Nasjonalist Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Vil anbefale alle til å se dokumentaren om den tragiske atomkatastrofen som rammet Tsjenobyl, for ikke å si hele Europa og verden. Programmet begynner på NRK1 nå ikveld klokken 23.25 Her er mer info: Tsjernobyl på liv og død Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 En veldig bra dokumentar som minner oss på hvor sjokkerende denne ulykken var. Helt forferdelig. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Visste svært lite om denne ulykken før dokumentaren i dag, likte den veldig bra jeg og. Ganske sykt at man driver enda og bygger atomkraftverk. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Visste svært lite om denne ulykken før dokumentaren i dag, likte den veldig bra jeg og. Ganske sykt at man driver enda og bygger atomkraftverk. Sykt? Et femtitalls mennesker har mistet livet, i EN ulykke som følge av brann i atomkraftverk de siste 50 årene. Dette setter atomkraft SOLEKLART på toppen av listen over de MINST farlige formene for energiframstilling i verden. Har du tenkt over hvor mange hundre som stryker med hvert år på grunn av ulykker i kullgruver? Tenkt over hvor farlig Vannkraft er? 26000 døde umiddelbart, 145000 døde som konsekvens. Får tchernobyl til å blekne litt i sammenligning, gjør det ikke? Ta deg en bolle. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Forskjellen er at vannkraft ikke har noen varige skader. Kommer det vann ut i luften, gjør det ingen verdens ting. Atom vil alltid eksistere et sted. Å si at kun et femtitalls mennesker har død på grunn av atomkraft de siste 50 årene er naivt, og det kom frem i dokumentaren at dette er helt feil, selv om myndighetene sa det. Og døden er faktisk en mild straff iforhold til de som må leve med deformasjoner og være ikke fungerende resten av livet, og i tillegg videreføre det til neste generasjon. Edit: men når det er sagt så var Tsjernobyl en ulykke vi sjeldent har sett maken til og at en atomkraftulykke skal skje er temmelig liten med de rette forhåndsreglene og sikkerheten på plass. Endret 12. mai 2008 av Brød Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Bygg de i Norge der me har evner og vett til å ta vare på de! Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Håper fusjonseksperimentene blir velykkede, så vi slipper å bygge de gammeldagse og mye farligere fisjonsreaktorene. http://www.princeton.edu/~chm333/2002/spri..._vs_fission.htm http://www.jet.efda.org/ Lenke til kommentar
termi.- Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 De nevnte jo om hvor nære de var en andre eksplosjon som ville gjort hele europa ubeboelig, så kunne gått mye verre enn det gikt. Takket være alle gruvearbeiderne som gravde den 150m(?) lange tunellen så de fikk innstalert et kjølesystem under siloen som hadde eksplodert, så skjedde ikke dette:) Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Gjort europa ubeboelig, ja jøss. Europa hadde ikke blitt ubeboelig om du slapp kjernefysiske våpen over hvert jævla land i europa engang. Jeg anbefaler at dere lærer dere litt mer om kjernekfraft før dere undergraver vår tids viktigste energikilde på denne måten. Om det er slikt vas denne dokumentaren har lirt av seg, hørest det ut som noe forbannet makkverk. Jeg anbefaler BBC dokumentaren "Nuclear Nightmares" for de som er interessert i fakta og ikke svada. Endret 12. mai 2008 av likferd Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Wow... Du har virkelig et følelsesladet forhold til kjernekraft likferd. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Wow... Du har virkelig et følelsesladet forhold til kjernekraft likferd. Du kan si det ja.. Kjernekraft er en av de viktigste, for ikke si eneste løsningene på energikrisen man er midt oppi nå, men likevel blir det sabotert av folk som ikke evner se NOE positivt ved kjernekraft, men tvert imot bare henviser til ulempene. Jeg hadde sovet bedre om natten med et kjernekraftverk som nærmeste nabo, enn et kullkraftverk. Endret 12. mai 2008 av likferd Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Visste svært lite om denne ulykken før dokumentaren i dag, likte den veldig bra jeg og. Ganske sykt at man driver enda og bygger atomkraftverk. Det er ikke så sykt. Det som er sykt er at det er lov å kjøpe, selge og eie bilder. Det er vel omtrendt den tingen i verden som har tatt mest liv etter sykdom og krig vil jeg tro (kvalifisert gjetting). Men back on topic. Jeg har ikke sett denne selv, men for de som er interisert så har bla. dukumentar programmet Horizon på BBC sendt en dokumentar som heter Nuclear Nigthmare. Den tar bla. for seg hvordan kvinner ble tvunget til å abortere ufødte barn, hvor lite soldatene fikk vite angående faren med å oppholde jeg på taket og elles i området rundt reaktoren. Lenke til kommentar
