Gå til innhold

Problem med to tunere tilkoblet lnb med 4 utganger

Anbefalte innlegg

Har koblet opp to tunere til en tallerken med et lnb hode med 4 utganger. Den ene tuneren(A) er ca 100 m ifra antennen og fungerer helt fint uten forsterker. Den andre tuneren(B) er ca 140 m fra antennen og med forsterker. Tuner B fungerer også helt fint så lenge tuner A er påslått, men med en gang tuner A slås av mister tuner B signaet på tv2.

Vi har prøvd med et quad lnb på 0,2db og et på 0.3db, begge med samme problemet.

Tuner B har fungert helt fint før med et singel lnb på 0,6db.

Noen som har en forklaring på mitt problem? Og kanskje en løsning:)

litt vanskelig å forklare helt, så spør hvis jeg har utelatt noe.

Prøver meg på en enkel skisse: skisse_parabol.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har koblet opp to tunere til en tallerken med et lnb hode med 4 utganger. Den ene tuneren(A) er ca 100 m ifra antennen og fungerer helt fint uten forsterker. Den andre tuneren(B) er ca 140 m fra antennen og med forsterker. Tuner B fungerer også helt fint så lenge tuner A er påslått, men med en gang tuner A slås av mister tuner B signaet på tv2.

Vi har prøvd med et quad lnb på 0,2db og et på 0.3db, begge med samme problemet.

Tuner B har fungert helt fint før med et singel lnb på 0,6db.

Noen som har en forklaring på mitt problem? Og kanskje en løsning:)

litt vanskelig å forklare helt, så spør hvis jeg har utelatt noe.

Prøver meg på en enkel skisse: skisse_parabol.bmp

Jeg vil tippe at pga. den lange kablelen til tuner B + forsterker så får ikke LNB nok strøm/spenning til å fungere. Mottager B har antagelig problemer med å drive både LNB og forsterker. Dette problemet er sannsynligvis mindre når tuner A er påslått siden den da mater LNB'en med strøm.

Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre med dette. I noen mottagere finnes det en mulighet for å øke LNB spenningen ved lange kabelstrekk. Om det hjelper er jeg usikker på.

For at du skal motta horisontal polarisasjon (som TV2 sender på) så må LNB'en motta 18 volts spenning. Antagelig faller spenningen for mye på kabelstrekket når mottager B skal drive både forsterker og LNB.

Er det Canal Digital eller Viasat du mottar ?

Hvilken mottager er det du benytter som Tuner B ?

Dersom det er horisontale kanaler som er problemet så mangler du sannsynligvis også kanalen

"FEM" og BBC World. TV3 Norge,NRK osv. burde da fungere siden de er vertikale.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at pga. den lange kablelen til tuner B + forsterker så får ikke LNB nok strøm/spenning til å fungere. Mottager B har antagelig problemer med å drive både LNB og forsterker. Dette problemet er sannsynligvis mindre når tuner A er påslått siden den da mater LNB'en med strøm.

Mottaker b har jo fungert med et hode med en utgang, da med akkurat samme kabler. Forskjellen da var at det var at 0,6db hode.

Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre med dette. I noen mottagere finnes det en mulighet for å øke LNB spenningen ved lange kabelstrekk. Om det hjelper er jeg usikker på.

Har prøvd dette uten reultat.

Er det Canal Digital eller Viasat du mottar ?

Jeg mottar Canal Digital.

Hvilken mottager er det du benytter som Tuner B ?

Har prøvd med en Strong og med en fra Canal Digital.

Dersom det er horisontale kanaler som er problemet så mangler du sannsynligvis også kanalen

"FEM" og BBC World. TV3 Norge,NRK osv. burde da fungere siden de er vertikale.

Ja, tror det er horisontale kanaler som er problemet

Hva er forskjellen på hoder med f.eks 0,2db, 0,3db og 0,6db? Kan det hjelpe å bytte til et hode på 0,6 db?

Lenke til kommentar
Skift ut coaxcable til en 120db kabel da denne har sine fordeler på lange strekk.En kjenning av meg skiftet ut billig kabel med denne og signalet gikk fra 40% til 70% uten forsterker

Men i og med at tuner B har bra signal (65%) med singel lnb og ingen problemer på noen av kanalene skulle man jo tro at kabelen var god nok. Jeg synes jo det høres logisk ut at problemet ligger i hodet, men vil gjerne ha synspunkter fra andre som kanskje har litt mere greie på parabol enn jeg har.

Jeg er helt enig i at kabelen har mye å si for signaltap på lange strekk, men det er jo dumt å kjøpe 140 m kabel hvis det er hodet som er for dårlig.

Noen som vet hva det vil si dette med desibelstyrke på hodene?

Takker for alle mulige teorier og løsninger:)

Lenke til kommentar

Mottaker b har jo fungert med et hode med en utgang, da med akkurat samme kabler. Forskjellen da var at det var at 0,6db hode.

Godt poeng. Da kan det være twin hodet (eller quad?) krever mer strøm. Det kan også være at det krever marginalt høyere spenning for å gi ut horisontal pol. Det er kanskje verdt å forsøke flere forskjellige twin eller quad LNB'er.

Ja, tror det er horisontale kanaler som er problemet

Jeg ville forsøkt å få bekreftet at det er horisontale kanaler i høyt og lavt bånd som er problemet. Da kan du kanskje klare å løse problemet med en annen LNB.

Hva er forskjellen på hoder med f.eks 0,2db, 0,3db og 0,6db? Kan det hjelpe å bytte til et hode på 0,6 db?

Forskjellen er at en 0.2dB LNB har mindre støytall enn den med 0.6dB. Mindre støytall gir bedre signal forutsatt at LNB gir høy nok forsterkning. Det er som regel bare fordeler med lavt støytall. Støytallene som oppgis for LNB'ene stemmer ikke så du skal ikke stole blindt på disse verdiene siden de bevisst settes lavt for at LNB'en skal selge bedre. I de fleste tilfeller er at mange andre faktorer i en LNB som er like viktig som støytallet.

Lenke til kommentar

Om det viser seg etter å ha prøvd flere LNB'er at du har behov for å øke spenningen, så lar det seg løse:

Du trenger en slik og en slik strømforsyning, pluss en kontakt som passer (f.eks. denne) og litt elementære loddekunnskaper. Du fjerner/deaktiverer 220V strømforsyningen i Spaun-forsyninga, og mater den i stedet med strøm fra Clas Ohlson-strømforsyninga, som kan reguleres i trinn på 1V helt opp til 24V. Har man behov for å øke spenninga på vertikal polarisering lar også det seg gjøre: inne i den skjermede delen av Spaun-forsyninga sitter det en kretskortmontert regulator på 15V, som kan byttes ut.

Selv har jeg ca. 400 m RG11-kabel med tre forsterkere, og dermed et betydelig spenningsfall pga kabellengden. Jeg mater derfor Spaun-strømforsyninga med 22V (mot normalt 19) fra Clas Ohlson-forsyninga, og har byttet ut den interne regulatoren som styrer "den vertikale spenninga" fra 15 til 18V. Dette har virket 100% i flere år for meg, uten at kretsene i Spaun-forsyninga har vist tegn på å fuske pga innspenninga som er 3V høyere enn den skulle vært. DiseqC-signalene for å skifte mellom flere hoder/satelitter virker også problemfritt.

Minuset med denne løsninga er at det koster endel penger (ca. 1600kr tilsammen for delene), og at man trenger litt elementære hobby-loddekunnskaper og utstyr.

Synes ellers det er litt rart at spenningsfall skulle være noe problem på bare ca. tredjeparten så lang kabel som det jeg har, men det kommer vel helt an på kabeltypen som er brukt. Er det brukt RG-59 eller RG-6 kabel kan jeg forstå det..

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre ikke den som kan så mye om Parabol og i hvertfall ikke når det gjelder å lodde og styre:) Men jeg er sikker på at for en som har peiling ville det ikke vært noen sak å ordne dette.

Noen som vet om det finnes en spesiell type hode som utmerker seg på noe vis som jeg burde prøve? i og med at alt har funket med et singel lnb, burde jo kablene holde på et lnb med fire utganger?

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...