DataFMT Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg prøvde å installere denne Ubuntu-versjonen på en maskin som allerede har Vista installert. Installasjonen feilet ved installering av GRUB. Jeg har prøvd alternate CD i tillegg til den standard CD-en. Takler ikke denne versjonen Vista sin oppstartshåndterer? Jeg har ikke prøvd WUBI enda, og heller ikke å legge inn 7.10 for så å oppgradere. Litt skeptisk til WUBI dog. Anbefales det? Hadde vært godt å kun hatt en oppstartshåndterer. Litt skeptisk til å installere Ubuntu på en NTFS-partisjon. Systemet mitt er som følger: Windows XP Pro SP3 installert først. Windows Vista SP1 installert etterpå. Planen var å installere Ubuntu 8.04 som tredje system. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Jeg kan egentlig ikke hjelpe stort med selve problemet ditt DataFMT, men jeg kjører samme OS oppsett som deg på flere maskiner, så det skal ikke være noe problem i seg selv. Installerer selv alltid med Alternate cd. Unntaket kan være hvis man bruker noe bios-hack, eller kreative bootloadere for Vista. Men det er det jo ingen her på forum som gjør. Endret 13. mai 2008 av pcp160 Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg prøvde å installere denne Ubuntu-versjonen på en maskin som allerede har Vista installert. Installasjonen feilet ved installering av GRUB. Jeg har prøvd alternate CD i tillegg til den standard CD-en. Takler ikke denne versjonen Vista sin oppstartshåndterer? Jeg har ikke prøvd WUBI enda, og heller ikke å legge inn 7.10 for så å oppgradere. Litt skeptisk til WUBI dog. Anbefales det? Hadde vært godt å kun hatt en oppstartshåndterer. Litt skeptisk til å installere Ubuntu på en NTFS-partisjon. Systemet mitt er som følger: Windows XP Pro SP3 installert først. Windows Vista SP1 installert etterpå. Planen var å installere Ubuntu 8.04 som tredje system. Last ned EasyBCD, installer. Profit! Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Noen andre som sliter med installasjon av Nvidia sine drivere? Får lagt de inn og aktivert dem, men når de er oppe og går så blir ikke skjermen gjenkjent så den nekter og kjøre over 800x600. Har prøvd og sette oppløsningen som jeg skal ha men da detter driveren ut. Nvidia 169.12 har noen bugs som skaper problemer for enkelte kort. Jeg tipper at du har et av disse. Dersom dette er tilfelle er løsningen å laste ned 173.08beta fra Nvidia og kompilere driveren selv. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Min partisjon fungerte utmerket, i 12 timer. Nå booter den ikke lengre, kommer opp sånn konsoll-ish ting etter Ubuntulogoen har gått over en gang (når den går over, før den begynner å gå fra ene til den andre siden, om du skjønner ) Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Takk for svar, folkens. It makes sense Vet ikke om jeg skal oppgradere til nyeste Ubuntu. Er litt lei. Ubuntu er litt treigt her borte. Vurderer aa innstallere Arch paa hovedmaskinen min. Eller teste ut Mint. Lenke til kommentar
Lord Darkness Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Veldig bra artikkel, takker for den. Men... Canonical sverger til god, gammel oppskrift, noe som er synd ...det der blir for dumt! I vertfall i detta sammenheng. En flott artikkel men det er en ting jeg er uenig i, hvorfor skal en "piffe" opp utseende for en hver pris hver gang en releaser noe? Det som faktisk teller er at det bak fasaden fungerer slik det skal, det er veldig lett å tryne når du skal ordne masse "fancy crap" hehe ja, Vista er et skole eksempel på akkurat det. Har både ubuntu og vista, vista fyrer jeg bare opp når jeg skal spille alt annet gjør jeg på ubuntu. Veldig enig med det der! //LD Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det blir litt useriøst når du nesten ikke nevner de negative sidene her.. Problemer med ufw pulseaudio/flash hibernate generell ustabilitet osv osv.. Prøv å holde det objektivt =) Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Er forsåvidt enig i at utseendet har liten betydning - det tar bare noen få strakser å tilpasse det til noe man liker. Men Ubuntu er inngangsporten til Linux for mange - og er førsteinntrykket dårlig blir terskelen høyere. Derfor er det om å gjøre at valg av fonter, ikonsett, gnometema osv har så høy finish som mulig. At de prioriterer ned dette foran denne utgivelsen forstår jeg godt - denne versjonen har helt andre ting en utseendet den sliter med. Heldigvis har Ubuntu annonsert at de skal lansere kvartalsvise oppdateringer av isoene slik at disse etterhvert blir bra for LTS. Den første er ventet tidlig i Juli. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Prøvde meg nettopp på en ny installasjon av 8.04. Denne gangen fikk jeg ingen problemer med java eller flash. Firefox 3 har faktisk oppført seg bra så langt også. Får se hvor lenge det varer! Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Det blir litt useriøst når du nesten ikke nevner de negative sidene her..Problemer med ufw pulseaudio/flash hibernate generell ustabilitet osv osv.. Prøv å holde det objektivt =) Jeg har ikke opplevd noen problemer med ustabilitet, hos meg var Ubuntu stabil som en klokke (nei, aner ikke om klokker egentlig er særlig stabile, men dere skjønner hva jeg mener) hibernate = hvilemodus? hva slags problemer har du med PA og flash? Null problemer her borte. ufw skal jeg villig innrømme at jeg ikke har testet ettersom jeg ikke fant noe gui for det, regner ikke med at nybegynnere tuller med en command-line firewall med mindre de leter spesifikt etter det, og da finner de gjerne det de trenger og. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Problemer med ufwpulseaudio/flash hibernate generell ustabilitet Noen generell instabilitet kjenner jeg ikke til, men fri for bugs er ikke Ubuntu. Jeg har scannet brannmuren på min installasjon av 8.04 noen ganger og opplever den som potte tett. Har hatt problemer med Flash - som ser ut til å minimaliseres ved skifte av Nvidiadriver (kompilere selv) til 173.08 beta. Jeg har også avinstallert Gnome NetworkManager og erstattet den med Wicd. Endringen resulterer i at Prism, FF 3.0b5 og Evolution starter i online mode istedet for offline. Hadde samme problemet i OpenSuse og tror det har med mitt HSDPAmodem å gjøre. Har også løst problemer med java ved å laste ned opera 9.50 beta2 osv og ved å følge denne posten. Det ser ut til at de har hatt problemer med overgangen til ny kernel når det gjelder wifi - der er det / har vært problemer med drivere til flere wifichips inkludert mitt. Antar at dette relaterer seg til endringer i driverstack. Dette er vel det eneste problemet som gjenstår hos meg etter hva jeg kan se.( EDIT: Problemet ser ut til å oppstå ved oppdateringen mellom kernel 2.6.24.11 og 12 og har vedvart.) Jeg har vel skrevet i hver eneste tråd jeg har deltatt i og som gjelder Ubuntu at jeg synes at de bør prioritere bugfixing høyere. Problemet er at man trenger mange brukere for å få frem alle bugs - og det er ikke sikkert de får mange nok brukere med RC. Jeg kan bare gjenta meg selv - Man bør strengt tatt ikke installere Ubuntu før det har gått en måned eller to etter release om man vil sikre seg helt mot problemer. I denne versonen er det sikkert best å vente til 8.04.1 i juli eller 8.04.2 i sept/okt. Dette er forøvrig ikke unikt hverken for Ubuntu eller Linux. XPSP3 er et eksempel - Leopard endte vel på OSX 10.5.3 før det ble bra. Endret 13. mai 2008 av omaha Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det blir litt useriøst når du nesten ikke nevner de negative sidene her..Problemer med ufw pulseaudio/flash hibernate generell ustabilitet osv osv.. Prøv å holde det objektivt =) Jeg har ikke opplevd noen problemer med ustabilitet, hos meg var Ubuntu stabil som en klokke http://polishlinux.org/linux/ubuntu/ubuntu...uite-there-yet/ Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det fremgår jo av testen hvilken maskin distroen ble testet på. Dersom Skinney opplevde at maskinen var helt stabil så kan han vel vanskelig påstå at han har testet distroen og funnet den ustabil? Det er vel vanskelig å påpeke problemer med distroen på en HP DV 1000 og en ThinkPad X61s om disse ikke er tilgjengelige i denne testen? Jeg tillater meg å lime inn noen avsnitt fra testen - jeg finner ikke at det som er skrevet skjuler noe spesielt. Det fleste komponentene i MSI PR200 fungerer utmerket sammen med Ubuntu, og det uten at du trenger å installere noen drivere på egen hånd. Det eneste vi hadde problemer med var fingeravtrykkleseren, men vi må innrømme at vi ikke prøvde veldig hardt å få den til å fungere heller. Alle komponentene benytter seg dessuten av frie drivere, noe som betyr at driverne følger med Linux-kjernen, som igjen betyr at PR200 ikke vil ha noe driver-relatert problem med de andre Linux-distribusjonene der ute. Vi testet også om hvilemodus og dvalemodus fungerte, noe førstnevnte ikke gjorde. Sistnevnte fungerte derimot som forventet. Her bemerkes at fingeravtrykkleser og hvilemodus ikke fungerer ut av boksen på denne maskinen I vår test merket vi at Ubuntu slet med å bestemme seg om vi var koblet til en strømkilde eller ikke. Mao. kunne Ubuntu finne på å avslutte strømsparingen mens vi fortsatt kjørte på batteristrøm. For å få sammenlignbare resultater i testen fikk vi Ubuntu til å kjøre i strømsparingsmodus hele tiden. Canonical skal være klar over dette problemet og jobber med å fikse det. Dette problemet skal kun ramme enkeltmaskiner og gjelder langtifra alle. Her bemerkes problem med applet i Gnome Med det siste utsagnet i mente, kan man spørre seg om hvorfor Ubuntu har Firefox 3 Beta 5 som standard nettleser. Til Canonicals forsvar, så har de gjort en god jobb med å integrere denne betaversjonen i distribusjonen. Vanligvis når du har kommet til en side med flash innhold, uten å ha flash installert, har Firefox bedt deg om å laste ned Adobes flash plugin. I Ubuntu 8.04 vil du nå få mulighet til å laste ned Adobes versjon av Flash, eller swfdec eller gnash (som begge er frie implementasjoner). Firefox passer også fint inn med Ubuntus visuelle stil, og undertegnede har fortsatt til gode å oppleve at nettleseren krasjer. Denne artikkelen ble skrevet i sin helhet med Firefox 3 Beta 5. Her settes spørsmålstegn ved valget av Firefox 3.0 B5 Siden Ubuntu nå benytter seg av Pulseaudio som standard, så er det litt rart at konfigurasjonsverktøyene for denne lydserveren ikke følger med i standardinstallasjonen, ettersom du ikke får utnyttet Pulseaudio skikkelig uten disse. Ved å installere pakken padevchooser med Synaptic, så vil de resterende konfigurasjonsverktøyene lastes ned og installeres automatisk. Her påpekes mangler relatert til PulseAudio Dersom man titter i launchpad finner man at antallet bugs rapportert mot released versjon har økt kraftig siden lansering. Jeg ser ikke helt at det er Skinneys rolle å finne disse bug'ene. Dersom han har opplevd de under testingen bør de selvsagt påpekes - men han behøver jo ikke å erfare eksempelvis Flashproblemene med et GMA X3100-kort selv om jeg erfarer problemer med et Nvidia Go? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Lenken jeg postet var for å vise at ikke alle installasjoner er like problemfrie som i denne artikkelen. De problemene Xvani nevner (dersom de er basert på hans personlige erfaring) stemmer ganske godt med polishlinux sin artikkel. Forresten er det beklagelig at den norske oversettelsen er så elendig gang på gang fra Canonical. Rosetta bør legges ned snarest mulig. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Mandriva er vel bedre oversatt - spesielt til Nynorsk... Xvani antyder useriøsitet og manglende objektivitet - og det er jeg ikke enig i. Du finner flere innlegg fra meg som påpeker svakheter i 7.04, 7.10 og 8.04 både på HW.no og Linux1. Jeg regner ikke med at alle er enige med meg eller har de samme erfaringene - eller bryr seg for den del Jeg kan selvsagt (som dere) tillate meg å være vesentlig mer subjektiv enn en skribent, men jeg foretrekker å gå etter ballen... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=11022159 Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Denne artikkelen har gått meg hus forbi. Fin å lese på jobb Veldig bra skrevet Robin, virker som du sitter igjen med det samme inntrykket på 8.04 som meg. Men skrotingene har bestemmt seg for å legge inn en ustabil rt2500 driver for trådløsekort, som gjør at hele ubuntuopplevelsen trekker ned og jeg blir tvinget ned til 7.10 igjen. "DIN NOOB! DET FINNES HOTFIXER TIL SLIKT" ja, men ubuntu er en brukervennlig distro som ikke skal hoppe så mye i støtten til hw fra verson til verson. Noe som jeg og sikkert mange andre føler med ubuntu; hw-støtten fra kjernen endrer seg når det kommer en ny verson. Siden 6.06 har jeg opplevd mye rart rundt de få hw-enhetene jeg har. Støtte eller ikke-støtte, det er spørsmålet. Ser du skriver mao. flere ganger robin, jeg som ikke er helt inn i nerde-sjargongen, kan du utdype utrykket? Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Marsan, jeg skjønner din frustrasjon, men i dette tilfelle er det ikke så lett å se hva de skulle ha gjort. Jeg ser at mange som tidligere hadde problemer, nå får sine kort til å fungere, men du er altså blant de uheldige hvor det har gått motsatt. Driveren du har problemer med jobbes det på spreng med, så du går en lys fremtid i møte i det minste. Les om historikken her: http://www.linux.com/feature/132701 Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Ser du skriver mao. flere ganger robin, jeg som ikke er helt inn i nerde-sjargongen, kan du utdype utrykket? Mao Kan vel også bety med andre ord Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Marsan, jeg skjønner din frustrasjon, men i dette tilfelle er det ikke så lett å se hva de skulle ha gjort. Jeg ser at mange som tidligere hadde problemer, nå får sine kort til å fungere, men du er altså blant de uheldige hvor det har gått motsatt. Driveren du har problemer med jobbes det på spreng med, så du går en lys fremtid i møte i det minste. Les om historikken her:http://www.linux.com/feature/132701 Jeg vil tro du har rett, mange som får ny støtte til hw som ikke har vært støttet tidligere. Nesten så jeg tenker å få tak i meg en wifi-usbdoongle på siden av pci-kortet mitt, så jeg har mer å velge i. Ser ut som det samme trøbblet som jeg hadde på 8.04 også dukker opp i arch linux. Får spørre fattern om jeg får meg en jensen doongle av han. Fint å lese om utviklingen av rt2x00 men det hjelper så lite når man er avhengig av driveren her og nå. Får bare håpe det blir bedre etterhvert. Takk for oppklaringen rundt mao, ganske rart å se det stå i en hw-artikkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå