Gå til innhold

Tar mine første steg ut i hjemmestudioverden

Speik

Anbefalte innlegg

Hei!

Har drevet bittelitt med musikkproduksjon fra før, ved en PC med Adobe Audition, digitale trommer og keyboard via jack til lydkortet, men nå skal jeg oppgradere litt.

PC-en er vekk, byttet ut med en MacBook (med oppgradert RAM og HDD). Saken er at jeg skal ta opp digitale trommer (Roland TD6KW), midi keyboard, og gitar. Ingen vokal til å begynne med.

Jeg har altså kun MacBooken og trommene, tenker å kjøpe inn:

Mbox 2 + Pro Tools LE

Midi keyboard

Så, mine spørsmål er følgende:

Kan Mboxen behandle lydsignalet på noen måte? (skur opp/ned bass/diskant osv)

Funker Mboxen til å ta opp elektrisk gitar?

Hvilket billig men kurant midi keyboard skal jeg velge?

Finnes det en bedre løsning enn Mbox + Pro Tools til samme prisen?

Funker det å bruke Mboxen som forsterker til studiomonitorer?

Er det mye nytte i en preamp?

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, MBoxen gjør ikke slikt, men Pro Tools LE skal nok ha rikelig med slike muligheter.

Ja, på flere måter. Mikking av forsterker, direkte tilkobling av gitaren, line in fra forsterkeren (om den har line out..)

Jeg har ikke nå konkret forslag, men oppsøk gjerne en instrumentbutikk, så kan det godt hende du finner en som passer deg.

Ikke som jeg vet..

Nei, MBoxen er ingen høytalerforsterker, men nå er det jo mest vanlig å kjøpe aktive studiomonitorer, altså monitorer med innebygd forsterker.

MBoxen har innebygd PreAmp. PreAmp er nødvendig for å koble til mikrofoner. I ditt tilfelle er dette nyttig og nødvendig hvis du enten skal mikke opp forsterker eller koble gitaren direkte.

Lenke til kommentar

Takker så meget Jnz og flere :)

Gitarforsterkeren til den jeg regner med kommer til å spille gitaren jeg skal ta opp, har line-out, så da er det vel ingen vits i å kjøpe mikrofon?

Edit: tre45 selger Mboxen med Pro Tools + "over 50 plugins".. noen som har oversikt over hvilke plugins det er snakk om?

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Gitarforsterkeren til den jeg regner med kommer til å spille gitaren jeg skal ta opp, har line-out, så da er det vel ingen vits i å kjøpe mikrofon?

Vel, det får du avgjøre ut fra hvilken lyd du ønsker. Ønsker du renest mulig lyd fra forsterkeren, gå for linjetilkobling. Ønsker du mere farget lyd, kan det være at mikking av forsterker er noe for deg. Jeg anbefaler uansett at du forsøker linjetilkobling først, for å finne ut om det gir en tilfredsstillende lyd.

Edit: tre45 selger Mboxen med Pro Tools + "over 50 plugins".. noen som har oversikt over hvilke plugins det er snakk om?

Følg denne linken, og gå til 'Bundled Plugins', så står det litt informasjon om dem. Jeg antar den har rikelig av det du trenger for å mastre musikken. Hvilken pris tok de for dette på Tre45?

Lenke til kommentar

Takker :) Koster 4500 kr, relativt grei pris spør du meg. Midi keyboard tror jeg jeg kjøper på nett, dette har alle mine behov og koster i tillegg under 500-lappen. Har hørt rykter om at M-audio klaviaturene er ekle å spille på, så jeg skal sjekke om jeg kan få testet det i butikk et sted først.

Lenke til kommentar
Takker :) Koster 4500 kr, relativt grei pris spør du meg. Midi keyboard tror jeg jeg kjøper på nett, dette har alle mine behov og koster i tillegg under 500-lappen. Har hørt rykter om at M-audio klaviaturene er ekle å spille på, så jeg skal sjekke om jeg kan få testet det i butikk et sted først.

Dette stedet hvor du har tenkt å kjøpe keyboardet ditt, selger jo også Cakewalk Sonar Studio Edition til ca 1 300 kr., eller til og med Cakewalk Sonar Producer Edition til 2 300 kr. Cakewalk Sonar er egentlig betraktelig mye dyrere ellers, og er nok mye bedre enn Pro Tools, bruker Cakewalk Sonar selv og kunne aldri ønsket meg et annet program. Til den prisen, kan du jo i tillegg få et lydkort minst like bra som MBoxen, uten å falle over 5 000 kr. Håper du ikke har vært og kjøpt noe ennå, for dette bør du vurdere.

Lenke til kommentar
Cakewalk Sonar er egentlig betraktelig mye dyrere ellers, og er nok mye bedre enn Pro Tools,

Dette er for meg vanskelig å tro, med tanke på at Pro Tools er alment akseptert som det eneste alternativet i et profesjonelt lydstudio. Kan du peke på hva som er bedre med Cakewalk Sonar?

Lenke til kommentar
Cakewalk Sonar er egentlig betraktelig mye dyrere ellers, og er nok mye bedre enn Pro Tools,

Dette er for meg vanskelig å tro, med tanke på at Pro Tools er alment akseptert som det eneste alternativet i et profesjonelt lydstudio. Kan du peke på hva som er bedre med Cakewalk Sonar?

Pro Tools var en gang i tiden det eneste aksepterte alternativet i profesjonelle studioer, men slik er det ikke lengre. Flere og flere studioer bruker programmer som Cakewalk Sonar, Cubase, Logic og noen andre.

Det du bør tenke på nå, er at den Pro Tools du snakker om, som er kjent som industristandarden, er ikke Pro Tools LE, det er Pro Tools HD. Det finnes neppe noen proffesjonelle studioer som bruker Pro Tools LE, men det finnes mange studioer som bruker Cakewalk Sonar Producer Edition.

Jeg kan nevne noen grunner til at Cakewalk Sonar vil være et bedre valg for deg:

-På Pro Tools vil du være låst til noen bestemte lydkort, med Cakewalk Sonar kan du derimot bruke hvilket som helst lydkort.

-Pro Tools støtter ikke VST, dette er en alvorlig begrensning, spesielt for en hobbyprodusent, siden det finnes mange gratis VST-pluginer som du kan få bruk for. Pro Tools støtter kun RTA og TDM. Cakewalk Sonar støtter VST og DXi.

Du kan jo også se på en sammenligningstabell over noen DAWer:

http://www.digitalmusicdoctor.com/shootout...out_summary.htm

Jeg bruker Cakewalk Sonar Producer Edition selv. Den har alle de essensielle mastringsverktøyene, alle er i utmerket kvalitet, og er enkle å bruke. Du sparer visst 1000 kr om du kjøper Cakewalk Sonar Studio Edition, og den har nok rikelig av det du trenger for mastring. Det nevnverdige du får ekstra om du kjøper Producer Edition istedet, er: -V-Vocal, et hendig verktøy for å fikse sure vokaler.

-Noen ekstra mastringspluginer av god kvalitet

-Pentagon og Z3TA, dette er 2 fantastiske synthesizere. Dersom du liker synth, kommer du til å elske disse.

Lenke til kommentar

Ikke Mbox'en, den er bare "døra" inn til Pro Tools - det er i Pro Tools du endrer på lydkarakteren, redigerer, mikser osv.

Ja.

Nå er ikke jeg noen kjenner når det gjelder keyboard, men jeg har et M-Audio Axiom 49 med semi-vektede tangenter som jeg liker veldig godt. Ser pent ut gjør det og.

Tja, du kan vel alltids komme rimeligere unna. F.eks. ved å kjøpe en Tapco Link.FireWire (eller Link.USB), og laste ned Reaper. Det finnes mange alternativer.

Nei, det er kun hodetelefonforsterker i Mbox'en, men de aller fleste nærfeltsstudiomonitorer har innebygde forsterkere.

Vel, preampene i Mbox'en er muligens ikke prima vare, men jeg hadde konsentrert meg om å lage bra musikk før jeg hadde begynt å bekymre meg for preampene.

Pro Tools var en gang i tiden det eneste aksepterte alternativet i profesjonelle studioer, men slik er det ikke lengre. Flere og flere studioer bruker programmer som Cakewalk Sonar, Cubase, Logic og noen andre.

Hobbystudioer og mindre prosjektstudioer kanskje, men i de aller fleste store, kommersielle studioer er det fortsatt PT som gjelder.

Det du bør tenke på nå, er at den Pro Tools du snakker om, som er kjent som industristandarden, er ikke Pro Tools LE, det er Pro Tools HD. Det finnes neppe noen proffesjonelle studioer som bruker Pro Tools LE, men det finnes mange studioer som bruker Cakewalk Sonar Producer Edition.

Det er forsåvidt riktig, selv om mange studioer har en LE-rigg stående og, til overdubbing og slikt som ikke krever all verden av spor og DSP. Jeg jobbet forøvrig tidligere i et kommersielt postproduksjonsstudio i Pro Tools LE og mikset lyd til TV-serier.

Jeg kan nevne noen grunner til at Cakewalk Sonar vil være et bedre valg for deg:

-På Pro Tools vil du være låst til noen bestemte lydkort, med Cakewalk Sonar kan du derimot bruke hvilket som helst lydkort.

Med Pro Tools LE, kjøper du interfacet og får Pro Tools med på kjøpet.

-Pro Tools støtter ikke VST, dette er en alvorlig begrensning, spesielt for en hobbyprodusent, siden det finnes mange gratis VST-pluginer som du kan få bruk for. Pro Tools støtter kun RTA og TDM. Cakewalk Sonar støtter VST og DXi.

Ikke noe problem å bruke VST i Pro Tools via FXPansions VST-to-RTAS adapter.

Pro Tools er en god del mer fleksibelt når det gjelder routing enn Sonar/Cubase/Logic. Jeg kjenner ingen andre programmer som kan route lyd frem og tilbake mellom alle mulige spor ved et par museklikk slik Pro Tools kan.

Nå skal det nevnes at Sonar også er et meget potent verktøy.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Vel, Pro Tools LE er bra, men er det bedre enn Cakewalk Sonar Producer Edition? Jeg har hørt fra flere at Sonar har bedre mastringspluginer en Pro Tools LE, og kan selv bekrefte at Sonars mastringspluginer er fantastiske. Man kan bruke Sonars mastringsverktøy ganske mere intenst enn mange andre jeg har prøvd, uten å få det til å høres uekte ut.

Cakewalk Sonar brukes i mange proffesjonelle studioer, kansje ikke i Norge, men det brukes, både Sonar og de andre nevnte.

Du får velge selv, du kan faktisk få Mboxen med Pro Tools enda billigere fra Amazon, men jeg tror personlig du vil være mere fornøyd med Cakewalk Sonar. Distressor nevner noen ting om routing og slikt, men Cakewalk har også meget gode og enkle metoder der.

Lenke til kommentar
Vel, Pro Tools LE er bra, men er det bedre enn Cakewalk Sonar Producer Edition? Jeg har hørt fra flere at Sonar har bedre mastringspluginer en Pro Tools LE, og kan selv bekrefte at Sonars mastringspluginer er fantastiske. Man kan bruke Sonars mastringsverktøy ganske mere intenst enn mange andre jeg har prøvd, uten å få det til å høres uekte ut.

Når det kommer til mastering, er det vel stort sett Pyramix, SADiE + outboard prosessorer det går i hos profesjonelle masteringsteknikere, men Waves, Sonnox, og ikke minst Steven Masseys plugins, har alle utmerkede masteringsplugins, enten det er til hard limitering, båndmetning eller EQ. Personlig kunne jeg klart meg utelukkende med Massyes plugins, dersom han lagde en fin reverb i tillegg til de andre han har lagd.

Hva som er best av de ulike DAW'ene, er det kun foretrukket arbeidsflyt og personlige preferanser som avgjør.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
Hva som er best av de ulike DAW'ene, er det kun foretrukket arbeidsflyt og personlige preferanser som avgjør.

I den proffesjonelle verden er nok dette sant, men nå diskuterer vi en løsning for en hobbymusiker, og da spiller faktisk de medfølgende pluginene en stor rolle. Det vil være en økonomisk fordel for han, å få en DAW, hvor alle pluginene han trenger følger med.

I Cakewalk Sonar Studio Edition og Producer Edition følger blant annet med Sonitus:FX Suite. I denne samlingen finner du blant annet essensielle effekter som kompressor, delay, equalizer, gate, multibandkompressor og reverb, alle i fantastisk god brukervennlighet og kvalitet. Kjøper du Producer edition, følger det med enda flere mastringspluginer og noen meget gode synthesizere.

Lenke til kommentar
I Cakewalk Sonar Studio Edition og Producer Edition følger blant annet med Sonitus:FX Suite. I denne samlingen finner du blant annet essensielle effekter som kompressor, delay, equalizer, gate, multibandkompressor og reverb, alle i fantastisk god brukervennlighet og kvalitet. Kjøper du Producer edition, følger det med enda flere mastringspluginer og noen meget gode synthesizere.

Hva snakker vi i pris for Producer Edition og et USB-interface med tilsvarende I/O som Mbox'en?

Kjøper du det Digidesign kaller "Mbox 2 Factory bundle", får du:

* Moogerfooger® Analog Delay

* JOEMEEK® SC2T Photo Optical Compressor

* JOEMEEK VC5T Meequalizer®

* Cosmonaut Voice

* Digidesign® Maxim

* Structure Free Sample Player for Pro Tools

* Bomb Factory BF76 Compressor

* BF Essential Clip Remover

* BF Essential Correlation Meter

* BF Essential Meter Bridge

* BF Essential Noise Meter

* BF Essential Tuner

* Funk Logic Mastererizer

*Ableton Live Lite 6 Digidesign Edition

*Propellerhead Software Reason Adapted 3

*Arturia Analog Factory SE

*Digidesign Synchronic

*Digidesign Xpand!

*FXpansion BFD Lite (3 kits)

*Way Out Ware TimewARP 2600 Lite

*Celemony Melodyne essential

*IK Multimedia AmpliTube LE

*iZotope Ozone 3 Lite

*iZotope Trash Lite

*iZotope Spectron Lite

*Trillium Lane Labs TL EveryPhase

*Trillium Lane Labs TL Utilities

*M-Audio ProSessions SE

*Big Fish Audio, Cycling ’74, Sonic Reality, Zero-G

* 1-Band EQ

* 4-Band EQ

* Chorus

* Click

* Compressor

* D-Verb™

* D-Verb-AS

* DC Offset Removal

* DeEsser

* Delay

* DigiReWire

* Dither

* Duplicate

* Dynamics II

* Dynamics III

* EQ II

* EQ III

* Expander-Gate

* Extra-Long Delay

* Flanger

* Gain

* Gate

* Invert

* Limiter

* Long Delay

* Medium Delay

* Mod Delay II

* Multi-Tap Delay

* Normalize-Gain Change

* Ping-Pong Delay

* Pitch Shift

* POWr Dither

* Reverse-DC Removal

* Signal Generator

* Short Delay

* Slap Delay

* Time Comp-Exp-Pitch Shift

* Trim

*Pro Tools Method One instructional DVD

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...