Gå til innhold

hva er "ok" Lønn i oslo?


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg kommer til å få tilbudt jobb om noen timer nå, vet jeg, men hva er en bra lønn i oslo for en på 21 år?

300'000 i året? 350'000 i året?

 

Vet at jeg ihvertfall kommer til å få mer enn hva jeg har nå, og at jeg burde ha det for å klare meg greit der inne...

 

Hva ligger folk flest på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei..

 

Jeg kommer til å få tilbudt jobb om noen timer nå, vet jeg, men hva er en bra lønn i oslo for en på 21 år?

300'000 i året? 350'000 i året?

 

Vet at jeg ihvertfall kommer til å få mer enn hva jeg har nå, og at jeg burde ha det for å klare meg greit der inne...

 

Hva ligger folk flest på?

 

400-500 tusen er en grei lønn. Justerer jeg lønna jeg hadde når jeg var 21 år for inflasjon (lønnsveksten har vært høyere), så blir det 450 tusen kroner nå.

Lenke til kommentar

det er bra folk har bakkekontakt.. Snittlønna i Norge i dag er vel rundt 270,000

 

Så alt kommer an på hvilken utdannelse og tidligere erfaring du har. Har du en "vanlig" utdannelse og dette er din første seriøse jobb utover sommerjobber og deltidsjobber under studiene skal du være fornøyd hvis du får over 300,000 i startlønn.

Lenke til kommentar
det er bra folk har bakkekontakt.. Snittlønna i Norge i dag er vel rundt 270,000

 

Så alt kommer an på hvilken utdannelse og tidligere erfaring du har. Har du en "vanlig" utdannelse og dette er din første seriøse jobb utover sommerjobber og deltidsjobber under studiene skal du være fornøyd hvis du får over 300,000 i startlønn.

 

Jeg tror det var slik i Oslo for 10 år siden. Nå burde det være mulig å få litt mer.

Lenke til kommentar
Så var det det med bakkekontakt igjen...for 10 år siden tjente en nyutdannet siviløkonom ca 279 000 kr.

 

Litt avhengig av utdannelse, stilling og arbeidsmengde så tror jeg ikke trådstarter forvente så mye mer enn i overkant av 300 000.

 

Tallet fra 1998 stemmer ikke. Jeg vet ikke hvor du har det fra, men jeg jobbet med mange siviløkonomer da og de tjente ikke mindre enn meg. For å komme til det tallet tror jeg kanskje du må ta med stat og kommune, norge som helhet, ikke oslo.

 

300 tusen er mindre enn en vaskehjelp i et privat firma i Oslo tjener i dag. Eller noen som jobber på bensinstasjon. En håndtverker eller industriarbeider klarer fint 500 000.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Tja.. jeg tenkte ikke i forhold til hvilken stilling det er, og slik.. bare en ok lønn...

 

Har fagbrev som butikkslakter, og jobben er ass. ferskvaresjef på meny.. Lang erfaring har jeg jo ikke, siden jeg er 21 år..

 

Ble liten jobb prat.. fikk bare høre "si ifra når du vil komme inn" eller noe.. Nesten så jeg ikke gidder etter sånne kommentarer.. regna med at det skulle bli noe mer konkret der jeg fikk vite mer om arbeidsoppgaver, ansvar, lønn osv..

Lenke til kommentar

ja, jeg kan godt forstå at du vil kaste bort en mulighet til å bli ass. ferskvaresjef i en alder av 21 med bakgrunn i en sånn kommentar... [/sarcasm]

 

 

Ta deg en tur inn der, skaff deg den informasjonen du vil ha. I verste tillfelle får du jobben og ikke liker den/klarer den så sier du deg selv opp. Du vil alltid ha en prøvetid i nytt arbeid uansett... Du kan ikke sitte på gjerdet og vente på at folk skal gi deg det du vil ha...

Lenke til kommentar
ja, jeg kan godt forstå at du vil kaste bort en mulighet til å bli ass. ferskvaresjef i en alder av 21 med bakgrunn i en sånn kommentar... [/sarcasm]

 

Hehe.. Jeg kan ;)

 

Neida.. jeg har jo bestemt meg.. Hadde bare regnet med å få noe mer konkret..

Lenke til kommentar
står en hel masse tall på forskjellige ting her:

 

http://www.studenttorget.no/index.php?show...artikkelid=2300

legg på 10-20 % på de tallene, så stemmer det for Oslo.

For en 21-åring uten noe særlig erfaring? Du er morsom.

 

Det er absolutt mulig. Bare se på han Rocco. Nå jobber han med IT. Han har vel riktignok erfaring, men. Kjør på sier jeg, det er mulig å få bra betalt.

Lenke til kommentar
Som 21-åring burde man være rimelig fornøyd dersom man har 300.000-350.000 i lønn. I mitt fag får en kun 270.000 som faglært.

 

Takker.. Mere ett sånt svar jeg var ute etter :)

Er jo klart at enkeltpersoner tjener mer eller mindre.. mange tjener mye mer, har 2 kamerater i håndtverkerbransjen og 1 i klesbransjen der inne, som tjener fra 4-600'000 i året f.eks..

Lenke til kommentar
Det er absolutt mulig. Bare se på han Rocco. Nå jobber han med IT. Han har vel riktignok erfaring, men. Kjør på sier jeg, det er mulig å få bra betalt.

Du skriver det jo selv, han er erfaren. Selvsagt får man bra betalt når man er erfaren, men vanligvis må man jobbe seg oppover vettu. Selv har jeg doblet lønnen min på 5 år.

Lenke til kommentar
Det er absolutt mulig. Bare se på han Rocco. Nå jobber han med IT. Han har vel riktignok erfaring, men. Kjør på sier jeg, det er mulig å få bra betalt.

Du skriver det jo selv, han er erfaren. Selvsagt får man bra betalt når man er erfaren, men vanligvis må man jobbe seg oppover vettu. Selv har jeg doblet lønnen min på 5 år.

 

Ok, men jeg mener nå, jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er nå, men for et halvt år siden var det så bra press at det burde være mulig å få ganske bra over 400 000 . En annen ting er hvor lite penger det egentlig er i dag. Inflasjonen har vært skyhøy siden 2001, men lønnsveksten og bankrenter har vært ganske elendig.

Lenke til kommentar
Ok, men jeg mener nå, jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er nå, men for et halvt år siden var det så bra press at det burde være mulig å få ganske bra over 400 000 . En annen ting er hvor lite penger det egentlig er i dag. Inflasjonen har vært skyhøy siden 2001, men lønnsveksten og bankrenter har vært ganske elendig.

Det var ikke såpass press for et halvt år siden at en 21-åring uten erfaring kunne forlange en lønn på 400 000. Det er det som er feilen med mange nyutdannede. De tror de skal få like høy lønn som folk med mange års erfaring i gamet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...