Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

montering av dumpventil?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter og tenker på om jeg skulle ha kjøpt meg en slik dumpventil,men jeg vet lite om selve monteringen :S

Følger det med noen bruksanvisning på ventilen hvis jeg kjøper en ;p? eller kan en vanlig mekaniker kanskje vite om noe slikt?eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En dumpventil skal slippe ut trykkbølgen/støtet som oppstår mellom turbinen og gasspjeldet, når sistnevnte lukkes. Dumpventilen åpnes (stempelet i ventilen dras opp) vha. vakum som skapes "på baksiden" av gasspjeldet når dette lukkes.

 

Når man vet dette er det ganske enkelt å tenke seg fram til hvordan man må montere en slik ventil. De lærde strides om hvor det er best å plassere ventilen, men jeg vil anbefale å plassere den så nære gasspjeldet som mulig. i alle fall mellom gasspjeld og intercooler. Vakum må du somsagt hente fra baksiden av gasspjeldet, det vil si en eller annen plass fra innsuget. Er det snakk om en innsprøytningsmotor er det kanskje et ledig uttak du kan bruke. Hvis ikke kan du bruke et T-stykke og bruke samme uttak som den originale dumpventilen bruker. Den originale dumpventilen må såklart settes ut av spill først.

Lenke til kommentar
En dumpventil skal slippe ut trykkbølgen/støtet som oppstår mellom turbinen og gasspjeldet, når sistnevnte lukkes. Dumpventilen åpnes (stempelet i ventilen dras opp) vha. vakum som skapes "på baksiden" av gasspjeldet når dette lukkes.

 

Når man vet dette er det ganske enkelt å tenke seg fram til hvordan man må montere en slik ventil. De lærde strides om hvor det er best å plassere ventilen, men jeg vil anbefale å plassere den så nære gasspjeldet som mulig. i alle fall mellom gasspjeld og intercooler. Vakum må du somsagt hente fra baksiden av gasspjeldet, det vil si en eller annen plass fra innsuget. Er det snakk om en innsprøytningsmotor er det kanskje et ledig uttak du kan bruke. Hvis ikke kan du bruke et T-stykke og bruke samme uttak som den originale dumpventilen bruker. Den originale dumpventilen må såklart settes ut av spill først.

 

 

det var faktisk ett veldig bra svar!takk skal du ha!!=)

 

Hvilken bil og motor er det snakk om?

 

 

nei det er en volvo 745,men den har en 940 motor. den der fk, (b230 fk den heter kanskje?) .

hvis det var til noe hjelp =)

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en åpen dumpventil på disse motorene må du først og fremst ha et "dumplokk" som skrus på istedet for den originale dumpventilen som sitter på turboen. Du kan også få problem fordi motorstyringen måler hvor mye luft som passerer luftmassemåleren (før turbo) og beregner bensinmengde ut fra dette. Når du da monterer en dumpventil som slipper ut trykket etter denne måleren vil blandingsforholdet bli helt på bærtur akkurat i det ventilen slipper ut luften (som motorstyringa tror er på vei inn i motoren).

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha en åpen dumpventil på disse motorene må du først og fremst ha et "dumplokk" som skrus på istedet for den originale dumpventilen som sitter på turboen. Du kan også få problem fordi motorstyringen måler hvor mye luft som passerer luftmassemåleren (før turbo) og beregner bensinmengde ut fra dette. Når du da monterer en dumpventil som slipper ut trykket etter denne måleren vil blandingsforholdet bli helt på bærtur akkurat i det ventilen slipper ut luften (som motorstyringa tror er på vei inn i motoren).

 

åå,ja luftmassemåleren hadde jeg helt glemt av gitt =S. Mulig jeg spør dumt,men er det noen annen måte å ungå det problemet? eller er det bare en "risiko" en må ta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...