Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Boliglån: Avdragsfrihet / Låne over kjøpssum

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og samboeren min vurderer å kjøpe leilighet. I og med at vi tidligere kun har leid har vi derfor noen spørsmål rundt boliglån:

Er det mulig å låne mer penger enn selve kjøpssummen? Slik at vi da har noen kroner ekstra til oppussing/hvitevarer?

Jeg ser for meg følgende scenario:

Leilighetens pris:	  1 390 000
Leilighetens låneverdi: 1 100 000
Totalt lån:			 1 450 000

Er det da slik at jeg må ha 250 000 - enten i egenandel eller som sikkerhet (feks foreldres bolig?)? Og at jeg da kan låne godt over selve kjøpssummen forutsatt at banken går god for summen samt at jeg stiller sikkerhet?

I og med at vi begge skal studere i tre-fem år og renta sannsynligvis kommer til å gå opp et par hakk vurderer vi å be om noen avdragsfrie år til vi er helt sikre på at vi kan betale. Er det slik at vi allikevel kan betale avdrag dersom vi selv ønsker dette? Hvis vi feks har penger til overs en mnd (dette er i praksis garantert men hvis renta går opp 2-3% hadde det vært fint å slippe avdragene)?

Noen som har noen tips/råd om hvordan vi kan komme banken i møte?

Vi har ikke egenandel, jeg har fagbrev fra elektro som jeg kan falle tilbake på dersom økonomien skulle skjære seg, er ansatt i et større firma som jeg tilogmed får stipend fra, skal ta ingeniørfag innenfor elkraft, hun skal ta jus (så med dagens marked er vi garantert jobb etter endt utdanning). I tillegg har vi har satt opp et detaljert budsjett (der vi regner med ei rente på 10%) og planlegger å skrive samboerkontrakt for å vise banken at vi mener alvor (vi har vært i lag i 3 1/2 år).

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får ikke lånt mer enn boligen er verd som boliglån, siden hele grunnen til at boliglån er såpass billig er at banken har sikkerhet i boligen. For den delen som overstiger verdien på boligen ville det ikke være noen sikkerhet. Hvis foreldrene dine stiller som kausjonist kan du derimot låne mer. Jeg tviler imidlertid litt på om dere får lån uten at noen av dere har jobb og heller ikke kommer til å få det på flere år. Bankene har blitt ganske mye mer restriktive i det siste.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg og samboeren min vurderer å kjøpe leilighet. I og med at vi tidligere kun har leid har vi derfor noen spørsmål rundt boliglån:

Er det mulig å låne mer penger enn selve kjøpssummen? Slik at vi da har noen kroner ekstra til oppussing/hvitevarer?

Jeg ser for meg følgende scenario:

Leilighetens pris:	  1 390 000
Leilighetens låneverdi: 1 100 000
Totalt lån:			 1 450 000

Er det da slik at jeg må ha 250 000 - enten i egenandel eller som sikkerhet (feks foreldres bolig?)? Og at jeg da kan låne godt over selve kjøpssummen forutsatt at banken går god for summen samt at jeg stiller sikkerhet?

I og med at vi begge skal studere i tre-fem år og renta sannsynligvis kommer til å gå opp et par hakk vurderer vi å be om noen avdragsfrie år til vi er helt sikre på at vi kan betale. Er det slik at vi allikevel kan betale avdrag dersom vi selv ønsker dette? Hvis vi feks har penger til overs en mnd (dette er i praksis garantert men hvis renta går opp 2-3% hadde det vært fint å slippe avdragene)?

Noen som har noen tips/råd om hvordan vi kan komme banken i møte?

Vi har ikke egenandel, jeg har fagbrev fra elektro som jeg kan falle tilbake på dersom økonomien skulle skjære seg, er ansatt i et større firma som jeg tilogmed får stipend fra, skal ta ingeniørfag innenfor elkraft, hun skal ta jus (så med dagens marked er vi garantert jobb etter endt utdanning). I tillegg har vi har satt opp et detaljert budsjett (der vi regner med ei rente på 10%) og planlegger å skrive samboerkontrakt for å vise banken at vi mener alvor (vi har vært i lag i 3 1/2 år).

Takk!

Hei, skal prøve å svare så godt som mulig på det du lurer på her.

1. Du kan i dag få førstehjemslån, dvs. at du låner inntil 100% av kjøpesum. I noen tilfeller må du dekke omkostningene dine selv, i andre ikke, det kommer litt ann på hvilken bank du velger. Avdragsfrihet på slike førstehjemslån er ikke normalt, men kan i noen tilfeller gå.

2. Skal du låne utover kjøpesum, i ditt tilfelle 1.390.000,- kan du ta dette som et "etableringslån" ved siden av, dette er typisk noe dyrere lån, men billigere enn forbrukslån og er ment skal gå til hvitevarer og møbler.

3. Om du/dere får lån eller ikke kommer ann på hvilken situasjon dere er i. Banken ønsker i de fleste tilfeller en fast inntekt, men kan også "investere" i dere da dere begge skal utdanne dere til noe "høyere". Bankene bruker noe som heter SIFO budsjett (som er en gjennomsnittlig norsk familie sitt budsjett) når de setter opp likviditeten dere har pr mnd. Lånet etter modellen SKAL også betales ned på henholdsvis 20 eller 25 år og renten blir skrudd opp med alt fra 2 til 4%. Dette er forskjellig fra bank til bank. Det skal nevnes at det hjelper at du har satt opp detaljert budsjett samt viser til samboerkontrakt. Dette viser ryddighet og teller positivt ut i en lånesak.

4. Du kan søke på lån på mange måter, enten ringe sentralbordet til banken du ønsker å bruke for så å bli satt til en saksbehandler for møtebooking. Andre banker igjen har svært kompetente rådgivere pr. telefon du også kan snakke med.

Lykke til...

Lenke til kommentar

Takk, khoas :)

Eksempelet var bare noe tatt utfra hodet men vi regner med å be om lån på rundt 1 600 000. Dermed kan vi, hvis vi har ekstrajobb(er) med tilsammen 12t/uke, klare å betale avdrag så lenge renta holder seg under 8%. Hvis renta, i verste fall når 10% iløpet av de neste 5 årene, klarer vi da kun å betale rentene av lånet. Derfor tenkte vi å be om et avdragsfritt lån og heller betale alt vi hæler, hvis det lar seg gjøre. Et annet alternativ er også 5 år med fast rente (noe som kanskje lønner seg mer enn avdragsfritt dersom renta går opp)

Når du nevner at renta blir skrudd opp 2-4 % - mener du da pga vår situasjon eller tenker du renteøkninger de neste årene?

Lenke til kommentar

Tror han mener at banken legger inn en eventuell renteoppgang på 2-4 prosentpoeng, for å se om dere likevel klarer dere bra. Sett opp så mye som mulig på papir. Tenk på hva dere sparer i forhold til en gjennomsnitts-person. F.eks om en ikke røyker, drikker ol, kan en trekke vekk litt der.

Selv slet jeg litt med å få det lånet jeg ville. Jeg måtte låne 100% av kjøpesum, + 40.000 fra et bil-lån skulle slettes, og 10.000 til en liten start på opp-pussing. Banken ville ha foreldre-sikkerhet/kausjonist for ca 50.000, men til slutt slapp jeg heldigvis det. Det hjalp veldig at jeg hadde regnet mye og fått mange tall ned på papiret:) Utgifter, inntekter osv osv osv.

For meg ble det over 3 x brutto års-inntekt. Bankene ser ut til å helst holde seg under 3x.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Skal selv begynne å forhandle med banken for å se hva jeg kan få siden jeg er på utkikk.

I mitt tilfelle er det litt annerledes. Jeg tjener 405K i året og skal se etter hus sammen med en kamerat der vi vurderer å vertikal/horisontal dele huset etterpå. Grunnen til dette er fordi det er billigere enn leilighet og at vi ønsker å ha litt tomt.

Håper på å kunne i allefall få disp opp til 1,5 så får vi heller så hva vi finner på markede.

Har også et billån på ca 80K som jeg har lyst å smelte inn i dette lånet når huskjøpet blir aktuelt. Men det må vi se litt ann på når det nærmer seg.

Nå skal det sies at min kamerat jobber på nordsjøen og tjener ca 600K i året. Så sammen er vi godt økonomisk stabile.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...