Gå til innhold

VB.NET: login og brukerinformasjon i MS database

Anbefalte innlegg

jeg er midt i å lære meg VB.NET og jeg sitter å knoter med et problem:

Jeg trenger å hente ut brukerinformasjon fra en .mdb databas, (ja jeg vet at sql er det som er bra, men jeg jobber ut fra en ferdiglaget databse som ikke lar seg konvertere), og jeg trenger å hente ut felt, spesielt brukernavn og passord fra et par hundre registrerte "brukere". Jeg har gått gjennom tutorialer, sett instruksjonfilmer, "referenced" et halvt titals bøker, og googlet ønene mine tåkete, og ente en kodene jeg har funne ukompatible, med VB2005/8, eller rett og slett ubrukelige.

koden jeg trenger gjør dette:

1. sammenligner informasjon i "brukernavn" feltet med det man har skrevet inn i textboks1.

2. hvis brukernavnet finnes; sammenlign passordet i textbox2 med "passord" feltet på samme linje som brukernavnet.

som sagt må dette gjelde for en .mdb fil

hvis noen kunne peke meg i riktig retning ville jeg vært takknemmelig. hvis noen skriver koden så er det enda bedre:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger å hente ut brukerinformasjon fra en .mdb database

Velkommen etter. :roll:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=941632

Jeg fant løsningen selv!!

Bruker bare denne koden i en knapp, og litt ekstra til å aktivere neste "Form" så er man i gang:

Dim oConnection As New Data.OleDb.OleDbConnection

Dim oCommand As New Data.OleDb.OleDbCommand

Dim oReader As Data.OleDb.OleDbDataReader

oConnection.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; data source=EXAMPLE.mdb"

oCommand.Connection = oConnection

oCommand.Connection.Open()

oCommand.CommandText = "SELECT username, password FROM SOMETABLE"

oReader = oCommand.ExecuteReader

If oReader.HasRows Then

While oReader.Read

If StrComp(oReader.Item("username"), TextBox1.Text, CompareMethod.Text) = 0 Then

If StrComp(oReader.Item("password"), TextBox2.Text, CompareMethod.Text) = 0 Then

MsgBox("Username and password match")

End If

End If

End While

Else

MsgBox("No Data in table")

End If

NB!!! NB!!! NB!!!! må sette Visual Studio til å kjøre det som x86 (jet tingen fungerer ikke på x64 programmer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...