Gå til innhold

Reaktivering av Vista etter installering av SP1?

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg Vista Ultimate norsk utgave tidligere i vinter. Etter at jeg hadde lastet ned og installert Service Pack 1 i forrige uke gikk jeg inn for å se på grunnleggende informasjon om datamaskinen (Kontrollpanel > System og Vedlikehold < System). Nederst på siden, under feltet 'Windows aktivering' sto det følgende: '14 dag(er) igjen for aktivering. Aktiver Windows nå'.

Etter hvert som dagene gikk fortsatte nedtellingen.

Betyr dette at jeg må trykke og reaktivere Vista? Trodde ikke dette skulle være nødvendig bare pga. en oppdatering? Hva hvis jeg ikke trykker for å reaktivere? Slutter Vista å fungere da, til tross for at jeg har kjøpt det?

Noen som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres utrolig tungvint ut, bare pga en oppdatering. Så en kommer ikke utenom en slik reaktivering?

Skjønner ikke at MS kan ha lov til å gjøre slikt. Tenk om hadde vært slik for en bileier: Hver gang en har hatt Volvoen (som en har betalt 450000kr for) inne til reparasjon må en ringe til Volvo sitt hovedkontor i Sverige for å få tilsendt en ny bekreftelse (les: kjøpbevis) på at det faktisk er du som eier den bilen. Hvis du ikke gjør det blir bilen ubrukelig etter 14 dager.

Latterlig spør du meg.

Hårek: Hva har du måttet gjøre? Automatisk aktivering via nettet, eller ringe et nummer?

Aktivering gjøres vanligvis automatisk, via nettet.

Hvis dette ikke er et valg så må man ringe angitt nummer. Så blir man satt over til en maskin som leser opp en aktiveringskode som du må taste inn.

Lenke til kommentar

Husker ikke i detalj, men mener at jeg måtte ringe en gang.

Tror ikke reaktivering er helt vanlig etter installering av SP1, tipper det er systemet til Microsoft som klikker en gang i blant.

Det er forøvrig et ganske utskjelt system, av mange grunner.

Har hørt om tilfeller hvor aktiveringserverene har vært nede, og mange var da låst ute fra PC-en sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...