Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i knærne

anette875

Anbefalte innlegg

Har lenge vært plaget med smerter i knærne. Det er vanligvis ikke konstant, som regel bare ved visse bevegelser. Det gjør vondt hvis jeg sitter lenge med knærne bøyd, f. eks. i bil. Verker ofte i knærne etter at jeg har f. eks. gått en del i trapper, sittet mye i ro, krabbet/stått på knærne, osv. Sitte på huk har jeg knapt kunnet gjort siden jeg var 12-13år (nå er jeg 21). I noen perioder merker jeg ikke noe særlig til det. Må legge til at jeg tror musklene knærne mine er veldig svake. Av og til må jeg nesten løfte beina mine ut av bilen for det virker som om musklene er så svake at de ikke klarer å bøye dem, og i tillegg gjør det vondt. Det samme er det når jeg ligger på ryggen med beina i lufta så klarer jeg å bøye knærne, men når jeg kommer til et visst punkt, svikter musklene + at det gjør vondt. Høyre kne er en del verre enn venstre kne. ofte er det slik at jeg klarer å bøye venstre, men ikke høyre. Hvis jeg har stått oppreist en liten stund, blir ofte knærne litt rød og glovarme, nesten som de har feber :p smertene er i den øvre delen av kneet.

Ble litt rotete forklart dette her men :p må vel også nevne at jeg har lavt stoffskifte og elendig blodsirkulasjon. Synes også at knærne mine peker litt innover, at jeg er litt kalvbent rett og slett. Noen som aner hva det kan være? Og noen som har tips til hva som kan hjelpe? Har lenge trodd at jeg bare har svake muskler, men det er jo litt rart at det ene er en del verre enn det andre, og svake muskler skal da vel ikke gjøre så vondt? :/ Vil ikke si at jeg beveger meg så lite heller, går mye turer med hund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anette.

Kan du beskrive hva slags bevegelser som gjør smertene sterkere.

Er det revmatikere i familien? Har du hatt feber samtidig med kne-smertene?

Vekt og høyde (:wee:)

Vi snakker om begge knærene?

Eventuelt mer informasjon.

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Det gjør vondt og er stort sett umulig å sitte på huk. Sykling i oppoverbakke gjør også vondt på oversiden av knærne. Litt vanskelig å forklare over nettet men det er værst når jeg ligger på ryggen med knærne bøyd og skal strekke ut knærne i lufta. Må jo da bruke musklene for å gjøre det, men når kneet er i en viss vinkel, noe mindre enn 90 grader, gjør det vondt og musklene svikter. Har jeg føttene på bakken/gulvet går det greiere å strekke ut benet, for da trenger jeg ikke bruke så mye muskler siden jeg får støtte av gulvet. Men det er når jeg ikke har bena i luften, altså ikke på gulvet/bakken at det blir vanskelig. F. eks når jeg skal løfte beina ut av bilen.

Vet ikke om dere skjønner, er vedig vanskelig å forklare uten å vise :p Har hatt plager med begge knæne ja, men i det sist har det nesten bare vært høyre kne.

F. eks. i går satt jeg i en bil i nesten en halv time, uten å strekke ut bena, og merket da mot slutten at det begynte å gjøre vondt, først i høyre kne men også litt i venstre. Var i konfirmasjon, så satt mye i ro med bena bøyd. Smertene blir bedre hvis jeg strekker ut bena en liten stund, men kommer tilbake etter å ha sittet med knære bøyd igjen. Gikk også litt i trapper, og stod også på knærne under fotografering. Det verket i knærne i hele går kveld, men er bedre i dag.

Har ikke hatt feber på lenge, så tviler på at det har noen sammenheng med smertene. Mormor har revmatisme, men er stort sett bare plaget med fingrene. Jeg er 182cm høy og veier ca 68-70kg

Lenke til kommentar

hehehe nei har ikke det. Tenkte jeg skulle gjøre det sist jeg var der, men glemte det helt. Har tenkt på det lenge, men siden det ikke er noe megaproblem så har jeg ikke gjort det. Har blitt vant til at de bare er sånn og har vel bagatellisert det litt :p Men jeg får vel huske å nevne det til han neste gang. Hadde jo vært kjekt med knær som funker normalt :p

Kom nettopp på at i fjor sommer, hendte det at det ene kneet hengte seg litt opp. Ikke slik at det låste seg eller noe, men kjentes ut som det klikke litt når jeg strakk det ut. Et par ganger måtte jeg nesten ta i litt for å strekke det ut. Var ikke noe særlig vondt, bare litt ubehagelig. Dette kom og gikk i bare 2-3 dager, og har ikke hatt det slik siden.

Lenke til kommentar

Jeg støtter Vaio i nedslitt brusk.

