Gå til innhold

Test: Ubuntu 8.04 LTS

Anbefalte innlegg

----------------

Sammenligningen med andre OS var kun ment for å illustrere at "ingen" OS er feilfrie ved lansering, og 8.04 trenger litt bugfixing før den er klar. Når det gjelde Kubuntu og KDE 4 - sitter jeg solid plassert på gjerdet. Følger litt med på OpenSuse - vurderer en installasjon når bug'ene i 11 beta 3 er tolererbar for meg. Tror jeg må ta en ekstra runde fordi jeg har foretrukket KDE 3.5.x fremfor Gnome i OpenSuse, men tror ikke jeg er klar for et år som betatester. Maskinen skal jo brukes.... Så inntil KDE 4.X blir ansett som tilnærmet fullgodt tror jeg at jeg betakker meg. :ph34r:

Da er vi nok ganske eninge ang utgivelse av nye OS.

KDE 4 er vel akkurat nå et tveegget sverd ja. Mye nytt og fint, og for min del mye bedre enn da jeg testet forrige gang under OpenSuse, men er jo litt uferdig enda. Har det selv bare på en maskin som i grunn ikke brukes til så mye annet enn å prøve å lære litt mer on Linux, og da paralellt med KDE 3, og med Gnome i bunn. Jeg er ikke den som skriker høyest om feil på den maskinen i alle fall, men syns da jeg lærer mye av det. Var det ikke Del som sa "den enes rot, den andres paradis" eller noe i den duren...? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man velger vel OS og evt Distro alt etter hva man skal bruke den til ja. Jeg har bare en maskin - en laptop - og er litt kurert for dualbootløsninger osv. Med backup av "home" + et lite lager av de .deb filene jeg trenger (har et lite lager for OpenSuse også) er det relativt lavrisiko men... tar ikke lang tid å rydde opp om noe skjærer seg. Jeg installerte en debiankernel også for noen dager siden, Installasjonen tålte det og retur til vanlig kernel. En sak som jeg har glemt å legge frem som argument for 8.04 er at 7.10 hadde jeg en god del problemer med "broken packages" - fikk ikke fjernet dem heller. Derfor avinstallerte jeg 7.10 og brukte OpenSuse 5-6 uker. Med 8.04 har jeg ikke hatt slike problemer, og her har jeg faktisk installert oppdateringer fra "hardy proposed" hele tiden. Jeg regner med at jeg kommer til å foreta en reinstall etter at FF 3.0 rc er ute i de vanlige repoene - da har jeg nok lekt ferdig..

Det skulle dukke opp en gammal Thinkpad her som jeg hadde tenkt å sette opp med Gentoo (evt LFS), men den materialiserte seg ikke så det får bli en annen gang. Det skal komme ny Gentoo om et par dager, men de er ikke så gode på å huke av på milestonene sine, så det er ikke godt å si når den virkelig dukker opp - Beta2 holdt schedule så kanskje??

Lenke til kommentar
tacomodo Lagt til I dag, 21:07

Man velger vel OS og evt Distro alt etter hva man skal bruke den til ja. Jeg har bare en maskin - en laptop - og er litt kurert for dualbootløsninger osv. Med backup av "home" + et lite lager av de .deb filene jeg trenger (har et lite lager for OpenSuse også) er det relativt lavrisiko men... tar ikke lang tid å rydde opp om noe skjærer seg.

Ja hadde jeg bare hatt en maskin hadde jeg nok vært litt mer forsiktig selv. For meg er det vel så mye hobby som nytte, og jeg har både XP og Vista i dualboot med Linux- kaoset. Så hvis man blir kurert mot denslags kommer det vel til meg også snart. Det jeg registrerer er at man må holde tunga rett i munnen ved reinstallasjoner pga kanibalske bootloadere og mange partisjoner.

Men du nevnte "hardy proposed", jeg antar dette altså er foreslåtte ting som ikke nødvendigvis er spesielt stabile, men jeg lurer på hvis jeg har skrudd på det, finnes det noe fornuftig måte å fjerne de foreslåtte pakkene igjen hvis man angrer?

tacomodo Lagt til I dag, 21:07

Her er deler av buggen jeg spurte om tidligere.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gvfs/+bug/209520

Takk for svar, ble bare litt nysgjerrig. ;)

Jeg vet ikke om jeg forstår problemet helt korrekt, vet feks ikke hva gvfs er, men jeg kjører jo masse Linux-Windows, og har smb-conf satt til "security= share" passordfri deling. Og det deles flittig uten problemer alle veier mellom Vista/Ubuntu8.04/Kubuntu8.04, (og tildels XP men der har jeg vel ikke gått begge veier). Har riktignok et problem med montering av disker her, men det har ikke med deling å gjøre, og er mye mer komplekst.

