Ottesen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Heisann... Akkurat fått ny pc, og har tenkt å overclocke den litt, men er endel ting jeg ikke skjønner da jeg ikke har så mye peiling....ennå Har en: Intel e6850 Asus P5N-D hovedkort Kingston ValueR. DDR2 PC6400 ram Har lest litt om dette, men har ikke kommet langt. Jeg stilte på Fsb i bios til 1525 og fikk kommet meg i windows å tatt en stresstest i 2 min før PC-en frøs seg. Har sett at dem fleste stiller på "Bus Speed" og ikke "Fsb" men det står ikke i min bios. Kan kun justere på multiplier og den "fsb" som står på 1333 orginalt. På cpu-z står det nå 3000mhz, og 1,312 core volt orginalt. Når jeg satt "fsb" på 1345 bare i bios og hadde volt på "auto" ble den 3025mhz, men volten lå på 1,408. Så prøvde jeg 1525 "fsb" også satt jeg volten opp til 1,418. Når jeg kom i windows da stod det at den gikk på 3430mhz, men plutselig stod det at volten var 1,390... ? Kan noen hjelpe meg i riktig vei, har sikkert gjort utrolig mye feil her Mvh Ottesen Endret 4. november 2008 av Ottesen Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Hmmm.... Står i bios at jeg har 1,29 volt. Da står den på Auto. Setter jeg den på 1,3 manuelt og restarter står det at den er 1,24, why ? Jeg måtte opp i 1,36 volt for at den ville vise 1,3 i bios... Men hver gang da så fryser den på vei inn i windows. Nå satt jeg Fsb på 1425 og volt på Auto, står på cpu-z nå at jeg har 3206 mhz og 1,4 volt... Når jeg titter på en gammel artikkel fra dette forumet, (e6850 vs q6600: http://www.hardware.no/artikler/c2d_e6850_..._q6600/44695/2) så bruker dem ved 3600mhz 1,30 vcore. Hva gjør jeg galt ? Edit: Nå fikk jeg kommet inn i windows med 3500mhz, men får å gjøre det måtte jeg sette volt til 1,5 i bios, står jeg har 1,44-1,45 i cpu-z... Edit2: Virker som volten går ifra 1,44-1,45 i idle til 1,42 under stresstest, er det vanlig ? Tok en kjapp stresstest som gikk helt fint nå, tempen holdt seg på 66 grader på cpu. Tør ikke sette opp mer ennå, får ny cpu vifte om noen dager... Endret 12. mai 2008 av Ottesen Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 hei, voltdrop er i intel spesifikasjon for å hindre en peak-volt som skjer v/ load. Det er på noen hk en "load line calibration" (kjært barn, mange navn). Somregel er det vdrop på alle hk. v/ ekstremclock, kan det være en forde å ha en slik calibration setting aktivert, om den er tilgjengelig på ditt hk. Synest ellers at det var veldig høy vcore på en såpass liten OC. Har du deaktivert c1e, speedstep, m.m.? slått av static read control, etc? Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Heisann.. Syntes det er ganske mye vcore selv, jeg ser på en gammel test her fra forumet med e6850 vs q6600, og der bruker dem mindre volt i forhold til mhz hos meg. Alt er deaktivert ja... Tror kanskje at meste problemet ligger i at jeg må få riktig volt på nb og ram, men hvor kan jeg se hva orginal volten er ? Står ikke i bios, står bare "auto" der Ps: Litt offtopic, men Dabutcher ifra bilforumet eller ? Mvh Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Heisann.. Syntes det er ganske mye vcore selv, jeg ser på en gammel test her fra forumet med e6850 vs q6600, og der bruker dem mindre volt i forhold til mhz hos meg. Alt er deaktivert ja... Tror kanskje at meste problemet ligger i at jeg må få riktig volt på nb og ram, men hvor kan jeg se hva orginal volten er ? Står ikke i bios, står bare "auto" der Ps: Litt offtopic, men Dabutcher ifra bilforumet eller ? Mvh Det er meg ja! Du trenger somregel ikke å justere volt på annet enn vcore (cpu), med mindre du har nforce hk. Hvor mye du kan clocke, hvilken vcore du trenger, m.m., vil det alltid være avvik på! t.d., på NF650I hk mitt, måtte jeg volte alle komponenter, for å clocke, passe meg for fsbhull, etc.. På P35 hk, må jeg bare justere vcore, samt deaktivere "tullefunksjoner". CPU til CPU kan også ha avvik, forskjellige revisjoner, produksjonsavvik. edit: se på minnebrikkene hvor mye volt de skal ha, samt pass på du ikke clocker de også. sjekk også du ikke har pci-e frekvensen på auto, denne setter du til 100mhz manuellt. om du clocker minnet, må du kanskje kjøre litt loose timings, men jeg ville bare clocket først cpu, så du vet hvilken komponent som feiler, når det går ille Har du nyeste bios? Endret 16. mai 2008 av DaButcher Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Pci-e frekvensen har jeg alltid holdt til 100mhz. Rammen har jeg ikke prøvd meg så mye på, har holdt den for det meste orginal. Har nyeste bios ja Jeg har følelsen av at jeg må selv sette opp volten på alle komponentene slik som deg, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal se hvor mye volt komponentene har orginal *flau* Cpu-z = Cpu volt. Everest = Viser at jeg har 1,25 volt på hovedkortet ? Når jeg satt volten litt opp stod den fortsatt på 1,25 i everest. Takker for svar, syntes det er moro å prøve å lære litt om dette Edit: Satt opp fsb til 1500 nå, så den går på 3375mhz, da med auto på volten gikk cvolt opp til 1,408. Virker som den liker litt volt. Skal teste hvor langt jeg kan gå uten å stille på noe annet enn fsb... Edit2: 1550 fsb her nå, 1,408 volt da også, 3485mhz Edit3: Ved 1600 fsb frøs den seg fort... Endret 16. mai 2008 av Ottesen Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Nå hjelper det her se ! 3,6 ghz = vcore = 1,53 Dram = auto (alt orginalt på ram) ht = 1,40 nb = 1,40 sb = 1,58 Har iallefall kommet i windows og tatt 10 min stresstest... bedre enn ikke noe, kom ikke inn i windows på 3,4 engang for 2 dager siden. 3,82 ghz = vcore = 1,55 Dram = auto (alt orginalt på ram) ht = 1,44 nb = 1,44 sb = 1,62 Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Hvordan er temperaturene ved den vcoren? Har samme cpu selv, og kjører 4ghz 24/7, med vannkjøling. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Den ligger på 30-40 på idle og dem ble 66 grader under stresstesten, så ca 60-66 grader under max load. Jeg får det ikke til å bli helt stabilt da, jeg er fortsatt veldig ny på dette og med detta møkkakortet må jeg jo justere på alt Har gått ned litt på volten ifra 1,56-57 til 1,55 nå for å se om det er mer stabilt. PS ! Nå har jeg glemt å skrive at volten min i bios på cpu er jo 1,55, men er 1,504 i windows... bios'n viser litt mer her. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Det gjør det her også, ingen fare, det er bare å ta høyde for at den reelle spenninga ligger litt under valget i biosen tilsier. Jeg har 1,52v og kjører 4ghz 24/7 her nå, skal prøve å presse den enda litt lengre ned for å se hvor langt jeg kan tøye det uten at det blir ustabilt. Kjører du minnet på auto eller 1:1? evt hvilken frekvens kjører minnet på? Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Kjører minne på orginal instillinger, auto på volt også 800mhz. Har ikke stilt på noe der Jeg får den ikke til å bli helt stabil i stresstest da, får blåskjerm som det står "Memory Dump" eller no, vet ikke helt om det er fordi jeg må sette opp minne litt ? Åssen hovedkort bruker du da ? Edit: Så hva du hadde i brukerprofilen din Endret 18. mai 2008 av Ottesen Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Så at du hadde nforce 750i brikkesett, mens jeg derimot bruker P35. Tipper minnet ditt er greit, men du kan jo bare sjekke i pu-z for eksempel hvis du er usikker. Hvis jeg hadde auto på minnet i biosen min, fikk jeg en effektiv frekvens på over 1ghz på minnet, og da hadde jeg lavere klokk enn 4ghz. Du kan jo alltid prøve å øke spenninga på minnet litt også, bare for å prøve. Det du nå må gjøre er å eliminere det som kan holde igjen på klokkingen. Du kan for eksempel teste hvor mye FSB kortet takler, prøve å øke chipsettspenninger litt for å se om det hjelper, hvis temperaturene