Jeg har nettopp gått gjennom en operasjon i venstre kneet, fjernet en forholdsvis stor del av kneskålen. Jeg kjenner meg igjen i alt du sier her, men jeg har nylig operert.

Dette som noen nevnte over her om akupunktur, høres ikke ut som løsningen for deg. Akupunktur er for seneknuter og andre muskelproblemer.

Mitt råd er å dra til fastlegen, hvor du forhåpentligvis vil bli henvist til en fysioterpeut. Jeg har vært under fysioterapuet i 2 år nå, og jeg merker fremgang, spesielt etter operasjon.

Kneproblemer er ikke uvanlig, og ofte voker man det av seg i vokseperioden, men den er du vel stort sett ferdig med nå, og du har hatt det så lenge så jeg anbefaler en tur til fastlegen før du ber om mer hjelp her :)

Håper du få fikset det :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg støtter Vaio i nedslitt brusk.

Jeg har nettopp gått gjennom en operasjon i venstre kneet, fjernet en forholdsvis stor del av kneskålen. Jeg kjenner meg igjen i alt du sier her, men jeg har nylig operert.

Dette som noen nevnte over her om akupunktur, høres ikke ut som løsningen for deg. Akupunktur er for seneknuter og andre muskelproblemer.

Mitt råd er å dra til fastlegen, hvor du forhåpentligvis vil bli henvist til en fysioterpeut. Jeg har vært under fysioterapuet i 2 år nå, og jeg merker fremgang, spesielt etter operasjon.

Kneproblemer er ikke uvanlig, og ofte voker man det av seg i vokseperioden, men den er du vel stort sett ferdig med nå, og du har hatt det så lenge så jeg anbefaler en tur til fastlegen før du ber om mer hjelp her :)

Håper du få fikset det :thumbup:

akupungtur øker bare blodsirkulasjon

blodsirkulasjonen er faktisk det som helbreder alt av skader som kroppen KAN helbrede.

det er sant.

blodsirkulasjonen øker ekstremt mye, om du tar akupungtur for, for eksempel, kneet. jeg har selv opplevd det. 5 minutter etter akupungturen var kneet bedre, og etter 3 dager var det 100% helbredet, uten å ha gitt noen spor etter seg.

prøv det hvertfall.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Har hørt mye bra om akupunktur, så det er vel kanskje verdt et forsøk :) Skal høre med legen først. Men hvis det skulle være nedslitt brusk, kan det bli bra av akupunktur da?

På torsdag skal jeg til en endokrinolog (indremedisin spesialist) pga stoffskiftet. Kan det være at smertene har noe med lavt stoffskifte å gjøre? Er mange forskjellig symtomer forbundet med lavt stoffskifte, bl. a. vondt i muskler og ledd. Kan jo nevne det for endokrinologen også, sånn i tilfelle :p

Blodsirkulasjonen er forresten elendig i hele kroppen. Hvis jeg står oppreist en stund, blir ofte føttene mine veldig varme og rød...blodet kommer seg liksom ikke opp igjen hehe.

Lenke til kommentar
På torsdag skal jeg til en endokrinolog (indremedisin spesialist) pga stoffskiftet. Kan det være at smertene har noe med lavt stoffskifte å gjøre? Er mange forskjellig symtomer forbundet med lavt stoffskifte, bl. a. vondt i muskler og ledd. Kan jo nevne det for endokrinologen også, sånn i tilfelle :p

Hva har legen sagt om stoffskiftet ditt? Mer spesifik?

Lenke til kommentar

Han har sagt at jeg har lavt stoffskifte. Det er så vidt innenfor referanseområdet, men likevel litt for lavt. Har mange symptomer og har tatt en del blodprøver de siste 2 åra. Det har gått litt opp og ned. Det er sannsynligvis fordi kjertelen som produserer stoffskiftehormon fremdeles fungerer delvis. Begynte på medisin (levaxin 50mikrogram) i fjor høst, men jeg har ikke merket noen bedring i det hele tatt. har egentlig bare blitt verre. Da jeg var hos legen sist i februar, og han fikk vite at det ikke har hjulpet, henviste han meg til en endokrinolog. Syns det er litt rart at han var så kjapp med å sende meg til spesialist, uten å prøve å øke dosen først.

Lenke til kommentar

Ok..

Tilstanden (Hypothyrodism) er assosiert med muskelsmerter og leddsmerter.

Det er riktig at du ta det opp med endokrinologen din, spør om en røntgen for kneet ditt.

Lykketil

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Gjest
Det skal jeg gjøre. og igjen, takk :)

Hei,

Jeg har slitt med vondt i knærne i flere år og alle leger har gitt meg opp. Da jeg leste hvordan du hadde vondt i knærne var jeg enig i alt du sa! Har du funnet ut av hva som var gærent, og evt rettet det opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...