Gå til innhold

Opplæring av PHP?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om det er noen mulighet for å få en opplæring av PHP?

Jeg sliter og skjønner ikke det meste av PHP, kan noen forklare? ;)

PHP er ett script språk som i hovedsak blir brukt av mange webservere for å generere html kode før den sendes over nettet.

Edit: Du kan finne manualen her: http://php.net/

Endret av pulse
Lenke til kommentar

Nå tviler jeg på at PHP-manualen vil være stort til hjelp. For at den skal være nyttig må man nesten vite hva programmering er, og det tviler jeg på at trådstarter gjør. Det jeg anbefaler er enten å lese en bok, ta fag innen det hvis man går på høgskole e.l. (ev. privat), eller til nød finne noen guider. Å sette seg ned med en oppdatert bok (dvs. en for PHP5) er nok det beste.

Lenke til kommentar

Jeg fårslår at du leser noen guider og så kan du prøve det ut. Garanti lagde sin egen "hjelpe trå" og det kan jo være en ide. Du kan bruke tråen til å spørre om ting du lurer på.

Ingen spørsmål er for dumme.

Lenke til kommentar
Tips til den som ønsker å lære seg php: Kjøp boken Webprogrammering i PHP av Svend Andreas Horgen. Boken er svært godt skrevet og tar for seg alt fra det mest elementære til det (noe) mer avanserte.

det er ikke nødvendig å kjøpe en bok for å lære seg PHP. Jeg kan heller være enig om dette hadde vært like vanskelig som C++.

Alt du trenger er en GRATIS online toturial som begynner på det enkleste slik som

echo "Hello World!";

eller 

$momma = 1;
$feit = 1;

if ($momma == $feit){
echo "Momma er feit"; 
}else{
echo "Papa er feit";
}

Nå eg jeg ikke værdens eksperten i php, tvert i mot men jeg kan anbefale

1. www.tizag.com

2. http://www.w3schools.com/

3. Php.net (Bruk denne til å finne nye funksjoner som du ikke har vært borti) Kan du det på de to første sidene kan du garantert klare å skjønne det meste som er på denne sida :)

Hilsen Dryper

Endret av Dryper
Lenke til kommentar
det er ikke nødvendig å kjøpe en bok for å lære seg PHP. Jeg kan heller være enig om dette hadde vært like vanskelig som C++.

Absolutt ikke nødvendig som du sier, men alikevel den beste måten jeg vet er mulig. Slik jeg selv gjorde det for noen år siden (med svært lite erfaring i programmering), brukte jeg markørtusj og leste igjennom (førsteutgaven av) boken på to- tre uker. På denne måten fikk jeg en god innføring i PHP og lærte meg samtidig å unngå de mest elementære fallgruvene på et tidlig stadium. Tviler på at (iallefall jeg) hadde hatt disiplin nok til å lese igjennom den samme boken på skjerm og sittet igjen med like mye nyttig. :thumbup:

Lenke til kommentar

Selv vil jeg anbefale Phpvideotutorials.com. Spør du meg er det definitivt den enkleste (og morsomste) måten å lære PHP på. Som du ser koster noen av kursene penger, men de 13 første kursene på høyresiden, som er gratis, skal være mer enn nok til å lære deg opp nå i starten.

Meget god video- og stemmekvalitet.

Det å pause video underveis, prøve ut selv, spille av sekvenser om igjen etc. er bare bra ;)

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...