tillater det selvfølgelig. Teste hvor mye klokking minnet takler på stok spenning og timings og hvor mye du evt må overvolte de for å klare klokken de får ved 3,9ghz, osv. edit: jeg har forresten 1,25v på NB og 1,05v på SB. og dette holder mer enn nok hos meg. FSB på 444, og minnet kjører synkront (1:1) med FSB, noe som vil gi en effektiv frekvens på minnet på 888mhz. Kjører stock volt på minnet, 1,9 mener jeg å huske det var. Endret 18. mai 2008 av Brian_N Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Det jeg ikke har funnet ut ennå er hvor mye volt minne går på orginalt *flau*. Dumme biosen min hadde vært mye enklere visst det stod volten på ting, står kun vcore volt. Det er iallefall endel forskjell på korta våres, 888 på minne og ca 1,9 på din ja. Jeg prøvde meg på 850 og 2,01 volt på minne, men hjalp ikke noe... forundrer meg ikke om jeg må opp i endel volt på minne... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Kingston brikkene dine skal i følge fabrikkspesifikasjonene gå på 1.8v eller 1.85v. Nå skal det også sies at vi har forskjellige brikker, jeg har selv slakket på allt i biosen og kun testet minnet en gang. Jeg testet det opp til 1050mhz ved 6-6-6-20 på 2,4v, og det var fremdels stabilt, så brikkene mine kan klokkes litt, tipper de klarer enda litt mer overklokk. Brikkene dine kan også klokkes litt regner jeg med, men du har value brikker, så du vil sikkert ikke klare å klokke de like langt. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Ok. Takk Får prøve meg fram litt til, sette det slikt som istad også få opp minne noe, tror du jeg trenger å bruke noe annet enn 5-5-5-18 ? Tror det var det minne gikk på orginalt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Nei, så lenge du ikke klokker brikkene noe spesielt mye skal det gå greit. Mulig de kansje vil kreve litt ekstra spenning etterhvert for å være stabil på lik timings. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Liten oppdadering... Har bestillt meg vannkjøling nå så jeg driver å prøver å klokke litt igjen... Fikk kommet meg i windows på 3,82ghz... da måtte jeg sette opp "nb" volten til 1,30. Og cpu volten til 1,6v i bios Jeg bare lot den gå i windows og tok en super-pi, men likte ikke åssen tempraturen gikk opp Går det å kompansere volten på cpu med volten på hovedkortet, alså vill jeg greie å få mer enn 3,82ghz ? 1,6 volt er max jeg kan sette opp i bios Mvh Endret 16. oktober 2008 av Ottesen Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Min E6850 klarte 4,16 GHz på XFX 680i LT. 462MHz FSB x 9 Multiplier. Hadde da 1,5125 Vcore i BIOS og tett oppunder 1,5 i CPU-Z. Tror nok det er hovedkortet og ikke CPU som holder deg tilbake. Du har antagelig nyere stepping på CPU enn det jeg hadde. Hører med at jeg svidde hovedkortet ved å kjøre på 4,16 en måneds tid (hadde lyst på nytt uansett). Hadde 69 grader på maks load. Stabil med prime95 i ti timer. E6850en går nå på stockhastighet hos en kompis. CPUen har fungert i 2 år nå. nForce er jo ikke kjent for å klokke så veldig bra. Intel skal være bedre. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Det er uten tvil hovedkortet mitt som holder meg tilbake ja, er vanskelig og holde på med uten mye erfaring. Sier litt når jeg må opp i endel mer volt enn deg for å få 3,82ghz Jeg har iallefall lært at jeg bør ha bedre hovedkort, og annet (ikke nødvendigvis bedre) skjermkort. Har bestillt vannkjøling men får ikke tak i vannblock til skjermkortet fordi det er xfx :S Takker for svar ! Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Nå har vannkjøling kommet og er montert, pumpa bråker som faen. Får ta en sånn "Eheim Mod" Jeg kommer ikke over 3,82ghz gutter, need som help. Da har jeg max volt hovedkortet vil gi meg, alså 1,6v. Nb er noen hakk over orginalt. Hovedkortet som holder meg igjen ? Mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå