khan_ Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Det er nemlig slik at hvis jeg kjører maskina litt heavy, mao at tempen går opp 5-6 grader, er pumpa lydløs... Men etter at den kjøler seg ned, begynner den å bråke. NOen som har noen ideer? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Idé og idé.. Må spørre hvilket kjølemedium du bruker? Høres ut som viskositeten forandres når vesken blir varm Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Kan du ikke bare voltmodde vifta på radiatoren da? Da lager jo den også mindre støy. Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hva slags pumpe er det du har a ? Lenke til kommentar
khan_ Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 Jeg har en eheim 1248. Jeg kjøler ned cpu, gpu, chipset, og 2 stk radiatore.. Jeg bruker batterivann kjøpt på hydro, tilsatt 1 topp med kjølevæske. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Hva mener du med 1 topp frostveske? Uansett, blandingen din er ellers helt grei. Og den skal heller ikke forandre viskositet på 5 grader! I allefall ikke så mye at du klarer å måle det. Men neste spørsmål for vel være om det er noen lufte muligheter på vannkjølingen? Det er jo ikke helt urealistisk at det bygges opp ørlite trykk i systemet som kan få pumpen til og oppføre seg annerledes. Utover dette så klarer ikke jeg se andre muligheter. Mulig andre kan ha noen tips? Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg bruker batterivann kjøpt på hydro, tilsatt 1 topp med kjølevæske. Er det ikke veldig dyrt å kjøpe batterivann der ? kjøpre destilertvann på biltema. betalte ca 11kr for en liter. Lønner deg å ha ca 10%15 prosent frostvæske for å unngå algevekst. Lenke til kommentar
khan_ Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Egentlig mistenker jeg pumpa mi.. Kan hende det er slarke i den.. Får skru den opp å sjekke litt.. Jeg har ei annen vannpumpe på 0.5 bar... 900 L/time Lurer på om jeg skal teste den.. Eller er 0.5 bar for mye trykk i ett vannkjølingssystem ? Dette er et AC komplett sett (3/8") .. alle koblinger har skruklemmer på seg.. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Det er ikke så nøye hvilket trykk du har, bare det er tett Lenke til kommentar
khan_ Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Det var en lensepumpe, så jeg styrer unna. Men fa** assa. Jeg blir ikke kvitt de ulydene i pumpa. Sendte mail til microplex, og spør om kanskje en eheim 1250 vil gjøre det bedre, men da fikk jeg til svar "Nei, det vil ikke hjelpe å bytte ut 1048 med 1250" And that's it. Fustrerende Og jeg er helt tom for ideer til å få det til. Har lest forum etter forum på dette! Arg! Noen som har en joker å komme med? Lenke til kommentar
Mr. Horse Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Jeg hadde et tilsvarende problem selv. Forskjellen var at pumpa begynte å skrangle når temp'en økte, ikke når den falt. Dette var en MaxiJet MJ1000 pumpe. Jeg forsøkte med mindre pumper (Eheim 1048 og MaxiJet MJ500), de skranglet hele tida. Vannkjølingseventyret ble til et mareritt så jeg ga opp hele "skrotet" og gikk tilbake til luft. I ettertid har jeg fått en teori om at det ble for mye motstand siden jeg brukte en Black Micro radiator som har nokså liten diameter på tilkbolingsrørene. Når jeg testet pumpene i oppvaskkummen senere viste det seg at samme skranglingen oppstod hvis jeg laget høy motstand foran utførselen fra pumpa, uten motstand var det ingen ulyd. For å konkludere: Jeg foreslår at du finkjemmer utstyret ditt for evt flaskehalser i form av trange rør eller slanger med bend på som kan skape unormalt høy motstand. I tillegg tror (altså: jeg er ikke sikker) jeg at du kan bedre situasjonen litt ved å ha pumpen montert nedsenket i tanken slik at vannet når over pumpen. :-? Lenke til kommentar
khan_ Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Takker for tips. Men faktisk!! Så har jeg fått bukt på problemet!! Etter mer leting i forums, fant jeg denne linken: http://www.stud.uni-hannover.de/~angho/com...c_wak_eheim.htm Så straks jeg så denne løsningen, ilte jeg ned i kjelleren etter teflonbånd (aka gjengetape). Jeg hadde ingenting å tape, for jeg har klippet ledingen på pumpa mi, så garantien var borte. Har kjørt nå ca 1 time med noiseless pumpe! Ahh.. endelig!! Livet er godt noen ganger :-) Lenke til kommentar
TaliDaniel Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 De har bra anti-støy fester for eheim-pumper på http://www.microplex.no og det du måtte trenge av vesker hos http://www.netconnection.no God kjølings Chil - Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Kan du ikke bare voltmodde vifta på radiatoren da? Da lager jo den også mindre støy. Han sa pumpe, ikke vifte på radiator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå