Gå til innhold

Billigere å kjøpe vannscooter fra USA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De samme reglene gjelder jo for vannscooter som på båt, det er bare det at det er mindre som respekterer det. Få som kjøper vannscooter for å kjøre i 5 knop liksom.. ;)

Har en nabo på landstedet som, ja, er helt vill.

Noen få meter utenfor bryggen er det full guffe rett ut fra en vik med vannscooter, Windy, Hyrdolift, RIB osv..

Lenke til kommentar

Jeg står fortsatt på mitt, at hvis man har en vannscooter (ikke blant med vannjet) som er over 10 fot, og du registerer den i småbåtregisteret, gjelder de samme reglene som for en båt! :p

 

Det virker ihvertfall logisk for meg.

De nye firetakt vannscooterne bråker ikke særlig mye heller i forhold til en 2-takt påhengs (ihvertfall ikke tohatsu :innocent: )

Lenke til kommentar
Jeg står fortsatt på mitt, at hvis man har en vannscooter (ikke blant med vannjet) som er over 10 fot, og du registerer den i småbåtregisteret, gjelder de samme reglene som for en båt! :p

 

Det virker ihvertfall logisk for meg.

De nye firetakt vannscooterne bråker ikke særlig mye heller i forhold til en 2-takt påhengs (ihvertfall ikke tohatsu :innocent: )

Mener jeg og har hørt noe lignende..

Men er det sånn da at den må ha et ratt, og ikke styre? hørte noe snakk om det for litt siden...

Lenke til kommentar
Jeg står fortsatt på mitt, at hvis man har en vannscooter (ikke blant med vannjet) som er over 10 fot, og du registerer den i småbåtregisteret, gjelder de samme reglene som for en båt! :p

 

Det virker ihvertfall logisk for meg.

De nye firetakt vannscooterne bråker ikke særlig mye heller i forhold til en 2-takt påhengs (ihvertfall ikke tohatsu :innocent: )

Mener jeg og har hørt noe lignende..

Men er det sånn da at den må ha et ratt, og ikke styre? hørte noe snakk om det for litt siden...

Er nok bare scooterene med påhengsmotor og ratt som er lovlig. Lovene er ganske klare der. Hadde paragrafene alltif liggende i scooteren, for å ungå en masse styr når jeg ble stoppet. Har veldig lyst på vannjetscooter, men er nærmest umulig å kjøre her på østlandet i sesongen.

Lenke til kommentar

Ser jo stadig vekk noen vannscootere med jet som er registrert, og vistnok skal være lovlige da.... Ikke vet jeg hvordan de får det til.

 

Men uansett så er det noe forbanna tull hele dette forbudet mot vannscootere, en vannscooter med jet er jo noe av det tryggeste du kan kjøre, den snurrer seg opp igjen når den kantrer, du sitter trygt og godt på den og de har jo heller ikke skadelige propeller...

Lenke til kommentar

De tenker sikkert på kukkjørere, tenk deg å peise på i 70 knop å treffe en brygge :!:

Og viss du tryner i 70 knop ute på vannet så har du såpass fart at du flyr overvannflata og slår deg gul å blå, tilskurere vil tru det er jesus som går på vannet :p

Lenke til kommentar
Ser jo stadig vekk noen vannscootere med jet som er registrert, og vistnok skal være lovlige da.... Ikke vet jeg hvordan de får det til.

 

Men uansett så er det noe forbanna tull hele dette forbudet mot vannscootere, en vannscooter med jet er jo noe av det tryggeste du kan kjøre, den snurrer seg opp igjen når den kantrer, du sitter trygt og godt på den og de har jo heller ikke skadelige propeller...

Selv om en scooter er registrert, betyr ikke det at den er lovlig. Registrering av småbåter er en frivillig sak og blir dermed litt useriøst med tanke på kontroll av fartøyene(som biltilsynet). Så vidt jeg husker når jeg registrerte min scooter, var ikke vannscooter noe alternativ, men krysset av i feltet "jolle"så her kan du nok registrere badekaret ditt også om du ønsker. Byttet motor på denne scooteren til Tohatsu. Dama på småbåt registeret syntes dette var en veldig rart navn på en motor, mente hun aldri hadde hørt om det. Så kompetansen hos de som driver dette er nok svært liten. Eneste fordelen med å registrere er nok at det blir litt enklere å få tilbake båten om den blir stjålet, og forlatt slik at den blir funnet.

Er enig i at jet er et veldig sikkert system, mange stygge ulykker pga propeller. Man farten er farlig høy på disse små farkostene.

Men håper det kommer en lov som gjør disse scooterene lovlig på visse primisser(lav hastighet nær land osv)

Lenke til kommentar
De tenker sikkert på kukkjørere, tenk deg å peise på i 70 knop å treffe en brygge :!:

Og viss du tryner i 70 knop ute på vannet så har du såpass fart at du flyr overvannflata og slår deg gul å blå, tilskurere vil tru det er jesus som går på vannet :p

 

 

Ikke hvis du bruker våt drakt :D

Lenke til kommentar
Gjør heller ikke noe viss du ser kystvakta, du fliser dem på vannscooter. Så lenge du ikke har registreringsnummer på scooteren så går det fint :thumbs:

Gjør da ingenting om du har reg-nr på, de må jo ta deg på fersken (altså få stoppa deg for og kunne bekrefte at det faktisk er du som kjører og ikke en venn av deg som har lånt scooteren.)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

låner denne tråden, å går litt tilbake til topic.

 

skal kjøpe meg en vannscooter, bli vel import fra USA eller indonesia.

 

men finner ingen regler for import av vannscooter, tenker da mest på avgift på motor.

 

noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om dette?

 

noen flere som tenker å importere?

 

Seadoo RXP-X 255hk ca 70knop :thumbup:

 

Pris i indonesia ca 18000,-nok. toll? moms? frakt?

Pris for brukt i norge 120000,- ++

 

http://www.diytrade.com/china/4/products/4...XPX_255_HP.html

Endret av marama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...