Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus A8N SLI - chipset vifte har tatt kveld!

Anbefalte innlegg

Hei. For to år tilbake kjøpte jeg meg maskin i deler. HK var et ASUS A8N SLI Deluxe. Helt siden jeg begynte å bruke maskinen har den oppført seg litt rart. Smått har den ikke slått seg på m.m.

Så her en dag døde den helt ut. Dvs. jeg klarer å starte den etter at den har stått ei stund (OS'et klarer ikke å boote ferdig). Men så går den i lås. Etter litt fikling kom jeg frem til at chipset vifta ikke starter opp når jeg slår på maskina. Og jeg lurer på om det er her problemet ligger. Jeg har forsøkt å koble til en annen vifte (gammel cpu vifte), for å se om det i det hele tatt kom noe strøm til vifta. Denne vifta starter umiddelbart opp når jeg slår på maskina, og derfor kan det altså virke som om dette er rota til mine problemer.

Spørsmålet er da om chipen kan ha tatt skade av dette? Den har fått stå påslått i flere minutter, ja sikkert opptil en time, og helt sikkert uten at vifta har gått rundt. Er det noen sjans for at den har tatt skade av dette? Tror dere at problemet vil løse seg med å kjøpe ei ny chipset vifte?

Endret av sturla72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. For to år tilbake kjøpte jeg meg maskin i deler. HK var et ASUS A8N SLI Deluxe. Helt siden jeg begynte å bruke maskinen har den oppført seg litt rart. Smått har den ikke slått seg på m.m.

Så her en dag døde den helt ut. Dvs. jeg klarer å starte den etter at den har stått ei stund (OS'et klarer ikke å boote ferdig). Men så går den i lås. Etter litt fikling kom jeg frem til at chipset vifta ikke starter opp når jeg slår på maskina. Og jeg lurer på om det er her problemet ligger. Jeg har forsøkt å koble til en annen vifte (gammel cpu vifte), for å se om det i det hele tatt kom noe strøm til vifta. Denne vifta starter umiddelbart opp når jeg slår på maskina, og derfor kan det altså virke som om dette er rota til mine problemer.

Spørsmålet er da om chipen kan ha tatt skade av dette? Den har fått stå påslått i flere minutter, ja sikkert opptil en time, og helt sikkert uten at vifta har gått rundt. Er det noen sjans for at den har tatt skade av dette? Tror dere at problemet vil løse seg med å kjøpe ei ny chipset vifte?

Kjøp denne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=2228

Installer og se om det løser problemet og at maskinen blir stabil.

Bonus at det ikke blir støy fra denne passive her, bare pass på at det er noe gjennomstrømming igjennom kabinettet ditt.

Kan hendte chipsettet er skadet, men kun en måte å finne det ut på. Fiks kjøle problemet og se om det er stabilt eller ei. :)

Lykke til. PS har kjørt denne Zalman ribben selv tidligere (nå vannkjøling på CPU, GPU og chipset). HAr også flere venner som har den samme Zalmannen på flere ASUS A8N kort uten prob. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...