flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg synes bare det minner om rasisme. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Din signatur minner om rasisme også Flueprat. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg synes bare det minner om rasisme. Fordi du ikke tar den opplagte ironien Vi alle drømmer mye rart, vi har en kreativ hjerne som vi ikke har helt forståelse for akkurat. Hvem vet, han har kanskje ikke gjort noe smått som kanskje underbevisst har irritert deg? Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Og så skal det gå utover ho eg drep i draumen? Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Din signatur minner om rasisme også Flueprat. Den må du forklare. Jeg synes bare det minner om rasisme. Fordi du ikke tar den opplagte ironien Jeg er litt treig, kan du forklare? Jeg er jo helt enig i at innvandrere er dyr, men jeg skjønte ikke den siste: Jeg var modig nok, er du? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Vel, sikkert tatt livet av ett par mennesker i drømmer her også. Tror ikke du skal legge så altfor mye vekt på det. Du er tross alt veldig lei deg for det i drømmen. Uhell skjer, real life as in dreams. Ta musa over ordene så skjønner du. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 "Jeg er jo helt enig i at innvandrere er dyr, men jeg skjønte ikke den siste: Jeg var modig nok, er du?" trykk på linken, så kan vi slute å kverulere. -så langt ser det ut til at eg gjer noko dumt mot ein som står meg nær, og som vil gå utover denne jenta Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Nei takk, tar avstand fra bruk av nynorsk. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvor stor er oppyllesesraten må jeg nesten spør da? Hehe, Det er vel nesten uungåelig at noe slikt vil skje en gang. Og hvis du tenker altfor mye på det risikerer vel du kanskje å oppfylle den selv. Skulle ønske mine drømmer gikk i oppfyllelse. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det er ikke nødvendigvis sånn at siden han drømmer om skyting og spydkasting kombinert med kameraten sin i denne drømmen, at han ønsker å skade kameraten sin. En ren freudiansk tolkning hadde vel vært noe sånnt som at: Han liker skoleveninnen, kameraten er i veien for han i hans begjær, og siden hun allerede er opptatt så har han lyst å drepe henne sånn at ingen andre skal få glede av henne. Jeg selv er ikke noen tilhenger av denne typen tolkning, fordi mennesker ikke bare er opptatt av sex og mord og makt sånn som freud mente. En jungiansk tolkning hadde nok lagt mer vekt på symbolene som dukker opp: F.eks. denne risikofylte leken. Gæveret og spydet er også symboler som kan bety noe. Dersom man separerer de forskjellige elementene i en drøm, og prøver å forstå hva disse betyr, så blir det gjerne lettere å skjønne sammenhengen. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Alle fall over 50%. Eg gløymer somme draumar fort, mens andre hugsar eg betre. Og det er sistnemnte eg finn mest av i RL. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg tror deg ikke. Det skal du bare drite i dersom du vet at du har rett. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Det er ikke nødvendigvis sånn at siden han drømmer om skyting og spydkasting kombinert med kameraten sin i denne drømmen, at han ønsker å skade kameraten sin. En ren freudiansk tolkning hadde vel vært noe sånnt som at: Han liker skoleveninnen, kameraten er i veien for han i hans begjær, og siden hun allerede er opptatt så har han lyst å drepe henne sånn at ingen andre skal få glede av henne. Jeg selv er ikke noen tilhenger av denne typen tolkning, fordi mennesker ikke bare er opptatt av sex og mord og makt sånn som freud mente. En jungiansk tolkning hadde nok lagt mer vekt på symbolene som dukker opp: F.eks. denne risikofylte leken. Gæveret og spydet er også symboler som kan bety noe. Dersom man separerer de forskjellige elementene i en drøm, og prøver å forstå hva disse betyr, så blir det gjerne lettere å skjønne sammenhengen. Eg er vel heller for den jungianske i dette tilfellet. Freud kobla jo nærmest alt opp med sex Endret 12. mai 2008 av Great Aftabeh Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Eg er vel heller for den jungianske i dette tilfellet. Du burde lese "minner, drømmer, tanker" av Jung, vet ikke om de selger den lenger, men sikkert mulig å få tak i den via bibliotek. Utrolig lærerikt om drømmer og psyken i det hele tatt, samtidig som det er lettlest. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 ok, eg håper den boka kan forklare ein del av mine deja vu-er Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Mener du "forklare", eller "gi meg en forklaring jeg ønsker å høre"? Det ene er ikke nødvendigvis noe bedre eller dårligere enn det andre, men jeg mener det er viktig å forstå sine egne intensjoner i sannhetssøken. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Forklare. Finn eg eit alternativ som kan gi meg ein betre forklaring så tar eg den. Berre fordi dette ikkje er eit område vi mennesker har god vitenskapelig kunnskap om, betyr det ikkje at alt dette er eit resultat av ønskjetenking. Personlieg er eg imot alle orakler og ghostwhispers som går rundt og bruker "kristenmagien" sin for å jage ut demoner og denslags. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 I min erfaring er alt som skjer i en drøm i tråd med et eller annet ønske. Flere ganger har jeg vært noenlunde bevisst i en drøm og observert at hendelsesforløpet skjer i tråd med det jeg umiddelbart før forventer, tenker, tror skal skje. Som oftest styres dette av underbevisstheten gjennom følelsesreaksjoner overfor gitte situasjoner, slik at man i en god drøm gjør det som gir gode følelser (det som man vil skal skje – det man fokuserer på), og i en vond drøm skjer det som man frykter skal skje (det man ikke vil skal skje – igjen det man fokuserer på). Dette illustrerer for meg meget godt effekten og betydningen av fokus, noe man ofte støter på i forbindelse med selvutviklingslitteratur o.l.; «du blir det du tenker», «tenk positivt» osv. Man skulle kanskje tro dette bare gjaldt drømmer, ettersom man da tross alt styrer hendelsesforløpet med tankene. Men faktisk lar dette seg videreføre til virkeligheten, ikke fordi du styrer verden med tankene (esoterisk svada), men fordi man alltid heller mot det man fokuserer mest på – både i drømmer og i livet. Underbevisste overbevisninger leder ens handlinger i mot visse mål; det være seg sykdom eller rikdom alt etter som. Prøv følgende: Siter deg selv og begynn å skrive som om du svarer på en annens spørsmål om å tyde en drøm. Kanskje kommer det frem når det er en annens drøm som tydes og ikke din egen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg anser det ikke som en god idé å tyde drømmer, her er hvorfor: Drømmer er tydeligvis veeeldig viktig, siden alle drømmer, og vi har en mekanisme som paralyserer oss mens vi drømmer. På en annen måte så er ikke selve innholdet i en drøm viktig, siden vi glemmer det så fort. Så hvis du tyder en drøm, kan det være at du faktisk bare vil skape forvirring eller intatte meninger som kanskje ikke var der i utgangspunktet. Hvis du har en drøm der du har bondage sex med en hest mens Kjell Magne Bondevik dasker deg med en salamipølse, betyr ikke at en hverken liker hester eller AP. Jeg har ofte opplevd å drepe personer, eller selv bli drept i drømmer, men det betyr ikke at jeg har et ønske om å dø, eller å drepe noen. Det blir faktisk verre hvis andre tyder drømmen din, fordi hvis du er aktivt ute etter en drømmetydning vil det føre til at andre sine meninger om ditt eget liv vil få fritt spillerom. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg er ikke helt enig med det du sier her Geirgrusom, dersom man f.eks. har mareritt kan det være til stor hjelp å forsøke å finne en løsning på dette. Enkelte har fastlåste psykiske konflikter som gir dem gjentatte mareritt om det samme hver natt, og i disse tilfellene er det viktig at man tar det ubevisste på alvor og prøver å tenke hva det er drømmen forteller. Og hvis du tenker deg om så er jeg sikker på at du i løpet av livet har hatt mange drømmer du har forstått med en gang og som har fått deg til å tenke og muligens fått ett nytt syn på ting, det er jo dette som er å tyde drømmen - å tenke over hva det er som foregår inni oss. F.eks. dersom man er redd og bekymret for noe i en drøm kan det være godt og sette seg ned og tenke litt over disse tingene og finne ut av hvorfor man er urolig, istedenfor å dytte dem bort fra bevisstheten. Men som du sier så er de fleste drømmer av den typen som man ikke husker, de man derimot husker og som opptar en plass i bevissheten i lang tid etter kan det ofte ligge ting i som er lurt å tenke over, særlig hvis det forårsaker uro i hverdagen. Ting som søvnparalyse er ikke noe som mister sin virkning om man tyder en drøm. Jeg er derimot enig i å ikke ta andres tydninger av egne drømmer altfor alvorlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå