r2d290 Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hallo Står i trafikkboka mi, noe om at hvis et barn er under x år (tror det var 15 år), så er det lov til å være en pasasjer mer i baksetet, enn det vognkortet tilsier. Dersom det er en bil med bilbelte, skal ekstrapasasjeren sikres. spm1: betyr under 15 år at en person som er 15 år kan være ekstrapasasjer, eller er det fra 0-14 (+364 dager) år? spm2: hvordan fester man en ekstrapasasjer forsvarlig, hvis det er 3 bilbelter i baksetet i bilen og 4 pasasjerer som skal sitte der? er det 2 eller 3-punktsbelte som skal brukes på den siste, og må isåfall to pasasjerer dele ett belte? Skal ekstrapasasjeren sitte ved sidenav, eller oppå en annen pasasjer? spm3: hva skjer hvis det er en bil med to eller tre seter foran, og ingen bak. Faller da denne regelen bort? Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 hvor gammel er den boka? Skal snart opp til teoriprøven og har aldri sett noe til dette. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 hmm. trodde det var den nyeste jeg :/ eller, den er vel begynt å bli noen år, men... når jeg kommer hjem i kveld/morgen, skal jeg slå opp isbn-nr og sidetall Men, du kan prøve å slå opp i registeret bak, på "ekstrapasasjer", og se om du får opp noe. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Dette står faktisk i ei bok som står her i hylla også, men har aldri hørt om dette før(ikke den boka eg brukte ved oppkjøring). Denne boka er i fra 1999, "Vegen til førarkortet" med ISBN 82-7310-103-7. Dette med ekstra passasjer står på side 52. Slik eg tolker teksten i boka kan man ha med ett barn under 15 år i baksetet i tillegg til de som det står opplyst om i vognkortet. Dersom bilen ikke har baksete faller nok regelen bort. I tillegg står det at i bil med belter skal passasjerene sikrest. Hvordan den siste ekstra passasjeren skal sikrest står det ingenting om. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Dette står faktisk i ei bok som står her i hylla også, men har aldri hørt om dette før(ikke den boka eg brukte ved oppkjøring). Denne boka er i fra 1999, "Vegen til førarkortet" med ISBN 82-7310-103-7. Dette med ekstra passasjer står på side 52. Slik eg tolker teksten i boka kan man ha med ett barn under 15 år i baksetet i tillegg til de som det står opplyst om i vognkortet. Dersom bilen ikke har baksete faller nok regelen bort. I tillegg står det at i bil med belter skal passasjerene sikrest. Hvordan den siste ekstra passasjeren skal sikrest står det ingenting om. ja, var nok denne boken det er snakk om Noen som vet om regelen fortsatt gjelder, og eventuelt om hvordan pasasjeren skal sikres? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hvis man søker litt rundt på forumet, så finner man denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=889580 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 takk for det... b) Ett barn under 15 år i baksetet i personbil såframt plassen tillater det. I bil der det er montert bilbelte i baksetet må barnet kunne sikres i eget bilbelte eller godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet. hmm... var en der inne som også lurte på det, men fikk aldri noe egentlig svar så vidt jeg så: hvordan skal man klare å sikre en ekstrapasasjer med et eget (fjerde) bilbelte for en bil som har tre seter bak? Betyr "EGET" at det ikke er lov til å være to folk i samme to-punktsbelte? er du ikke like sikker med to i et topunktsbelte, som med en i hvert av beltene? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Såvid jeg kan lese det, betyr det at du kan plassere et ekstre barn på klappsete i bagasjerommet med sele for de bilene som har det. Hvis det ikke er opplegg til flere enn 3 seler så får du ikke ta med ekstra barn såfremt bilen er såpass gammel at det ikke er seler i det hele tatt i baksetet Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Ok. takker for svar Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) I gamle biler fra før ca 1975-1980 er det ikke krav om bilbelter bak. Hvis man har en slik bil, som det ikke er montert belter i, kan man - hvis "plassen tillater det", altså hvis det er en stor bil - ta med en person ekstra under 15 år. "Ekstra" er altså f.eks. en sjette person i en femseter. Men hvis det er montert belter, selv om bilen er fra før det ble påbudt, må det altså være montert fire sett belter bak for at man skal kunne ta med nummer seks (under 15 altså) i en femseter. Med andre ord: Gammel regel som neppe har praktisk anvendelse i dag. Endret 13. mai 2008 av perjohan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå