d3vil Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hei! Jeg sitter og tenker på om jeg skulle ha kjøpt meg en slik dumpventil,men jeg vet lite om selve monteringen :S Følger det med noen bruksanvisning på ventilen hvis jeg kjøper en ;p? eller kan en vanlig mekaniker kanskje vite om noe slikt?eller? Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 En dumpventil skal slippe ut trykkbølgen/støtet som oppstår mellom turbinen og gasspjeldet, når sistnevnte lukkes. Dumpventilen åpnes (stempelet i ventilen dras opp) vha. vakum som skapes "på baksiden" av gasspjeldet når dette lukkes. Når man vet dette er det ganske enkelt å tenke seg fram til hvordan man må montere en slik ventil. De lærde strides om hvor det er best å plassere ventilen, men jeg vil anbefale å plassere den så nære gasspjeldet som mulig. i alle fall mellom gasspjeld og intercooler. Vakum må du somsagt hente fra baksiden av gasspjeldet, det vil si en eller annen plass fra innsuget. Er det snakk om en innsprøytningsmotor er det kanskje et ledig uttak du kan bruke. Hvis ikke kan du bruke et T-stykke og bruke samme uttak som den originale dumpventilen bruker. Den originale dumpventilen må såklart settes ut av spill først. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvilken bil og motor er det snakk om? Lenke til kommentar
d3vil Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 En dumpventil skal slippe ut trykkbølgen/støtet som oppstår mellom turbinen og gasspjeldet, når sistnevnte lukkes. Dumpventilen åpnes (stempelet i ventilen dras opp) vha. vakum som skapes "på baksiden" av gasspjeldet når dette lukkes. Når man vet dette er det ganske enkelt å tenke seg fram til hvordan man må montere en slik ventil. De lærde strides om hvor det er best å plassere ventilen, men jeg vil anbefale å plassere den så nære gasspjeldet som mulig. i alle fall mellom gasspjeld og intercooler. Vakum må du somsagt hente fra baksiden av gasspjeldet, det vil si en eller annen plass fra innsuget. Er det snakk om en innsprøytningsmotor er det kanskje et ledig uttak du kan bruke. Hvis ikke kan du bruke et T-stykke og bruke samme uttak som den originale dumpventilen bruker. Den originale dumpventilen må såklart settes ut av spill først. det var faktisk ett veldig bra svar!takk skal du ha!!=) Hvilken bil og motor er det snakk om? nei det er en volvo 745,men den har en 940 motor. den der fk, (b230 fk den heter kanskje?) . hvis det var til noe hjelp =) Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hvis du skal ha en åpen dumpventil på disse motorene må du først og fremst ha et "dumplokk" som skrus på istedet for den originale dumpventilen som sitter på turboen. Du kan også få problem fordi motorstyringen måler hvor mye luft som passerer luftmassemåleren (før turbo) og beregner bensinmengde ut fra dette. Når du da monterer en dumpventil som slipper ut trykket etter denne måleren vil blandingsforholdet bli helt på bærtur akkurat i det ventilen slipper ut luften (som motorstyringa tror er på vei inn i motoren). Lenke til kommentar
d3vil Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Hvis du skal ha en åpen dumpventil på disse motorene må du først og fremst ha et "dumplokk" som skrus på istedet for den originale dumpventilen som sitter på turboen. Du kan også få problem fordi motorstyringen måler hvor mye luft som passerer luftmassemåleren (før turbo) og beregner bensinmengde ut fra dette. Når du da monterer en dumpventil som slipper ut trykket etter denne måleren vil blandingsforholdet bli helt på bærtur akkurat i det ventilen slipper ut luften (som motorstyringa tror er på vei inn i motoren). åå,ja luftmassemåleren hadde jeg helt glemt av gitt =S. Mulig jeg spør dumt,men er det noen annen måte å ungå det problemet? eller er det bare en "risiko" en må ta? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hva er galt med ventilen som sitter der nå da?? siden du skal bytte mener jeg Lenke til kommentar
d3vil Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Hva er galt med ventilen som sitter der nå da?? siden du skal bytte mener jeg hehe,nei det er egentlig ikke noe viktig sånsett, vil vel egentlig bare ha en litt annen lyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå