt til av seg selv? Det er selvfølgelig umulig. Ærlig talt, kan noen virkelig tro at alt det fantastiske livet på jorda har blitt til ved en tilfeldighet?

Til tross for iherdige forsøk har mennesket ennå ikke klart å skape liv av noe som er dødt. Når mennesket med sin skaperevne ikke er i stand til å skape liv ut av eksisterende materiale, hvordan kan da liv oppstå ut av ingenting?

Å tro at en allmektig Gud med større intelligens og skaperevne enn oss har skapt alt liv er ganske logisk. Noen ateister vil si at Gud også trenger en skaper, men det de ikke skjønner er at Gud opererer uavhengig av tid og rom.

Bibelen forteller oss at i begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Etter dette skapte Han alt livet og avsluttet med å skape oss mennesker.

Likevel kan det ikke bevises vitenskapelig at Gud har skapt oss. Men det motsatte kan heller ikke bevises. For 150 år med forskning og graving i jorden har ikke avslørt noen håndfaste beviser for evolusjon og utvikling. Blant millioner av beinrester og fossiler er det enda ikke funnet sikre overganger fra en art til en annen. Siden ingen av alternativene kan bevises, betyr dette at begge alternativer er like sannsynlige?

Nei! Det er blitt gjort mange funn som taler mot evolusjon og utvikling over millioner av år. Det er en kjent sak at mange steder finnes det fossile trær og fossiler av store dyrearter som går gjennom berglag som skal være millioner av år gamle. Det er også funnet spor av trilobitter, dinosauruser og forhistoriske dyrearter sammen med spor og rester av mennesker. Et sted må det ha blitt regnet feil. Bibelens svar er enkelt, og passer overens med mange funn som vitenskapen har gjort:

Gud skapte universet, jorden, menneskene og alt annet liv som finnes på jorden. Jordens alder er ca 6 000 år, og dinosaurer vandret jo jorden sammen med mennesker i sin tid.

Hva er så meninga med livet? Joda, som kristen vet jeg også DET! Å få kontakt med Gud er det mest fantastiske et menneske kan få oppleve. Dersom Gud har skapt oss, er det klart at meningen med livet må være å kjenne ham og å leve livet slik han har tenkt.

Men Gud skapte oss med fri vilje til selv å velge hva vi vil gjøre. Vi har valgt fryktelig galt. Bare prøv å tenke etter alle de gangene du har gjort ting du visste var feil. Det blir fort en lang liste. Bibelen sier at Gud ikke tåler hat, løgn, juks, tyveri, rasisme, mobbing, egoisme, grådighet, ulydighet, dårlig sexmoral, materialisme, baktalelse, banning, misunnelse, fyll og vold. Dette er det Bibelen kaller synd.

Alle mennesker har på hver sin måte syndet, og det hindrer oss i å ha kontakt med Gud. Mange misforstår dette og tror at Gud er en nådeløs gud som ønsker å dømme og gjøre livet vanskelig gjennom uoppnåelige påbud og regler. Sannheten er at Gud elsker mennesker, men hater synd. Bibelen sier at straffen for synd er evig adskillelse fra Gud.

Han kunne snudd ryggen til og latt menneskeheten klare seg selv, men kjærlighet fikk ham til å gjøre noe annet. Gud ønsker kontakt med oss til tross for vår synd. Derfor sendte Han sin sønn Jesus til jorden for å gjenopprette kontakten som ble brutt. Han levde et liv uten synd, og er det eneste mennesket som aldri har brutt Guds vilje. Som den eneste som var uten feil tok han på seg straffen for all verdens synd. Da han døde på korset la Gud straffen for alle menneskers feiltrinn på Ham. Han døde og tok den straffen vi skulle hatt. Da han stod opp fra de døde, vant han over både synd og død. På denne måten gjenopprettet Jesus kontakten med Gud for oss mennesker.

Hvorfor viser ikke bare Gud seg på Himmelen slik at alle kan bli overbevist, spør du kanskje? Svaret er enkelt: Gud elsker deg så høyt at han ikke vil tvinge deg til å tro på han! Men den som tror at Jesus Kristus er oppstått fra de døde, og som er villig til å vende om og gjøre Jesus til sjef i livet sitt, vil få sine synder tilgitt og få kontakt med Gud. Alle som gjør dette vil finne ut at ting begynner å falle på plass i livet. Jesus vil gi deg fred, glede og noe å leve for.

Hva skjer så etter døden? Det er et vanskelig spørsmål som mange unngår å tenke på. De som har tenkt mye på det har kommet fram til forskjellige teorier:

Enkelte mener at når man dør, blir man født som et nytt menneske, et dyr, en blomst eller lignende. Ateister tror at døden er slutten og at man bare slutter å eksistere. Andre lager egne teorier som de synes virker logiske.

Har du basert livet ditt på en slik teori? Våger du å satse livet ditt på at den stemmer?

Jesus sier at vi etter døden skal foran Gud og stå til regnskap for våre liv. Når man tenker etter er det ganske rettferdig. For tenk hvis onde diktatorer, mordere og voldtektsmenn som aldri har blitt dømt av noen domstol skulle gå fri uten å måtte stå til ansvar for noen!

Du har ingenting å tape på å tro på dette. Konsekvensene er derimot svært uønskede dersom dette er sant, og du tror på noe annet. Etter å ha stått foran Gud sier Jesus at det finnes to mulige utganger:

Himmel

Et fantastisk sted hvor man skal være sammen med Gud i all evighet og hvor ingenting av det som har ødelagt jorden finnes. Gud kan ikke ha synd inn i himmelen. Dersom Gud hadde sluppet synd inn i himmelen ville det ikke lenger være en himmel. Synd ødelegger. Alle som vil til himmelen må være renset fra synd.

Fortapelse

Jesus beskriver fortapelsen som et forferdelig sted hvor man er skilt fra Gud i all evighet. All synd, ondskap og mørke er samlet her. Jesus sier at det er evig pine og gråt.

Hvordan kan vi så komme til himmelen?

Det finnes bare en person som kan rense deg fra synd og gjøre deg klar for himmelen. Det er Jesus. Hva gjør du med det som Jesus har gjort for deg? Frelsen faller ikke i hodet på noen. Det er ikke noe man bare snubler over. Du må selv velge å ta imot det. Bare gjennom å tro på Jesus, vende om og gjøre ham til sjef i livet ditt er du sikret plass i himmelen.

Den som har et hus forsikrer det mot brann, vannlekkasje, innbrudd o.l. Dette er ting som kanskje skjer. Likevel forsikrer man huset mot det.

Døden er sikker. Har du forsikret deg for det som skjer etter døden, eller satser du bare på at det kommer til å gå bra? Frelsen er en gave som alle mennesker fra alle kulturer, nasjoner, religioner, folkeslag og i alle aldre kan få ta imot dersom de ønsker. Det å gi sitt liv til Jesus er en livsforsikring.

Noen sier at de ikke klarer å tro. Jesus krever ikke at vi skal tvinge frem en tro. Troen er en gave. Ønsker du å ta imot? Det er nemlig vanskelig å ta imot noe du ikke vil ha. Dersom du vet at du ønsker å få tilgivelse for dine synder og få forsikring for evigheten så kan du bestemme deg for å gi livet ditt til Jesus. Dersom du takker nei, er det ditt eget valg. Men ikke kom og klag på at jeg ikke advarte deg. Når dørene i fortapelsens kammer låses, da er det for sent å snu.

Jesus jeg tror på deg.

Takk at du døde for min synd.

Takk at du stod opp igjen og at du lever i dag.

Jeg ber at du må tilgi meg min synd.

Jeg ønsker å gjøre deg til sjef i mitt liv.

Fra denne dagen av vil jeg leve for deg.

AMEN

Dersom du ber denne bønnen, og mener alvor, så tilhører du ham. Jesus sier at alle dem som tar imot ham gir han retten til bli Guds barn.

Les i Bibelen hver dag. Det er instruksjonsboka som en kristen aldri slutter å studere.Begynn gjerne med å lese i evangeliene (Matteus, Markus, Lukas og Johannes).

Slutt med ting som du skjønner at Jesus ikke har særlig sansen for. Homofili, onani, you name it. Hva mer det er, får du greie på både gjennom det du leser i Bibelen og samvittigheten din.

Oppsøk en menighet hvor du kan bli kjent med andre kristne og lære mer om hva det vil si å følge Jesus.

Fortell til andre hva Jesus har gjort for deg og for alle andre mennesker. Budskapet om tilgivelse for synd er for alle rettroende, og vi som har opplevd dette har ansvar for å gi budskapet videre.

Endret av flueprat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AllFather: Er det virkelig nødvendig å komme med slike kommentarer?

Flueprat: Er det en grunn til at dette ligger som flere poster etter hverandre? Skal lese det i morgen, ettersom jeg er for trøtt nå.. :)

Edit: Kan jeg forresten anta at du var på Nomi (Levanger) i går? Den siste posten din der passer bare så altfor bra med det som skjedde der.. :D

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

fleinsopp ja.. støtter den :D

men du frøken.. du sier at alle har begått synder, og så sier du at det mest fantastiske enn kan oppleve er å "oppleve Gud" , åssen vet du at det er fantastisk ? ingen som har opplevd det, for du sier jo at alle har syndet ... litt motsigelse her ute og går..

Lenke til kommentar

Flueprat: Er det en grunn til at dette ligger som flere poster etter hverandre? Skal lese det i morgen, ettersom jeg er for trøtt nå.. :)

Edit: Kan jeg forresten anta at du var på Nomi (Levanger) i går? Den siste posten din der passer bare så altfor bra med det som skjedde der.. :D

Ja det er det fordi fanatikere (kristne som alle andre) tar aldri feil uansett hva realiteten er, de er så låst i sitt tankesett at uansett hva man sier til de har de alltid rett.

Derfor mener jeg at religiøse er som narkomane, de forstår rett og slett ikke bedre.

Lenke til kommentar
Ja det er det fordi fanatikere (kristne som alle andre) tar aldri feil uansett hva realiteten er, de er så låst i sitt tankesett at uansett hva man sier til de har de alltid rett.

Derfor mener jeg at religiøse er som narkomane, de forstår rett og slett ikke bedre.

Jo da, jeg kan forstå den. Husk dog at ikke alle religiøse er fanatikere.. ;)

Lenke til kommentar
men du frøken.. du sier at alle har begått synder, og så sier du at det mest fantastiske enn kan oppleve er å "oppleve Gud" , åssen vet du at det er fantastisk ? ingen som har opplevd det

Jeg har selv opplevd Gud gjennom gjentatte åpenbaringer. Derfor vet jeg det.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Helt enig, det er unødvendig å rakke ned på andres tro.

Nei, jeg var ikke der.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen gud.

Jeg syns synd på deg fordi du ikke kan leve et liv uten at du føler du må la relegion komme i veien for det livet har å tilby.

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar

Det er noe som heter at du skal vise respekt for andres tro. Greit at du er uenig, men hold deg for god til å sammenligne andre med narkomane bare fordi vi har forskjellig tro.

lurer på en ting til jeg... om bibelen overgår alle lover og regelverk som f.eks. den norske lov ... ??

Selvfølgelig. Bibelen er Guds ord, den norske lov er skrevet av mennesker.

åssen kan du møte gud hvis du har syndet... gud hater syndere.. så syndere får ikke "møte" gud

Gjennom troen på Jesus blir du tilgitt dine synder, og født på ny. Du blir renvasket, og klar til å møte Gud i Himmelen når du dør.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen gud.

Du kan ikke motbevise Gud.

teite greier.. du sier jo selv at ALLE har syndet, og hvis folk synder får ingen kontakt med gud... du skrev jo dette selv.. så åssen i alle dager har du fått kontakt med ham?

Gjennom troen på Jesus Kristus død og oppstandelse.

Lenke til kommentar
så hvis du tror på jesus oppstandelse så forsvinner alle synder , og du får kontakt med gud?

Syndene forsvinner ikke i dette livet, men du får tilgivelse for dem og blir født på ny. Du får troen som en gave, og innleder et personlig forhold til Jesus Kristus. Halleluja!

Lenke til kommentar
Det finnes ingen gud.

teite greier.. du sier jo selv at ALLE har syndet, og hvis folk synder får ingen kontakt med gud... du skrev jo dette selv.. så åssen i alle dager har du fått kontakt med ham?

Gjennom troen på Jesus Kristus død og oppstandelse.

Så det er en synd å kontakte denne guden?

Og du kan ikke motbevise at gud ikke er homo.

Står ingenting om guds legning i bibelen, hvorfor skapte gud homser egentlig, kan du si meg det ?

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Det finnes ingen gud.

men igjen.. du kan ikke bevise at det finnes noe gud.. så slaget er tapt.. for å få frem en sak så må det kunne bevises.. Game Over

Endret av toazty
Lenke til kommentar
Det finnes ingen gud.

men igjen.. du kan ikke bevise at det finnes noe gud.. så slaget er tapt.. for å få frem en sak så må det kunne bevises.. Game Over

Men de trenger ikke det, de har jo en tro, noe som tilsier at de egentlig ikke er sikker, og skeptisk på hele opplegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...