Lenke til kommentar
For min del så kommer jeg ikke inn på Windows Home Server maskinen her i huset uten å skrive inn hostnavn OG sharenavn. Ganske irriterende i og med at det fungerte smertefritt i 7.10 :(
I likhet med pcp160, får også jeg opp alle maskinene i workgroup, og både ser og kommer rett inn på mapper hvor security=share. Det ser også ut som om det folk klager på i bug-tråden er problemer med å bruke brukerautentisering når security er satt til share. Såvidt jeg vet er nettopp security=share at du slår av brukerautentiseringen, så det er i det minste store usikkerheter rundt hva egentlig denne buggen er for noe. Jeg kan som sagt bekrefte det funker som forventet her med Nautilus i 8.04, delte mapper uten autentisering kommer opp og virker greit. Skal du ha autentisering setter du security til user, og bruker gjestekonto for de mappene du ønsker alle skal ha tilgang til. Når man deler data på nett ser jeg det som et poeng å tvinge brukeren til å velge policy.

Når det gjelder MS Home Server, så har jeg problemer med å se hvordan du i det hele tatt kan forvente full støtte fra linux. Ditt issue synes heller ikke relatert til bugg-rapporten såvidt jeg kan se, med forbehold om at både du og rapporten er noe diffuse. Ellers er mitt inntrykk at de nyere cifs-baserte implementasjonene av samba har noe strengere implementasjon enn de eldre smbfs-baserte. Uten at jeg har gravd i det vil jeg anta det kan spores til at MS endret protokollen for delte mapper gjennom noen generasjoner OS, hvilket gjør at du ikke har et entydig sett regler å forholde deg til, og hvor implementasjonen av disse reglene var unntatt offentligheten, slik at man må leke katt og mus for å finne ut hva MS egentlig har gjort. Nå har i tillegg Vista (fanden må vite hvilken implementasjon WHS bruker, jeg har andre ting å bruke tiden min på) kommet med en ny implementasjon av Samba, så da er det fort duket for forvirring.

Mitt forslag: Hvis du er glad i WHS, Vista og alt det andre nye MS kommer med, og generelt er av den oppfatning at det er linux sitt problem om ikke alt funker, så vil jeg råde deg til å avslutte dine eksperimenter med linux.

Lenke til kommentar

Det var jo betryggende å høre at du også syns det var litt uklart Del. Jeg har jo litt begrenset med erfaring, men akkurat det med å dele mellom Windows og Ubuntu har jeg jo holdt på en del med.

Jeg har da gjort det til en vane og først dele en mappe med Nautilus for å ”få i gang” samba, og endret brukerettigheter til at ”andre” kan skrive. Så har jeg manuelt endret samba.conf på to ting; byttet ut MSHOME med min arbeidsgruppe, bare for å slippe og se mshome under ”nettverk” og komme rett til de delte maskinene, også har jeg til slutt endret ;security=user til security=share, nettopp for å slippe brukerautentisiering/ passord.

Så jeg stusset også litt over det med med brukerautentisiering i bug rapporten. Bug er jo bekreftet står det, så da må det vel være noe… :hmm:

Jeg ville igrunn bare gjerne vite hva bugen gikk ut på siden alt som har med Windows deling burde angå meg.

Når sant skal sies så får jeg opp passord dialog første gang jeg går inn på en mappe delt i Vista, men kommer rett inn enten jeg skrive mitt navn, Kåre, Jokkmokk, eller ingenting. Krysser jeg av ”husk for alltid” ser jeg det ikke igjen.

Den eneste måten jeg klarer å fremprovosere ”klarte ikke montere disk” er hvis jeg prøver å gå inn på noen av mappene som ikke er satt opp som delt i Vista, men som likevel er synlig i Nautilus. At de ikke lar seg montere uten videre er jo et sunnhetstegn, selv om Vista strengt tatt ikke burde vist de frem på nettverket i det hele tatt.

Vel, jeg skjønner jo at det er frustrerende hvis noe som har virket før ikke virker lenger Tacomode, og det er tilsynelatende en del som sliter med noe, men det jeg vil frem til er at det i alle fall ikke er noen generell bug som hindrer deling mellom Ubuntu og Vista, så vil tro ditt problem kan løses. WHS vet jeg ikke mye om, men det er vel i utgangspunktet tiltenkt at man skal ha klientprogramvare på XP/Vista maskinene man deler til. Så jeg vet ikke om delte mapper ser likt ut for Ubuntu som noe delt i Vista, eller om WHS har noe mer sære løsninger.

Lenke til kommentar
Bare ett lite spørsmål. Beklager off topic. Men vill 3,0B5 oppdateres automatisk till RC1?
Tror ikke de oppdaterer før 3.0 faktisk har kommet ut i endelig utgave.

Det var jo litt teit da men...

Takk for hjelpen :)

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Bare ett lite spørsmål. Beklager off topic. Men vill 3,0B5 oppdateres automatisk till RC1?
Tror ikke de oppdaterer før 3.0 faktisk har kommet ut i endelig utgave.

Det var jo litt teit da men...

Takk for hjelpen :)

Eller, ser ut som RC1 kommer snart, men Ubuntu-folkene er på "Ubuntu Developer Summit" akkurat nå, så skjer vel ikke før etter 23. mai. Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Hvorfor ventet de ikke bare til final release for Firefox 3? Tror de fleste hadde godtatt at en LTS utgave trengte litt mer finpussing uansett, og de ble jo gjort med forrige LTS utgave.

De argumentene jeg har lest om, var at ubuntu-teamet hadde intergrert FF3 så godt inne i ubuntu at det ikke gjorde noe at det var betautgave. Sto ikke dette i artikkelen?

Lenke til kommentar
For min del så kommer jeg ikke inn på Windows Home Server maskinen her i huset uten å skrive inn hostnavn OG sharenavn. Ganske irriterende i og med at det fungerte smertefritt i 7.10 :(
I likhet med pcp160, får også jeg opp alle maskinene i workgroup, og både ser og kommer rett inn på mapper hvor security=share. Det ser også ut som om det folk klager på i bug-tråden er problemer med å bruke brukerautentisering når security er satt til share. Såvidt jeg vet er nettopp security=share at du slår av brukerautentiseringen, så det er i det minste store usikkerheter rundt hva egentlig denne buggen er for noe. Jeg kan som sagt bekrefte det funker som forventet her med Nautilus i 8.04, delte mapper uten autentisering kommer opp og virker greit. Skal du ha autentisering setter du security til user, og bruker gjestekonto for de mappene du ønsker alle skal ha tilgang til. Når man deler data på nett ser jeg det som et poeng å tvinge brukeren til å velge policy.

Når det gjelder MS Home Server, så har jeg problemer med å se hvordan du i det hele tatt kan forvente full støtte fra linux. Ditt issue synes heller ikke relatert til bugg-rapporten såvidt jeg kan se, med forbehold om at både du og rapporten er noe diffuse. Ellers er mitt inntrykk at de nyere cifs-baserte implementasjonene av samba har noe strengere implementasjon enn de eldre smbfs-baserte. Uten at jeg har gravd i det vil jeg anta det kan spores til at MS endret protokollen for delte mapper gjennom noen generasjoner OS, hvilket gjør at du ikke har et entydig sett regler å forholde deg til, og hvor implementasjonen av disse reglene var unntatt offentligheten, slik at man må leke katt og mus for å finne ut hva MS egentlig har gjort. Nå har i tillegg Vista (fanden må vite hvilken implementasjon WHS bruker, jeg har andre ting å bruke tiden min på) kommet med en ny implementasjon av Samba, så da er det fort duket for forvirring.

Mitt forslag: Hvis du er glad i WHS, Vista og alt det andre nye MS kommer med, og generelt er av den oppfatning at det er linux sitt problem om ikke alt funker, så vil jeg råde deg til å avslutte dine eksperimenter med linux.

7.10 - Fungerte

oppgradering og halvtime-time senere:

8.04 - fungerer ikke lenger

Litt for enkelt å skylde på MS til enhver tid. Av og til er det faktisk linux det er noe galt med tro det eller ei.

Lenke til kommentar
7.10 - Fungerte

Litt for enkelt å skylde på MS til enhver tid. Av og til er det faktisk linux det er noe galt med tro det eller ei.

Mitt råd: Hold deg til MS.
Lenke til kommentar
7.10 - Fungerte

Mitt råd: Hold deg til MS.

Takk, men trenger ikke dine råd. Kjører Ubuntu på jobb, stuemaskin og dual boot på hovedmaskina og har tenkt å fortsette med det. Mitt råd til deg: slutt å være besserwisser hele tiden.

