Indyson Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Jeg får kontakt med aksesspunktet, hvor ADSL'n er koblet på, fra min datamaskin, men jeg kommer meg ikke videre ut på nett. Når jeg søker etter tilgjengelige nettverk med det trådløse kortet mitt, finner jeg heller ingen nettverk. (Men jeg får inn signalstyrke, jeg har også muligheten til konfigurere aksesspunktet fra mitt trådløse kort.) Kan noen hjelpe meg med dette? Hvordan skal aksesspunktet (mustek Ap-22) konfigureres? Evt. hva annet kan være galt? På fårhånd, takk! Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hvis du har koblet opp ting riktig, da bør du kunne få IP fra NGT-ruteren gjennom aksesspunktet. Har du fått ip fra ruteren, f.eks 10.0.0.2? Hvis ikke, ja da må sjekke kabling og oppsett. Se etter om f.eks link-lyset for ethernet-kontakten på ruteren lyser. I praksis er det tilnærmet ingenting du behøver å konfigurere på aksesspunktet utenom SSID ( nettverksnavnet ). Straks du ser at nettverket er oppe og går kan du gjøre ting litt mer sikkert. Sette opp kryptering med WEP, MAC-adresse filtrering, slå av broadcast av nettverksnavnet og trådløs konfigurasjon.. etc. Lenke til kommentar
Indyson Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg får ip-adresse fra aksesspunket som du beskriver, problemet når jeg setter på denne dhcp, så virker det som aksesspunket ikke får noen ip. Jeg får 10.0.0.2, mens aksesspunket ikke får noe. Dermed mister jeg kontaken med aksesspunket, og må resete det, for å få kontakt med det igjen. Du skriver at ssid-navnet må konfigureres... På noen spesiell måte? Hva er galt med navnet som er default? (Har VELDIG lite oversikt på sånne ting...) Lenke til kommentar
EAK Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg får kontakt med aksesspunktet, hvor ADSL'n er koblet på, fra min datamaskin, men jeg kommer meg ikke videre ut på nett. Kan noen hjelpe meg med dette? Hvordan skal aksesspunktet (mustek Ap-22) konfigureres? Evt. hva annet kan være galt?På fårhånd, takk! Hei! Jeg hadde akkurat samme problem med min SMC Barricade. Problemet ble løst ved å plugge ledningen fra Netopia til en av portene (1 - 2 - 3) og IKKE til WAN porten. Da fungerte alt glimrende. Lykke til. EAK Lenke til kommentar
Bimmer Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Bare en sidekommentar til Indy. Ikke bruk default som SSID, det er første skritt på veien for en hacker som prøver seg (hvis SSIDen er skjult) Skjul SSIDen hvis boksen din støtter det. Skru på 128 bit WEP. 40bits kan knekkes hvis man sniffer 100 MB data fra deg (mener det var det). Skru på MAC filtrering, slik at bare godkjente MAC adresser blir tildelt IPadresse, og/eller får tilgang til WLANet ditt. (Det finnes dessverre "utilities" som faker MAC adresser også). Sjekk loggene dine, se om ukjente maskiner har fått tildelt IP adresse. (men man kan jo prøve seg med en fast, så det er ikke noen garanti) Det beste er om du kan lage en DMZ hvor du plasserer WLAN burken, slik at man ikke får tilgang til det interne nettverket. Dette er litt mas å sette opp og koster litt mer, så det er vel litt overkill på hjemmenettverk.. Hvis du ikke har statshemmeligheter på diskene dine :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå