Gå til innhold

Hvor troverdige er HardOCPs skjermkorttester? (3870 X2 vs. 8800 Ultra)

tåa

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del av HardOCP sine skjermkorttester, og undret meg fælt på hvor mye jeg kan stole på dem i forhold til andre nettsteders tester. HardOCP har som kjent en unik metodikk hvor testerne faktisk spiller med sine egne hender der andre kjører fastlagte timedemoer og 3DMark. I utgangspunktet synes jeg det er flott at det fokuseres på hva slags ytelse vi som kjøpere faktisk kan vente oss av produktene, og det er for så vidt bare bra at noen kjører alternative opplegg, men resultatene fra HardOCP virker forunderlig snåle av og til. Mange vet sikkert allerede hva jeg sikter til.

Det mest demonstrerende eksempelet er nok Radeon 3870 X2. Hver gang dette kortet dukker opp, ser vi at det blir hengende etter konkurrentene. På sitt beste kan det måle seg med 8800 GTS 512, mens de fleste andre plasserer det godt over Ultra. Så vidt jeg kan forstå handler dette om at X2 gir vekselvis svært høy og svært lav FPS, noe som gir gode gjennomsnittstall i benchmarks, men altfor mange plagsomme drops i praksis. Det høres troverdig nok ut, men dersom det er sant, synes jeg det er snodig at ingen andre nettsteder tar hensyn til det samme.

Hvordan henger dette egentlig sammen? Både fagfolk og hobbysynsere inviteres til å dele sine meninger.

Endring: Skiftet ut et ord i tittelen.

Endring 2: La til en parentes i tittelen.

Endret av tåa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si meg ganske enig i hva en fra staben til Beyond3D sa det:

I don't really see any advantage to doing it the [H] way. Not only do you have a very long and tedious process that takes up so much time you're forced to greatly reduce the number of tests and samples you can present to the reader, you also introduce a lot of potential for human error that, in the end, makes the results you do manage to gather, the supposedly "real" results, unreliable.
Lenke til kommentar

Det er selvsagt et usikkerhetselement i det hele, men jeg tror HardOCP er veldig grundige med akkurat hvordan testene gjennomføres, etter alle beskrivelsene å dømme. Som sagt, synes jeg at testene deres er interessante på sitt vis. Klassisk benchmarking tar jo de andre seg av uansett. Det jeg først og fremst reagerer på er at resultatene fra HardOCP og andre nettsteder av og til er helt motsatte av hverandre, noe som særlig gjelder 3870 X2. Hvem skal man stole på i slike tilfeller? Et første skritt kan jo være om noen her som har prøvd både X2 og 8800 Ultra kan fortelle om sine erfaringer. Hvilket kort yter jevnt over best?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...