Gå til innhold

Skadlig å formatere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å defragmentere er bra, men å formatere er mye bedre!

Man må formatere noen ganger for å rydde opp i unødvendige filer!

jeg råder deg til formatere en gang annenhver måned(cirka)

Og hvorfor er det så bra?

Formaterer du virkelig annen hver måned? Jiiizzus...jeg tordde jeg sleit..

Lenke til kommentar
Er det på noen som helst måte skadelig å formatere harddisken mange ganger? Slites den?

Formatering sett fra disken er jo bare bruk, som om du skulle installert noe e.l. Den slites derfor ikke noe mer enn når du bruker PC'n til vanlig.

Men hvorfor folk formaterer hele tida har jeg aldri skjønt... Mener dere virkelig at dere gidder å formatere og installere på nytt (evt. ghost'e) så ofte som 1 gang i mnd. dersom det ikke er problemer som ikke lar seg løse på annen måte?????

Lenke til kommentar

Du merkar kva tid du må formatere.

Når PC-en vert treig og klikkar mykje då er det på tide å ta ein format c:

Det kan vere 2 gongar same veke eller 1 gong i året. Alt etter kor mykje du brukar PC-en. No er det ca 2 månadar sia eg formaterte men det vert ikkje lenge til det skjer igjen. Det er jo ingen tin å tape. Tek jo backup på D: og E:

Lenke til kommentar
formatterer en gang i måneden og kanskje mer  :woot:
jeg råder deg til formatere en gang annenhver måned(cirka)

Hvilket OS bruker dere? Med W2K og XP er det ikke behov for å reinstallere så ofte?!? Win9x hadde behov for å bli installert på nytt jevnlig, men ikke de systemene som er basert på NT...

Lenke til kommentar

Jeg gjør som A_berg, formaterer ca. annen hver måned. For jeg bruker PC'en så #¤@£$#! mye at det faktisk nesten blir nødvendig... Og jeg bruker Windows XP.

Jeg sier ikke at man MÅ formatere så ofte, eller at det egentlig er nødvendig. Det er nemlig bare et spørsmål om hvor mye man personlig tollerer feil og lengre ventetid etterhvert som Windows får installert og avinstallert 100-vis av forskjellige programmer.

Problemet er vel at registeret (både i windows og på HD'en) ofte blir veldig rotete, og at diverse DLL-filer ødelegger for hverandre. Så den letteste løsningen er jo å formatere.

Ihvertfall gidder ikke jeg å rote så mye med Windows før jeg blir lei og formaterer, selv om jeg muligens kunne ha fikset problemet etter en tid med problemsøking / løsning...

Skadelig for HD'en er det ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at registeret (både i windows og på HD'en) ofte blir veldig rotete, og at diverse DLL-filer ødelegger for hverandre. Så den letteste løsningen er jo å formatere.

Mye av problemet ligger nok her ja... heldigvis har også microsoft innsett dette etterhvert. Les mer her: http://www.itavisen.no/art/1300740.html

Ellers er det min personlige mening at problemet er mildt sagt lite utbredt for de som velger linux...

Lenke til kommentar
LOL? Formatere hver uke, mnd, eller annenhver mnd er jo helt ånsvakt? Jeg formaterer kanskje 2-3 ganger i året men det er pga noe er fucked.

Jeg prøver nettopp å forklare at det er forskjell på folks feiltoleranse!

At du formaterer 2-3 ganger i året blir jo dessuten hver 4-6 måned, er ikke det egentlig ganske ofte også da? At du beholder OS intakt med alt det innebærer i 2 måneder lengre enn f.eks. meg er jo ikke imponerende.

Jeg har selv en server som jeg har lagt inn WinXP på 3 ganger siden 2001.. Men den bruker jeg jo ikke på samme måte som den andre PC'en min.

Uansett, jeg har NULL toleranse ovenfor OS-feil og endringer i ytelsen siden jeg er veldig avhengig av en så stabil og effektiv maskin som mulig. DERFOR formaterer JEG såpass ofte. (Jeg produserer musikk bla. ved hjelp av PC'en).

:grumpy:

Edit: Hmm... Var 3 installeringer av XP på serveren totalt. Måtte tenke meg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...