Lenke til kommentar

Taco, dette begynner å bli veldig slitsomt. La oss gå litt tilbake, du startet med å klage på en bug i Ubuntu, som du selv syntes var helt utrolig at slapp igjennom. Når vi da spør deg hva dette er for noe, svarer du dette:

Så kommer du drassende med denne bug-rapporten:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gvfs/+bug/209520

som kan spores til å gjelde mapper som deles ut fra en linuxmaskin med Security=Share:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/n...520/+viewstatus

noe du også ville sett om du hadde giddet å lese posten jeg faktisk brukte ganske lang tid på å servere deg. Nå kom det også for en dag at du delte ut aktuell mappe fra en windows home server, som eksplisitt fra MS kun støttes av operativsystem fra MS. Har du hørt om reverse engineering? Kanskje du har lyst til å lese om opphavet til Samba? Legg spesielt merke til denne delen:

Andrew Tridgell developed the first version of Samba Unix in 1992, at the Australian National University, using a packet sniffer to do network analysis of the protocol used by DEC PATHWORKS server software. "nbserver 1.5" was released in December 1993. Tridgell later discovered that the protocol was largely identical to that used by other network server systems, including Microsoft's LAN Manager software. He decided to focus on Microsoft network compatibility after that.
Jeg begynner å bli drittlei teskje, så du kan selv spore opp hvor mange ganger MS har endret implementasjon av protokollen. Her har du et hint:
Samba is an implementation of dozens of services and a dozen protocols, including NetBIOS over TCP/IP (NBT), SMB, CIFS (an enhanced version of SMB), DCE/RPC or more specifically, MSRPC, the Network Neighborhood suite of protocols, a WINS server also known as a NetBIOS Name Server (NBNS), the NT Domain suite of protocols which includes NT Domain Logons, Secure Accounts Manager (SAM) database, Local Security Authority (LSA) service, NT-style printing service (SPOOLSS), NTLM and more recently Active Directory Logon which involves a modified version of Kerberos and a modified version of LDAP. All these services and protocols are frequently incorrectly referred to as just NetBIOS and/or SMB. Samba can see and share printers.
Så kan vi legge til at NFS er overlegen Samba på det meste jeg kan komme på, men det vil naturligvis ikke MS bruke. Så hvor er problemene med NFS?
Næmen, du sier ikke det. Det har du faktisk helt rett i, men hvis skyld skal plasseres her, så vil jeg vel påstå at i dette tilfelle skal du være rimelig MS-fanatiker for å utbasunere skandaløs bug slik du gjorde.
Lenke til kommentar

Søk litt rundt på det så ser du at det er plenty av folk som opplever det samme som meg. Her er en som beskriver det litt bedre:

I have the same problem. Worked fine with 7.10. Now with 8.04 cannot see Vista shares.

My workaround: I go to places/network/windows_network/"my_machine_name"/ and the type the shared drive like C$ or U$ in my case.

Example: places/network/windows_network/"my_machine_name"/U$

Hope it helps till someone finds a better solution.

Altså du kan quote opp og ned og blåse så mye røyk du bare vil, faktum gjenstår - Dette fungerte i 7.10, men ikke i 8.04. Om ikke du har noen vista/whs eller andre MS shares er jo fint for deg, men det er faktisk folk som har dette problemet. Microsoft sin skyld, roten til alt ondt og alt det der - GREIT - men det er fremdeles noe som HAR fungert før og ikke fungerer lenger.

Lenke til kommentar
Søk litt rundt på det så ser du at det er plenty av folk som opplever det samme som meg. Her er en som beskriver det litt bedre:
I have the same problem. Worked fine with 7.10. Now with 8.04 cannot see Vista shares.

My workaround: I go to places/network/windows_network/"my_machine_name"/ and the type the shared drive like C$ or U$ in my case.

Example: places/network/windows_network/"my_machine_name"/U$

Hope it helps till someone finds a better solution.

Så nå gjelder problemet mapper delt ut med Vista? Det er mulig det er et issue der, men det er isåfall et nytt moment her, og utfra det pcp160 fortalte kan det være mye rart som skjer i Vista. La meg re-iterere fra post 146 som du åpenbart ikke leste særlig nøye: Ellers er mitt inntrykk at de nyere cifs-baserte implementasjonene av samba har noe strengere implementasjon enn de eldre smbfs-baserte. Så for alt jeg vet har protokollen som brukes i Ubuntu blitt strengere siden sist, og at dette er grunnen til at mappen ikke synes. Jeg foreslår at du sender inn en bugg-rapport istedet for å syte, så får du kanskje klarhet i hva problemet stikker i. Hvem vet, kanskje du virkelig har funnet en bug. Inntil det foreslår jeg at du er litt mer forsiktig med å rette pekefingre.
Lenke til kommentar

Ubuntu 6.10, 7.04, 7.10 og 8.04.

3 fullstendig forskjellige maskinoppsett med PSU som eneste fellesnevner...

6 forskjellige kontrollere og 3 forskjellige merker hard-disk.

...Og likevel sliter Live-CDen med å skjønne seg på S-ATA-disker:

post-80118-1211405817_thumb.jpg

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...