PMnormal Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Presis. Dessuten kreves det en del abstrakt tenkning til for å like noe som ikke er direkte figurativt. Det er nok årsaken til at jeg aldri har fått dårlig kritikk av en kvinne. Kvinner har nemlig større evne (generelt, seff) til "abstakt" tenkning, mens vi menn i utgangspunktet skal være sterkere på "logisk" tenkning. Kanskje mitt bildesyn representerer den feminine siden av meg :!: Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Kanskje mitt bildesyn representerer den feminine siden av meg :!: Bare du ikke drar den feminine siden for langt så Jeg har ikke sagt noe om bildet, da det som var fornuftig var allerede sagt. Jeg liker slike bilder da de er rolige å se på. Passer bl.a. fint som bakgrunn på PC-en eller i glass og ramme på veggen. Tom Lenke til kommentar
si Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Kvinner har nemlig større evne (generelt, seff) til "abstakt" tenkning, mens vi menn i utgangspunktet skal være sterkere på "logisk" tenkning. Nuvel... matematisk-logisk tenkning krever temmelig stor abstraksjonsevne. Det er vel heller den myteomspunnede (og veldig lite dokumenterte) kvinnelige intuisjonen du appelerer til, PM... "" Forøvrig gleder jeg meg til den dagen vi jenter ikke trenger å bli fortalt hva vi er flinke til for å føle oss på høyde med gutta! Men jeg liker dette bildet. Det er ikke fordi jeg får noen historie eller noen spesiell stemning ut av det, så det er egentlig ikke et spørsmål om tolkning. Det er snakk om å se farger, linjer, teksturer etc som er appellerende i ikke-opplagte motiver, å se noe estetisk i noe som i utgangspunktet ikke er "pent". Jeg tror ikke jeg ville likt et maleri som lignet på dette, da hadde jeg nok synes det var intetsigende og kjedelig. Fascinasjonen kommer av at det er et abstrakt "maleri" laget av noe stygt skrap, en slags "stygg/fin" blanding. -si (jente, realfagslærer og nerd) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Forøvrig gleder jeg meg til den dagen vi jenter ikke trenger å bli fortalt hva vi er flinke til for å føle oss på høyde med gutta! .... Fascinasjonen kommer av at det er et abstrakt "maleri" laget av noe stygt skrap, en slags "stygg/fin" blanding. -si (jente, realfagslærer og nerd) Jeg har jo endel erfaring foran speilet, så det ikke rart jeg lykkes sånn måtelig med det . Ellers kan jeg ikke motsi det første du skriver. Det skulle ikke være nødvendig å si slike ting som "stå på, jenter!". Jeg er forøvrig veldig glad for at flere leser sin egen tolkning inn i bildet. Siden jeg kun har hatt visuelle preferanser som utgangspunkt, så blir jeg veldig glad for at bildets "åpne natur" resulterer i tankespill hos betrakteren. Endret 15. mai 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Azzido Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Kort og enkelt så liker jeg ikke dette bilde/motivet. Fine farger skal du ha, men selve motivet er ikke noe som fenger. Godt vi alle har forskjellig smak, men dette var ikke noe for meg. Det at du klarer å prestere å kalle tråden "Perfect Picture - Et feiende flott bilde" så begynner jeg å lure litt... Er dette det perfekte bilde? Jeg er tvilende. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Ja, det er god grunn til å tvile på det. Jeg er jo kjent for å ha det litt odde syn på både perferksjon og estetikk, så det er både en ironisk og beskrivende tittel for meg. Til slutt får bildet sikkert en tittel som henspeiler på serien Decline of a Culture, som forøvrig snart skal ledsages av en ny konseptserie som jeg tenker ut for tiden. Mine bilder kommer nemlig sjelden flytende på en fjøl. Årsaken til at jeg tar mye mindre bilder enn de fleste skyldes at jeg er kresen og bevisst på mitt estetiske formspråk, og knipsing er ikke rette fremgangsmåten. Dette har forøvrig vært en av mine favoritt-tråder. Det er fordi den har ført til en spire av kunstdebatt her på bruket. Slik opplever vi sjelden, på tross av alle mine forsøk på å få i gang noe slik. Derfor føles denne tråden, med sine varierte meninger, som en av de mest vellykkende til dags dato for meg. Jeg håper nesten den får leve en stund i form av en debatt, men det er nok for mye forlangt. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Etter og ha tittet på det to ganger må jeg si jeg liker det. Første gangen syntes jeg det ble litt for blasst og enkelt, men andre gangen lot jeg blikket vandre litt og da ble det brått mer spennende. Gode linjer og komposisjon. Og valget av 800ISO for korningen sin del synes jeg også passet veldig bra. Den røde firkanten blir kansje littegran stor og dominerende i forhold til alt annet, merker flere ganger at blikket blir dradd ned i det hjørnet. Men ett flott bilde er det, og det hadde nok gjort seg veldig fint i en ganske stor print på en stor vegg Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Hm? Bildet har noe troskyldig naivt over seg som har en viss appell. Komposisjonen er enkel, rett på og direkte, med linjene plassert helt etter læreboka. Samtidig gir dette en viss uballanse, noe som slett ikke dumt. Uten at sansene pirres ville jeg trolig bare gått videre. Alt dette er vel og bra, men jeg sliter med ett problem. På min skjerm har bildet et kraftig blåstikk. Fullt mulig at det skyldes låneskjermen jeg sitter på. Sjekk denne http://www.gdgphoto.com/ roter du litt rundt er jeg sikker på du finner mye du vil sette pris på. Endret 19. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Neida tim, blåstikket er der på min skjerm og Men kliss hvite plater hadde nok ødelagt mye av intrykket for min del, så jeg synes det er helt greit at det er litt stikk der. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Neida tim, blåstikket er der på min skjerm og Men kliss hvite plater hadde nok ødelagt mye av intrykket for min del, så jeg synes det er helt greit at det er litt stikk der.Omtrent som jeg trodde, men tenkte det var best med et lite forbehold. Hjernen min aksepterer ikke fargene, og jobber hele tiden med å rette dem. Det tror jeg stopper opp mye av min tolkingsprosess. Sånn er det når man er en enkel sjel Tipper jeg hadde akseptert det, om blåstikket hadde vært mindre. Endret 19. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Det er nok ikke et blåstikk, men fargene slik de er i motivet. Dette var i timen før solnedgang, så lyset fra det tidspunktet ønsket jeg å bevare. Det så altså ganske blått ut med det blotte øye. WB satt perfekt, så fargene er jeg personlig fornøyd med. Litt dust, men aldri sterilt. Det er litt artig at folk virkelig blir inspirert til å gå dypere i bildet, og ikke minst at de ser for seg hvordan det tar seg ut i stort format. Det er viktig for å kunne vurdere et bilde. Jeg tenker i utgangspunktet aldri web når jeg tar bilder, kun når jeg evt konverterer fra aRGB til sRGB. Til nå har jeg aldri arrangert et slik bilde, fordi jeg oppdager så mange motiver innebygd i ting jeg ser rundt meg i hverdagen. Hadde jeg hatt garasje eller kjeller, ville jeg kanskje ha samlet på vakkert skrot, for å evt. arrangere noe flott. Da ville jeg naturligvis ha kunnet produsere mye mer, men det hadde kanskje ikke vært helt i ånd med Decline-filosofien. Som er å heve det som andre finner stygt opp til et estetisk høyere/høyt nivå. Flaunt the imperfection, for å sitere åttitallsbandet China Crisis. Endret 19. mai 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
aok Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg tilhører dem som ikke får noe ut av dette bildet.. Savner et interessepunkt som kan trekke meg inn og så få meg til å vandre og gruble.. Dette bildet får meg til å tenke "hmm.. hva skal jeg ha til lunch i dag" og så går jeg videre og om fem min vil jeg ikke huske hva det var bilde av lenger.. PS: Jeg synes det er BETYDELIG mer feminint å ta bilder av blomster, enn av rustne blikkplater.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Det er det nok, men i praksis så er det åpenbart at bildene mine treffer veldig godt hos kvinnene blant oss. Kanskje det er den maleriske effekten bildene har. Hvis du ikke kjenner til stilen min fra før, kan du sjekke bildene i sig-en min. Jeg vil hevde at jeg er figurativ, men bildene fremstår som non-figurative i sin estetiske natur. Jeg ser på det som abstrahering av virkeligheten, i den hensikt å finne en innebygget estetikk der andre ser noe stygt. Dette bildet er nok også en kommentar til/pastisj over kubismen. Det slekter derfor mer på forrige århundres malerkunst enn tradisjonelt fotografi. Men fotografi er det, og siden dette er Bildekritikken så synes jeg at også grenselandet med andre kunstutrykk også hører hjemme her. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg ser to hovedting i bildet. Bildet formelig skriker ut neoplastisisme, van Doesburd, Mondrian, 1920, stive lærebøker og strenge forelesninger. Med andre ord grunnlaget er langt fra orginalt. Det andre er forfallsfilosofien som ligger som et rustent lag over det hele. Så vi har to ting satt opp mot hverandre, fremdeles ikke veldig orginalt men betraktelig mer spennende. Begge tingene er også et resultat av håndtverk og ikke kopiering av en effekt man finner på en webside. Jeg ser også at noen har prøvd å risse inn et slags solkors. Er det en kommentar til kulturens forfall, eller bare tilfeldig? Jeg finner mye å lure på når jeg bare ser etter. Det er det jeg ser i bildet og det er det som gjør det til et bra bilde. Det kan hende jeg er på villspor i forhold til hva fotografen tenkte der og da men det er ikke det viktigste. Det viktigste er at vi tenker, mener og diskuterer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Du er ikke på villspor. Jeg trekker paraleller til kunsthistorien, og kan faktisk ikke kalles original i et slik perspektiv. Det at jeg gjør det fotografisk i farger er vel det eneste originale i så måte, samt at det er et tema som ikke så mange jobber med. Det er en interessant betraktning du gjør deg. Det med solkorset er en tilfeldighet, men noen ganger skal en jo være litt heldig. Det føyer seg inn i små detaljer som jeg setter pris på, og er jo også tidstypisk for de genrene jeg leker med. Decline har jo på flere måter referanse til mellomkrigstidens ekspresjonisme og avant garde, men forfallet viser at det handler om fortid, ikke samtid. I så måte er et solkors midt i forfallet på sin plass. Takk for god observervasjon og interessante betraktninger. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Du har jo helt klart "blikket" i forhold til det å finne motiver, noe jeg selv sliter med. I tillegg til å inneholde mange detaljer, så liker jeg også fargesammensetningen meget godt. Sammensetning av de mange "flatene" gjør også bildet anderledes - på en positiv måte. Tror dette kunne gjort seg i glass/ramme på en hvit, steril vegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå