SLiks Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 kult, få se noen resultater:) Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 Får ikke kommet til windows loadinga engang på 3,2 ghz nå... uvant bios for meg. Er noe jeg har på eller av som gjør det, dunno what yet. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Min e6850 klarer jeg å klokke til 3,9 ghz. Over dette er det ikkje stabilt. Klarer akkurat superpi 1m på 4 ghz, men prøver jeg noe annet så er det BSOD Safeklokken på denne cpu`en har jeg på 3,8. Da har jeg litt å gå på. Skal man ha mere enn 4 ghz er det nok best å ha en i e8xx serien. På disse er det jo umulig å ikkje komme over 4g grensa Min e8500 og e8600 klarer lett 4,4 ghz. e8600 klarer 1,16 volt på 4 ghz. E0 er en genial stepping! Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Får nesten vente på han Brian svarer litt jeg, får ikke klokket til 3,01ghz engang Prøvde å sette til 334 på "cpu host clock control", kommer ikke 10 sec på loadinga engang. prøvde å skru av masse også, hjalp ikke... Edit: Hahaha, fant ut problemet. Kom rett i windows på 3,2ghz nå iallefall, måtte skru av "usb legacy control" i bios. Fant det ut på den syvende google siden jeg var på Edit2: Andre forsøk nå, 3,7....rett i windows, merker ikke til noe usabilitet ennå (har ikke testet prime95 ennå, but still) Edit3: 3,8 nå, tror ikke det er helt stabilt da. 1,52v. Prøvde på 4ghz, men er noe som holder meg igjen, sikkert rammen. Vet ikke om det hjelper å forandre på timinga ? (det er jeg iallefall ikke noe peiling på) Endret 1. november 2008 av Ottesen Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Hva kjører du minnet på? Sett den til 1:1, tror det er 2.0 eller noe slikt du skal velge under minnet i biosen. Er ikke hjemme nå, så kan ikke skjekke i biosen selv, men jeg stikker hjem igjen i morgen så da kan jeg sjekke mer nøye etter. Prøv å øk i mindre steg, med 1,5v mener jeg å huske at jeg klarte 3,9Ghz. Men ikke regn med at din cpu klokker likt som alle andres. Mulig du kansje må gi brikkene dine litt mer volt hvis de også blir litt klokket, jeg gir mine brikker en bitteliten økning da jeg kjører på 4Ghz. Prøv 3,8Ghz på 1,52v og øk FSB litt og litt til du må ha mer spenning. Så øker du bare vcore litt og litt og ser an hvor mye spenning du trenger for å komme videre. Hos min er det iallefall slik at jeg må ha sinnsykt mye mer spenning for å komme videre over 4Ghz. Men sjekk iallefall opp hvilket forhold minnet ditt kjører på. Endret 1. november 2008 av Brian Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Får nesten vente på han Brian svarer litt jeg, får ikke klokket til 3,01ghz engang Prøvde å sette til 334 på "cpu host clock control", kommer ikke 10 sec på loadinga engang. prøvde å skru av masse også, hjalp ikke... Edit: Hahaha, fant ut problemet. Kom rett i windows på 3,2ghz nå iallefall, måtte skru av "usb legacy control" i bios. Fant det ut på den syvende google siden jeg var på Edit2: Andre forsøk nå, 3,7....rett i windows, merker ikke til noe usabilitet ennå (har ikke testet prime95 ennå, but still) Edit3: 3,8 nå, tror ikke det er helt stabilt da. 1,52v. Prøvde på 4ghz, men er noe som holder meg igjen, sikkert rammen. Vet ikke om det hjelper å forandre på timinga ? (det er jeg iallefall ikke noe peiling på) Det er nok ikkje rammen som stopper deg på 4 ghz. Det er mest sansynlig cpu'en. Ikkje mange e6850 som kjører over 4g. Hvor mange mhz har du rammen på da? Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Kjører minnet på 2.0 i bios, minne er 800 vanhlig, ble vel ca 900mhz når jeg prøvde 4ghz. kjører vel 1,51-1,52 volt på cpu nå og 3,7ghz. var iallefall ganske stabilt, gikk i 6 timer i prime95. Er i windows på 3,9ghz nå, men har mye volt på da, trenger nok ikke så mye. 1,55 tror jeg. Merker iallefall godt forskjell på hovedkorta Edit: Får den ikke stabilt i 3,9 ennå, prøvde 1,58v på cpu og 0.20+ på både fsb og northbridge uten hell... Endret 1. november 2008 av Ottesen Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Du kan fint kjøre 1,5v på vann til 24/7. Kjører drøye 1,5v på min, har hatt det slik lenge nå, og det er ingen problemer så lenge temperaturene ikke er veldig høye. Du kan jo bare prøve å øke spenninga til minnebrikkene litt og se om det gir noe mer stabiliteter ved 3,9Ghz. Tviler på at det er minnet som holder igjen jeg også, men da får du iallefall luket ut den som en eventuell feilkilde. Du har sikkert rett og slett nådd smertegrensa for din cpu. Men du vil vel klare å kjøre 3,8Ghz ganske greit 24/7? 3,8Ghz er ikke en ille klokk på den der det heller, over 3,8Ghz går det litt på hvor heldig du er med steppinga osv på cpuen. Det var iallefall bra at du merka forskjell på kortene. Merka det samme selv, gigabyten var langt mer stabil og pålitelig enn asusen. Endret 1. november 2008 av Brian Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Merker bra forskjell ja, ppå gamle kortet mått jeg har 1,55volt for å få 3,5ghz. Her kommer jeg i windows på 1,50-1,52 ved 3,8ghz. Men jeg får det ikke stabilt da, virker nesten som om jeg akkurat ikke greier 3,8 Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Prøvd å kjøre NB på 1,4+ volt? Det gjorde jeg på XFX kortet som tok E6850en min til 4,16 Ghz. Hadde da maks 45 grader på NB. Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Kjørte forresten minnet på stockhastighet 800 MHz. Det hovedkortet likte ikke å klokke minne. 2,1 Volt på minnet mener jeg jeg hadde. Prøv å løsne på timings på RAMen og se om det blir stabilt! kjør 5-5-5-15 eller no.. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Er litt usikker på hva jeg har kjørt nb på, det står bare "0.05+" i bios, men jeg har vært oppe i "0.25" mer enn orginalt. Satser på orginalt er 1,25 egentlig. 3,8 ghz er smertegrensa virket det som, har det nå men får den ikke helt stabilt i prime95. Måtte også opp i mye mer volt i forhold til 3,7ghz. Timings på rammen har jeg null peiling på, har prøvd å stilt litt på dem men ble ikke noe bra Edit: Ble imponert av kortet her nå, skriver i windows med 3,8ghz og alt av innstillinger på auto (alså volt da). Greite nesten å komme i windows med 4ghz og auto. Syntes kanskje volten data'n valgte var litt høy men, 1,584 i windows nå. Edit2: Auto på volt virket ganske bra, har nå 3,8ghz men litt mye volt (1,58) Men har jo gått over 20 min prime95 uten noe problem så fungerer jo greit. Kan det være så enkelt at jeg må opp i veldig mye volt for 4ghz tru ? Er litt skeptisk på volten på rammen nå... Rammen er på 2,18volt, det er vel litt skummelt mye ? Endret 1. november 2008 av Ottesen Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Når du må begynne å mate på med ganske mye mer vcore tyder det på at du begynner å nå grensa for en fornuftig 24/7 klokk. Min mening er at økning av spenninga til northbridge ikke gir noe utslag på dette kortet. Jeg vet iallefall at hovedkort med nforce brikkesett er mer villig med litt mer spenning, men P35 er ganske stabilt fra før. Med min klokk så har jeg ikke økt spenninga på northbridge i det hele tatt, da det rett og slett ikke er nødvendig. Jeg tror ikke du bør satse på 4Ghz i og med at du sliter såpass med 3,8Ghz. Mulig du ikke kommer lengre enn 3,7-3,8Ghz med din cpu, det er ikke uvanlig det. Om 1,58v er litt høyt å kjøre 24/7 får du avgjøre litt selv. Det forkorter levetiden på cpu'en, så har du planer om å ha den veldig lenge så er det ikke å anbefale. Men bytter du hardware en gang i året eller annenhvert år så skal det vel gå greit med 1,5v 24/7 med vannkjøling. Spenninga på minnet er ikke høyt, 2,18v er ingenting, så ingen fare der. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Trodde 2,18 var langt over smertegrensa jeg egentlig. Tror kanskje ikke jeg trenger så mye som 1,58volt på den nå, men var det bios'n valgte selv når jeg satt på "auto" Virker jo fint og stabilt nå så Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Neida, 2,18v skal gå greit det. Du kjører 3,8Ghz nå da altså? Justerer du spenninga manuelt kan det kansje hende du klarer å presse den litt ned. Sett vcore en anelse under det auto kjørte på og se om det funker. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Har 3,8 nå ja, jeg har sett at sålenge jeg setter på "auto" på volt og spenning så velger bios'n 1,58v (i windows) og 2,18 på ram uansett. Alså samme om jeg setter til 3,7ghz,3,8ghz,3,9ghz eller 4ghz. Hadde vært moro å visst om den setter opp volten på nb og fsb, noen program jeg kan se det ? Har prøvd Everest men den viser likt på nb uansett. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Kan jo være av garantiårsaker etc at den kansje ikke vil over 1,58v på auto, slik at du ikke svir CPUen. Litt kjedelig om du setter på 4,3Ghz og den peiser på med 1,8v og svir CPUen. Kan hende det er grunnen til at den ikke øker mer. Viser det likt i Everest så gir den ikke noe mer spenning til northbrigde. Den takler ganske høy FSB før den trenger mer spenning der,l derfor øker den heller ikke på auto. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Ja,greit at bios'n ikke lar volten gå i taket Helt hvor stabilt det er nå vet jeg ikke, tok prime95 i 20 min igår tror jeg, men husker ikke om den klikket eller om jeg skrudde den av. Jeg går helt i surr nå, blitt mye justering og restarting Hadde bare pumpa til vannkjølingen blitt stille nå så... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Blir en god del restarting og testing når du finjusterer ja. Men skikkelig arbeid med finjustering gir en fordel da det er større sjangs for feil i ettertid. Test med spill også, noen pc'er er ikke primestabil i flere timer, men funker mer enn stabilt nok til vanlig spilling. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Prøvde 3,9ghz igjen nå, greide 1 min i prime Så slik ser det ut nå. 3.8ghz Cpu volt i win: 1,58 (Har ikke sett noe drop i volten ennå faktisk) Ram volt : 2.14 Fsb : +0.10 Nb : +0.10 Får det ikke helt stabilt i prime95, men går iallefall 20-30 min på en dårlig dag. Virker stabilt nok til å spille... Hvor høy på tempraturen syntes dere jeg "kan" gå ? Når bør jeg gi meg ? Maxer ca på 63-70grader under prime, men så har jeg jo også radiatoren utrolig dumt plassert i kabinettet da. Den henger i toppen, merker han ikke får vekk varmen Mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå