Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hva er "ok" Lønn i oslo?

Anbefalte innlegg

Ok, men jeg mener nå, jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er nå, men for et halvt år siden var det så bra press at det burde være mulig å få ganske bra over 400 000 . En annen ting er hvor lite penger det egentlig er i dag. Inflasjonen har vært skyhøy siden 2001, men lønnsveksten og bankrenter har vært ganske elendig.

Det var ikke såpass press for et halvt år siden at en 21-åring uten erfaring kunne forlange en lønn på 400 000. Det er det som er feilen med mange nyutdannede. De tror de skal få like høy lønn som folk med mange års erfaring i gamet.

Hvis du har 3 års utdanning etter videregående tror jeg du kan forlange 400 000, om du har utdanning innenfor noe som det er litt etterspørsel av. Har man ikke kompetanse eller har valgt feil yrke, eller begge deler er det ikke så lett. Det er feil å knele for arbeidsgivere. 400 000 i dag er ikke mye penger, det er lite penger for noen som er nyutdannet og har god kompetanse. Det er alt for mye fokus på inflasjonen norges bank måler, og alt for liten fokus på leve kostnader. Hadde du tjent 250 000 i Oslo i 1998 hadde du følt deg mye rikere sammenlignet med om du fikk 400 000 i dag.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er bra folk har bakkekontakt.. Snittlønna i Norge i dag er vel rundt 270,000

Er den det? Jeg har hørt både tall i den størrelsen og over 400.000. Jeg har lett på Statistisk sentralbyrå sine sider uten å finne det ut. En annen kilde kunne selsagt være tall fra skattelistene, men der oppgis bare "alminnelig inntekt", som er den skattbare delen av lønna etter at alle fradrag er trukket fra. Og da kan fort 420.000 bli til 270.000 om man har litt lånerenter.

Lenke til kommentar
Ok, men jeg mener nå, jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er nå, men for et halvt år siden var det så bra press at det burde være mulig å få ganske bra over 400 000 . En annen ting er hvor lite penger det egentlig er i dag. Inflasjonen har vært skyhøy siden 2001, men lønnsveksten og bankrenter har vært ganske elendig.

Det var ikke såpass press for et halvt år siden at en 21-åring uten erfaring kunne forlange en lønn på 400 000. Det er det som er feilen med mange nyutdannede. De tror de skal få like høy lønn som folk med mange års erfaring i gamet.

Ja ja - det er lov å drømme - først burde dere bli voksne - jobber med personal i en stor bedrift i Oslo - hadde det kommet en 21 åring med den utdannelsen og krevd 350 000 eller mer hadde han nok fort sett døra - er du heldig får du som noen har sagt her 270.000 - 310.000 - ingen vil gi en uten erfaring høy lønn før man ser hva de duger til..... at den kan stige relativt fort om du er et talent - ja det er en helt annen ting.

Lenke til kommentar

Ja ja - det er lov å drømme - først burde dere bli voksne - jobber med personal i en stor bedrift i Oslo - hadde det kommet en 21 åring med den utdannelsen og krevd 350 000 eller mer hadde han nok fort sett døra - er du heldig får du som noen har sagt her 270.000 - 310.000 - ingen vil gi en uten erfaring høy lønn før man ser hva de duger til..... at den kan stige relativt fort om du er et talent - ja det er en helt annen ting.

Jeg har svart på hva lønnen er.. Det har kanskje litt med erfaringen jeg har, selvom den ikke er lang..

Lenke til kommentar
Så var det det med bakkekontakt igjen...for 10 år siden tjente en nyutdannet siviløkonom ca 279 000 kr.

Litt avhengig av utdannelse, stilling og arbeidsmengde så tror jeg ikke trådstarter forvente så mye mer enn i overkant av 300 000.

Tallet fra 1998 stemmer ikke. Jeg vet ikke hvor du har det fra, men jeg jobbet med mange siviløkonomer da og de tjente ikke mindre enn meg. For å komme til det tallet tror jeg kanskje du må ta med stat og kommune, norge som helhet, ikke oslo.

300 tusen er mindre enn en vaskehjelp i et privat firma i Oslo tjener i dag. Eller noen som jobber på bensinstasjon. En håndtverker eller industriarbeider klarer fint 500 000.

Utsagnene dine vitner om at du bruker erfaringer som ikke er representative. Tallene mine er hentet fra den offisielle lønnsstatistikken fra Siviløkonomene. Lønninger for Oslo er ca 20% høyere enn snittet for landet.

For øvrig er denne tråden ganske så verdiløs så lenge man ikke kommenterer type og lengde på utdanning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Er som sagt helt avhengig av hva man jobber med og hvilken utdanning man har.

Samboeren min har 7 års universitetsutdanning, i tillegg til 2 år med spisskompetanseutdanning og har nettop fått ny jobb som konsulent med startlönn på ca. 360.000 (hun har 5 år erfaring i faget).

Jeg er 21, jobber for tiden med flygelederutdanning, og vil ha startlönn på 570.000.

TH

Lenke til kommentar

Dette er hentet fra SSB i dag.

Gjennomsnittlig månedslønn for alle lønnsmottakere var 30 600 kroner i 2006
Noe som gir rundt 360k i årslønn. Merk dette er for samtlige lønnsmottakere. Fordelt på aldersgruppen under 24 år rett i overkant av 20000 per måned, som gir en årslønn på cirka 240 000. Her finner man komplett statistikk for lønn i Norge, og den var ikke vanskelig å finne Svinks. Viktig poeng: dette er lønnsstatistikk, ikke inntekt.

Det er lurt å putte fingeren i jorda, og empirisk begrunne påstander. Dette gjelder mange av dere i denne tråden.

En annen påstand her er dette med at inflasjonen "har vært skyhøy" siden 2001. KPI er ved siste offentlige statistikk på 121.9 (1998 = 100). Mao har vi på 10 år hatt 20 % inflasjon. Ikke akkurat skyhøyt, sammenlignet med en russisk årlig inflasjon på 8-10%. Denne statistikken viser at lønnsveksten har vært noe høyere enn KPI.

Tilbake til eksamenslesing i Samf.øk nuh!!!

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Noe som gir rundt 360k i årslønn. Merk dette er for samtlige lønnsmottakere. Fordelt på aldersgruppen under 24 år rett i overkant av 20000 per måned, som gir en årslønn på cirka 240 000. Her finner man komplett statistikk for lønn i Norge, og den var ikke vanskelig å finne Svinks.

Takk. Disse tallene er riktignok fra 2006, men siden den også viser årlig vekst, kan man kanskje med en antatt vekst på 4,5% for de to siste årene ekstrapolere gjennomsnittlig årslønn for 2008 til 401kkr. Og gruppen under 24 til 262kkr.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Noe som gir rundt 360k i årslønn. Merk dette er for samtlige lønnsmottakere. Fordelt på aldersgruppen under 24 år rett i overkant av 20000 per måned, som gir en årslønn på cirka 240 000. Her finner man komplett statistikk for lønn i Norge, og den var ikke vanskelig å finne Svinks. Viktig poeng: dette er lønnsstatistikk, ikke inntekt.

Det er lurt å putte fingeren i jorda, og empirisk begrunne påstander. Dette gjelder mange av dere i denne tråden.

En annen påstand her er dette med at inflasjonen "har vært skyhøy" siden 2001. KPI er ved siste offentlige statistikk på 121.9 (1998 = 100). Mao har vi på 10 år hatt 20 % inflasjon. Ikke akkurat skyhøyt, sammenlignet med en russisk årlig inflasjon på 8-10%. Denne statistikken viser at lønnsveksten har vært noe høyere enn KPI.

Tilbake til eksamenslesing i Samf.øk nuh!!!

Det er mest av akademisk interesse at KPI har steget 20 %. Som i 2001, da satt bernanke og var redd for tingene du kan lese om i kapittel 22, ser du på intervjuer med bernanke hadde han ikke forutsett noe av det som har skjedd de siste årene, fordi han er en akademiker. :!: Vi vet hvordan det gikk. Kampen mot deflasjon skapte en serie med bobler. Men slikt tar ikke sentralbanker hensyn til. For de styrer etter inflasjonen som de måler, eller skal jeg si andelen av det de skaper som måles i KPI. :!: :!: Hele systemet er tvert igjennom pil råttent. Erling Rød Larsen har skrevet en spennende artikkel om svakhetene, den kan jeg anbefale, han er bare alt for mild. Det som har vært globalisering, importert deflasjon, effektivisering, har skapt en enorm kreditt inflasjon. Og hva skal skje når dette begynner å klappe sammen? Når prosessene begynner å gå i revers? Skal da de som har stolt på inflasjonstallene fra SSB til tross for at boliger, mat, hamburgeren på hjørnet, rørleggeren som fikser krana, bensinen i pumpa, aksjekursene på børsen, belønnes med at prisstrukturen på alt dette klapper sammen? Det vil ikke skje, tror jeg, da vil systemet bare devalueres enda mer. Og da ser du hvordan KPI egentlig er en form for tyveri fra sentralbankene mot folket.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Hvis du har 3 års utdanning etter videregående tror jeg du kan forlange 400 000, om du har utdanning innenfor noe som det er litt etterspørsel av.

Man kan selvsagt forlange hva man vil, men å forvente å få det man forlanger er det fort verre med. Gjennomsnittslønn for de som nettopp har gått ut av NHH er 388000 etter siste måling, og disse ligger neppe under snittet, for å si det slik.

Forresten, angående inflasjonsdebatten: http://blogs.ft.com/maverecon/2008/05/infl...and-everywhere/

Lenke til kommentar

Det er ofte innsikt å hente ved å se på hjemmesidene til ulike fagforbund. De fleste publiserer både lønnsregulativ og lønnsstatistikk. Noen oppgir sågar regulativlønn etter ansiennitet. I de tilfeller hvor man har snittlønn må man huske at de yngste som regel alltid ligger godt under dette.

Lenke til kommentar
Jeg spør meg selv om hva slags detaljkunnskap Marc Faber har om det generelle lønnsnivå i Oslo som ikke Statistisk sentralbyrå har.

Det kan du spørre om. "Lies, damned lies, and statistics" :!: Boka hans er en av de få bøkene som koster mer brukt enn ny og er mer aktuell når det gjelder lønnsutvikling i forhold til den sentralbank genererte inflasjonen som spesielt rammer aktiva klasser og råvarer som ikke er med i KPI.

KPI har økt 20 % fra 1998 sier du. Det er ikke så veldig relevant i forhold til levekostnader som har økt noe veldig. En leilighet fra 1998 i Oslo har fort økt 3 ganger eller mer i pris. Prisen på bedrifter har økt enormt. SSB er heller ikke gode til å fange opp lønna til en nyansatt i et presset arbeidsmarked. Men presset har avtatt, så kanskje anslaget mitt er vel optimistisk nå.

Lenke til kommentar

joda, med rett utdannelse og en bra fremtoning kunne du greit fått det.

Hvorfor plukke epler fra bakken når du kan plukke rett fra treet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...