Gå til innhold

Mine aller første macro bilder, kritikk ønskes!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Nikon D80 kamera..

Men har bare en 50 mm linse, skal kjøpe mer utstyr når jeg skal til Thailand til høsten..

Men kjøpte en adapter-ring til et par hundre kroner her for en tid tilbake, slik at jeg kunne snu linsen.. og ta makro bilder.. jada jeg vet at dette ikke er en fullgod løsning.. men det er en start,,, en billig start :)

Så jeg legger ut noen bilder her nå for å mota litt kritikk.. hva kan jeg gjøre anderledes? farger, komposisjon, osv..

 

Når jeg skal til Thailand til høsten, så skal jeg bruke litt kr på nytt utstyr, men er mest interesert i vidvinkel linse og en ekte makrolinse. noen som har noen anbefalinger?

 

Vell her er noen av bildene jeg tok i dag.

Jeg er en amatør.. men vil prøve å bli en god amatør :)

post-68150-1210546267_thumb.jpg

post-68150-1210546307_thumb.jpg

post-68150-1210546330_thumb.jpg

post-68150-1210546363_thumb.jpg

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker særlig det første bildet, flotte farger, og blomstene lager en slags linje som jeg synes fungerer. Jeg har også sansen for at det ikke har de tradisjonelle sylskarpe pollenbærerne. Du kunne sikkert trykt det på lerret og solgt på IKEA.

 

Bilde #2 oppfatter jeg som mer rotete, med store uskarpe felter og et bittelite skarpt punkt som forsvinner blant alt det andre. Det gir meg forøvrig en uro som står i kontrast til den tradisjonelt beroligende blomstereffekten. :)

 

Sneglehuset er mer behagelig igjen, lune farger og jeg liker at bare deler av sneglehuset er i fokus. Litt mer usikker på forgrunnen som blir hard enkelte steder. Kanskje er den nødvendig.

 

Det siste bildet er et tradisjonelt klisjébilde. Det er alltid gøy å klare å fange insekter på blomstene. Mer av vepsen kunne gjerne vært i fokus, eventuelt hodet i stedet for baken. Direkte sollys er en utfordring som gir litt utbrente vinger, men du har truffet bra med eksponeringen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange fine komentarer.. :)

Men til deg "snOdig".. eller kanskje noen av dere andre kan svare også.. hvordan får jeg det skarpere? det jeg har opplevet i dag når jeg tok disse bildene.. var at det var bare et lite punkt som kunne holdes i fokus.. Det var liksom ikke mulig å få noen som helst dybde skarphet,, Det virket som om uansett hva jeg satt blender på så ble det kun et foksupunkt.. hmm jeg er ikke så god på terminologien innen fotoverden ennå.. he he.. det jeg mener er at det er bare et lite punkt på bildet som blir skarpt.. resten er difust..

Men jeg må kanskje investere i egnet linse for å få det til??

Lenke til kommentar

sånn adapter ring, åssen funker det, og hvor får en kjøpt det, og kan det brukes på kit linsa til d40??

 

Nb:

Fine bilder, spesielt nr 1.

var sånn som kunne hengt på veggen.

nr 3 syns jeg var litt anderledes og veldi fint.

Endret av sttrons
Lenke til kommentar
Tusen takk for mange fine komentarer.. :)

Men til deg "snOdig".. eller kanskje noen av dere andre kan svare også.. hvordan får jeg det skarpere? det jeg har opplevet i dag når jeg tok disse bildene.. var at det var bare et lite punkt som kunne holdes i fokus.. Det var liksom ikke mulig å få noen som helst dybde skarphet,, Det virket som om uansett hva jeg satt blender på så ble det kun et foksupunkt.. hmm jeg er ikke så god på terminologien innen fotoverden ennå.. he he.. det jeg mener er at det er bare et lite punkt på bildet som blir skarpt.. resten er difust..

Men jeg må kanskje investere i egnet linse for å få det til??

 

 

Vel, slik er macro verden, blir ikke bedre med annen optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...