moffeloffen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg bor i norge og ca 3km fra et atomkraftverk, så vi har det her også. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Ja den er jo GEDIGEN!!!! 3 MW eller 3 GW eller noe slikt? Edit: Kjeller eller Halden? Endret 12. mai 2008 av Jotun Lenke til kommentar
Nasjonalist Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Denne dokumentaren burde vært obligatorisk pensum på skolen. Det er ikke noe som vil forsvinne på 100 eller 1000 år, men vil ta opp til 250 000 år før folk kan bosette seg i disse områdene uten fare for å bli utsatt for radioaktiv stråling. Tenk bare på de mange tusen uskyldige som vil få sine liv ødelagt, så mange år etter ulykken. Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Wow... Du har virkelig et følelsesladet forhold til kjernekraft likferd. Du kan si det ja.. Kjernekraft er en av de viktigste, for ikke si eneste løsningene på energikrisen man er midt oppi nå, men likevel blir det sabotert av folk som ikke evner se NOE positivt ved kjernekraft, men tvert imot bare henviser til ulempene. Jeg hadde sovet bedre om natten med et kjernekraftverk som nærmeste nabo, enn et kullkraftverk. Men dersom heile verdas energibehov skulle ha bli dekte av kjernekraft, ville ikkje brennstoffet ha vart i meir enn eit par år. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg så en dokumentar om den nye fusjonsreaktor teknologien som blir forsket på nå. Verdens nest største forskningsprosjekt. Ikke bare skulle det være umulig å forårsake "meltdowns", men man benytter seg også av brennstoff med lav radioaktivitet. Visstnok skulle radioaktiviteten i fusjonsbrennstoff gi seg etter 50 år. Dessuten mente man at det var nok brennstoff til å forsyne oss helt til sola hadde sluttet å brenne. 500 milliarder år eller noe sånt. Hvis man får til en slik ren energikilde, så kan man også benytte energien til å lage annet rent brennstoff, som hydrogengass. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Denne dokumentaren burde vært obligatorisk pensum på skolen. Det er ikke noe som vil forsvinne på 100 eller 1000 år, men vil ta opp til 250 000 år før folk kan bosette seg i disse områdene uten fare for å bli utsatt for radioaktiv stråling. Tenk bare på de mange tusen uskyldige som vil få sine liv ødelagt, så mange år etter ulykken. Ja, hva mener du vi skal bruke istedet for kjernekraft?. Vannkraft?, vindkraft?, sola?. Slik teknologien er i dag er vi (dessverre)nødt til å ty til kjernekraft. Hadde bare regjeringen bevilget mer penger til forskning på den langt tryggere thoriumsreaktoren så ville nok virkeligheten vært annerledes. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Denne dokumentaren burde vært obligatorisk pensum på skolen. Det er ikke noe som vil forsvinne på 100 eller 1000 år, men vil ta opp til 250 000 år før folk kan bosette seg i disse områdene uten fare for å bli utsatt for radioaktiv stråling. Tenk bare på de mange tusen uskyldige som vil få sine liv ødelagt, så mange år etter ulykken. Det verste er at selv om du tar feil. har du rett. Alle mennesker er konstant utsatt for stråling. Om du mener *stråling over faregrensen* derimot tar du fullstendig feil. Du kan fint ta deg en rusletur rundt reaktoren om du ønsker, uten å få i deg mer stråling enn av mobilen din. Hiroshima ble utslettet av en atombombe, men ble bygd opp igjen innen få år etter krigen og er i dag en millionby. Så nei, det er ikke noe som tar verken 100, 1000 eller 250 000 år. Som sagt, jeg anbefaler BBC horizon dokumentaren "nuclear nightmares". Endret 13. mai 2008 av likferd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå