Gå til innhold

Ladekrets for båt med solcelle og generator.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal til med å rydde opp den elektriske installasjonen i en seilbåt, og i den forbindelse har jeg tegnet følgende ladekrets.

 

Ladekrets.jpg

 

Er det noen som har noen innspill ang dette? Går det bra å ha skilledioder i mellom solcelle-regulatoren og batteriene?

Endret av Cerv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en regulator på generatoren og vist da den ikke er innebygget men det vet du vel.

Lure på om du ikke må skille generator og solcelle panelet på et vis så generatoren ikke "lader" solcellepanelet.Mulig regulatoren fixe dette..

Lenke til kommentar
Du må ha en regulator på generatoren og vist da den ikke er innebygget men det vet du vel.

Lure på om du ikke må skille generator og solcelle panelet på et vis så generatoren ikke "lader" solcellepanelet.Mulig regulatoren fixe dette..

 

Regulatoren til solcelle-panelet har en diode for å unngå reverse current, og generatoren regulerer seg selv ja.

 

Det eneste som er problematisk så langt jeg kan se er at man får spenningstap over dioder, men foreløpig har jeg ikke funnet noen bedre metoder.

Lenke til kommentar
Det eneste som er problematisk så langt jeg kan se er at man får spenningstap over dioder, men foreløpig har jeg ikke funnet noen bedre metoder.

Det er akkurat dette spenningstapet jeg tror du vil få problemer med. Du vil få en heller puslete ladestrøm på batteriene. Tenk deg 14.5V - 0.7V er 13.8V. Det er ikke mye å skryte av, og egner seg mer som vedlikeholdslading. Det er mulig du må tweeke regulatoren slik at du har spenningskjenningen i denne forbi diodene, altså rett på batteriet.

Kommer kanskje med et forslag litt senere, på kobling, til deg.

Lenke til kommentar

Nei, dette var enklere sagt enn gjort gitt :hmm:

Det er faktisk ingen annen mulighet hvis du absolutt vil ha det slik, med hensyn til forbrukfordeling og lading o.a. Men, jeg tror du blir nødt til å tweeke generatoren, eventuellt montere en annen generator med utvendig regulator.

Husk FEITE dioder. Muligens må du opp i 150A,200V for driftsikkerhet.

Lenke til kommentar
Nei, dette var enklere sagt enn gjort gitt :hmm:

Det er faktisk ingen annen mulighet hvis du absolutt vil ha det slik, med hensyn til forbrukfordeling og lading o.a. Men, jeg tror du blir nødt til å tweeke generatoren, eventuellt montere en annen generator med utvendig regulator.

Husk FEITE dioder. Muligens må du opp i 150A,200V for driftsikkerhet.

 

Du er nok inne på noe der, jeg kommer nok til å hente "sense" for feltspenningen på generatoren fra batteripolen for å kompensere for tapet over dioden. Det går derimot ikke på solcelleregulatoren, så der må jeg nok klare meg med spenningstapet..

 

taz, de komponentene du henviser til er sikkert kurante alternativer, men de er en del dyrere enn dioder. Jeg har funnet en tilsvarende som den du henviser til for 1600,-, men det er fortsatt 1300,- dyrere enn diodene. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg synes det er verd den økte kostnaden.

Endret av Cerv
Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for å bruke et eget diodeskille mellom solcelleregulatoren og batteriene. Da kan du bruke noe forholdsvis små og billige dioder med lite frespenningstap. Med scotkydioder vil du klare å få mindre enn 0,4V spenningsfall fra regulatoren til batteriene.

 

Et annet alternativ vil kunne være å lage et diodeskille med mosfeter som alltid sender strømmen til batteriet med lavest spenning. Da vil du eliminere spenningsfallet helt men du må lage en styring av diodene som føler spenningen på begge batteriene.

 

 

space

Lenke til kommentar
Det er ikke noe i veien for å bruke et eget diodeskille mellom solcelleregulatoren og batteriene. Da kan du bruke noe forholdsvis små og billige dioder med lite frespenningstap. Med scotkydioder vil du klare å få mindre enn 0,4V spenningsfall fra regulatoren til batteriene.

 

Et annet alternativ vil kunne være å lage et diodeskille med mosfeter som alltid sender strømmen til batteriet med lavest spenning. Da vil du eliminere spenningsfallet helt men du må lage en styring av diodene som føler spenningen på begge batteriene.

 

 

space

 

 

Jeg har sett på en styrekrets med mosfeter, og det er helt klart et alternativ, men det er en god del dyrere å få istand.

 

Saumfarte ELFA for high-current schottky dioder, fant noen som gikk ned til 0,55 som kunne være aktuelle. Helt klart en forbedring. Mange takk.

 

Da får det bli 4 dioder i istedet for 2, samt sense for feltspenning på generatoren rett fra batteripolen så tror jeg jaggu jeg er i mål!

Endret av Cerv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...