Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

svartskjerm muligens ødelagt hovedkort eller psu

Anbefalte innlegg

så dette er min triste lille historie, pcen min sto på mens jeg satt i en ekstern harddisk i strøm forgreneren. samtidlig som usb kablen sto i pcen og bryteren på hardisken var av.

vel det som skjedde var at pcen skrudde seg brutalt av.

så jeg tokk ut hardisken og prøvde og starte pcen. vel alt så ut til og fungere som normalt bortsett fra at det ikke ble sent noen signaler til de 2 skjemene jeg har. (altså helt svart)

så jeg begynnner og blir litt nærvøs. slår av og på pcen igjen. og ingen reaskjon. så 3 gangen jeg prøver. kommer strømmen på i 1-2 sekkunder til pcen skrur seg av igjen. så venter jeg litt så starter pcen på nytt og da går pcen bortsett fra at skjemene fortsatt er svarte.

jeg kobler ut alt bortsett fra 2 kontakter til hovedkortet og 1 til skjermkortet. fortsatt ingen forbedring. skjekker ogåså spenningen på en ledning og både 5v og 12v er som normalt.

og da tenkte jeg "faen nå har skjemkortet gått til helvete". så jeg bytter med et annet pci-e kort uten strømtilkobling. ingen forbedring. så prøver jeg den andre pci-e porten ingen forbedring. og en gang da jeg prøvde og starte pcen fikk jeg strøm i meg da jeg satt i kontakten,når jeg holder i kabinettet. OPS!

her er det noe som ikke stemmer, vet ikke så mye om sånt men det må vel være en jorings feil. så jeg tror at enten hovedkortet eller stømforsyningen er gått til helvete. jeg har av alle de pcene vi har hjemme var det selfølgelig ikke noen som hadde 8pin og den andre svære kontakten kontakt til hovedkortet som passer. og jeg har heller ikke 4pins kontakt på stømforsyninga som jeg kan bruke på andre kort.

pcen har fungert greit i ca et år med de delene som er i nå.

MEN jeg har alltid hatt problemer når jeg har neonlysene på, når jeg starter pcen går den ikke lenger en bios bilde. (ja vet at neon er harry)lysene er koblet til vifte styring.

hovetkortet skal være riktig skrudd i kabinettet.

dette er denele i pcen min:

BX805576700

CPU Core 2 Duo E6700 2.67GHz S-775 1066MHz 4MB "Conroe" Boxed 2036.00

1 GB24GB6400C5QC

Black Dragon 4GB (4 x 1GB) DDR2 PC2 6400 800Mhz 5-5-5-15 /8-Layer PCB with

1 P5N32-E SLI

Mainboard S-775 nForce680iSLI ATX 2xPCI-E 2xGbLAN SATA Raid 2x1394 Retail

1 EN8800GTS/HTDP/320M

VGA-Card nVidia 8800GTS 320MB PCI-E 2xDVI TV-Out HDTV HDCP Retail

1 N22WD

Monitor 22" Wide DVI 1680x1050 850:1 ViewAngle 170(H)/160(V) 5ms Speakers 1W Tilt 60W Black

550w cool master psu

Logitech g5 2007

alle interne disker er Western digital

+ veiwsonic 17” lcd

+ 250gb,200gb, 500gb, 500gb, 150gb (raptor x) og 500gb ekstern

så noen forslag?

hva er galt? hovedkortet eller strømforsyningen? eller begge?

Endret av gorefest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei mus og tastatur lyser ikke. venter på svar fra psdata. regner med at det eneste jeg kan gjøre er og sende det tilbake til de og få et nytt på garantien.

men hvis jeg setter inn en helt likt hovedkort, er det nødvendig og instalere windows på nytt?

er det noen andre kort som folk anbefaller istede for det jeg har nå?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

jeg sendte inn hoved kortet til ps data og det viste seg og være feil på det. så jeg fikk nytt hovedkort. jeg bestilte meg i samme slengen et nytt kabiett armor +..

så i går hadde jeg satt sammen alt.

når jeg skrudde på pcen kom det opp bilde på skjermen og alt så normalt ut ved første øyekast. jeg var for opptatt med og se på det nye kabinettet så jeg så ikke så nøye på skjermen. far min sa at det sto new cpu detectet, eller noe sånt...

så ble skjermen svart og de sto no signal. :(

prøvde og starte på nytt, fortsatt helt svart...

nå har ikke jeg fått testet det så mye enda, men det ser ut som det er samme problemet som forje gang.

dvs, hoved kortet er ødelagt. men det er noe som tydeligvis ødelegger hoved kortet.

hva kan det være???

Erik

Lenke til kommentar

Du er nå svært så uheldig da :dontgetit: Håper ikke det er kobla til 6 hdd-er og 2 skjermer nå i starten? Koble ihvertfall ikke til den ekstrne hdd'n ennå. Gjør det så enkelt som mulig - kanskje bare 1 ram-brikke også, heller koble til etterhvert.

Leste noe for lenge siden på et eller annet forum, om en PSU de regnet som "motherboard killer" - husker ikke hvem det gjalt, men er sikkert mulig å finne. Dog, det virker litt søkt...

Lenke til kommentar

hm.. jeg koblet til alt bortsett fra den eksterne disken... :S

vel psu har jeg målt 12v og 5v på ikke den store som går ned til hovedkortet da men.

er det noen mulighet for og teste strømforsyningen? dessverre har jeg ikke noen annen strøm forsyning og prøve..

er det kun psuen som kan drepe et hovedkort? eller har dere hørt om andre komponenter som kan drepe det?(da mener jeg sånn som ram, cpu, skjermkort osv.)

litt kiipt og måtte sende inn hovedkortet på nytt med samme feil.. har litt vansklig for og tro at de sender meg et nytt et da, for og si det sånn..

Du er nå svært så uheldig da :dontgetit: Håper ikke det er kobla til 6 hdd-er og 2 skjermer nå i starten? Koble ihvertfall ikke til den ekstrne hdd'n ennå. Gjør det så enkelt som mulig - kanskje bare 1 ram-brikke også, heller koble til etterhvert.

Leste noe for lenge siden på et eller annet forum, om en PSU de regnet som "motherboard killer" - husker ikke hvem det gjalt, men er sikkert mulig å finne. Dog, det virker litt søkt...

Lenke til kommentar
hm.. jeg koblet til alt bortsett fra den eksterne disken... :S

vel psu har jeg målt 12v og 5v på ikke den store som går ned til hovedkortet da men.

er det noen mulighet for og teste strømforsyningen? dessverre har jeg ikke noen annen strøm forsyning og prøve..

er det kun psuen som kan drepe et hovedkort? eller har dere hørt om andre komponenter som kan drepe det?(da mener jeg sånn som ram, cpu, skjermkort osv.)

litt kiipt og måtte sende inn hovedkortet på nytt med samme feil.. har litt vansklig for og tro at de sender meg et nytt et da, for og si det sånn..

Om du enda ikke har prøvd det, sett inn bare en RAM-brikke og test.

Det fungerer forbausende ofte.

Lenke til kommentar

prøvde og ha bare en rambrikke funka ikke..

prøvde uten ram samme som før.. jeg trodde pcen skulle begynne og pipe når det ikke var ram i men tydeligvis ikke.. noen som kan bekrefte eller avbekrefte det?

jeg har også prøv et annet skjermkort fortsatt det samme.. prøvde også uten skjermkort, ikke noe forandret..

prøvde også uten mus og tastatur. fortsatt uforandret og og ingen pipe lyd

Endret av gorefest
Lenke til kommentar
prøvde og ha bare en rambrikke funka ikke..

prøvde uten ram samme som før.. jeg trodde pcen skulle begynne og pipe når det ikke var ram i men tydeligvis ikke.. noen som kan bekrefte eller avbekrefte det?

Uten ram kommer det lange pip.

Tenkte på dette med at en bunnplugg i kabinettet (spacer/stud) kan ligge an mot baksiden av hk. Altså et skrufeste til hk som er til en annen formfaktor, berører en krets på baksiden og kortslutter?

Lenke til kommentar

ok da er hovedkortet helt klart ødelagt for det kommer ikke noe pip..

nei ingen skruer som berører.. hadde et annet tower før så det er nok ikke det som er problemet.

har blitt ganske sikker på at noe ødeleger hovedkortet og jeg tror det er srømforsyningen, selv om den ser ut til og fungere normalt.

har dere hørt om noen andre deler enn strømforsyningen som har ødelagt hvodekortet?

Lenke til kommentar
ok da er hovedkortet helt klart ødelagt for det kommer ikke noe pip..

Kan virke sånn, men jeg er ikke helt overbevist før du får testa alle deler i en annen maskin. Kjører du systemet så enkelt som mulig?

har dere hørt om noen andre deler enn strømforsyningen som har ødelagt hvodekortet?

Tipper at det aller meste som er tilkoblet er istand til å knekke et hk, så hvis det er snakk om kortslutning. Men også uten den feilen, Anandtech f.eks. testa hk med feil CPU

We discovered quickly that running the 9900/9850BE or 6400+ X2 on these products resulted in the loss of the board, in a matter of a few seconds

Lenke til kommentar

jepp har prøvd og kjøre med bare de nødvendige delene.

har prøvd med annet skjermkort og uten ram så eneste som kan lage trøbbel er cpu eller psu..

men det er mulig at skjemkortet eller ramen ødela hovedkortet første gangen jeg startet pcen... så det er ikke velidg lett og finne svar på dette.. har ikke nonen andre pcer som kan bruke disse delene..

håpløst tilfelle :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...